العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 22-07-2012, 11:09 PM
khaled2002 khaled2002 غير متواجد حالياً

khaled2002 is on a distinguished road
طلب استفسار بخصوص أسعار صيانه ال 1000 الالنترا 2012 ونوع الزيت و البنزين

السلام عليكم
عايز أعرف من أصحاب الالنترا 2012 أسعار صيانه ال 1000 و كيفيه التليين ونوع زيت الموتور المستخدم وهل تستهلك بنزين 92 ولا 95 ؟؟؟؟ ولكم جزيل الشكر مقدما
قديم 23-07-2012, 12:01 AM
الصورة الرمزية mostafa mamdouh
mostafa mamdouh mostafa mamdouh غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Specializing in cars
هواياتي: wrestling

mostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار بخصوص أسعار صيانه ال 1000 الالنترا 2012 ونوع الزيت و البنزين

السلام عليكم

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

عايز أعرف من أصحاب الالنترا 2012 أسعار صيانه ال 1000

والله انا معرفش السعر بالضبط....بس يدوب انا بتدفع ثمن الزيت والفلتر بس

و كيفيه التليين

بتلين اول الف كم ....متعديش سرعه 100 ..... متعديش 3 rbm ..... وممنوع تشغيل التكييف ""علشان بيحمل على الموتور""

ونوع زيت الموتور المستخدم

فى الغالب بيبقى موبيل ون

وهل تستهلك بنزين 92 ولا 95 ؟؟؟؟
92...عادى

ولكم جزيل الشكر مقدما

على ايه بس

قديم 23-07-2012, 12:11 AM

افتراضي رد: استفسار بخصوص أسعار صيانه ال 1000 الالنترا 2012 ونوع الزيت و البنزين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa mamdouh مشاهدة المشاركة

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

والله انا معرفش السعر بالضبط....بس يدوب انا بتدفع ثمن الزيت والفلتر بس

بتلين اول الف كم ....متعديش سرعه 100 ..... متعديش 3 rbm ..... وممنوع تشغيل التكييف ""علشان بيحمل على الموتور""

فى الغالب بيبقى موبيل ون
92...عادى

على ايه بس

ألف شكر يا باشا على الرد والاهتمام ....... والله الواحد محتار فى موضوع التليين ده كل واحد برأى لأن فيه ناس قالت ان الكتالوج مكتوب فيه السرعه تبقى متغيره مش ثابته على وتيره واحده ومجابوش سيره التكييف خالص فى الكتالوج و فيه ناس بتقول ان استهلاك البنزين عالى جدا ...هل الكلام ده مظبوط ؟؟!!
قديم 23-07-2012, 12:27 AM
الصورة الرمزية mostafa mamdouh
mostafa mamdouh mostafa mamdouh غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Specializing in cars
هواياتي: wrestling

mostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond repute

والله الواحد محتار فى موضوع التليين ده كل واحد برأى لأن فيه ناس قالت ان الكتالوج مكتوب فيه السرعه تبقى متغيره مش ثابته على وتيره واحده

انا مش بقولك امشى على سرعه 100 ...انا بقولك متعديش سرعه 100 ....فهمت الفرق

ومجابوش سيره التكييف خالص فى الكتالوج
مفيش كتلوج عربيه ...بيبقى مكتوب فيه ممنوع تشغيل التكييف فى فتره التلين
بس من المعروف ان تشغيل التكيف بيحمل على الموتور....لذلك فلا ينصح بتشغيله فى هذه الفتره حتى لا يكون عبئ زائد على الموتور

فيه ناس بتقول ان استهلاك البنزين عالى جدا

شيئ طبيعى جدا ان فى فتره التليين بيكون استهلاك البنزين عالى ....واستهلاك البنزين مش بيظبط صح غير بعد ال 5000 كم

قديم 23-07-2012, 12:43 AM

ألف ألف شكر على الرد و الافاده يا أستاذ mostafa mamdouh