العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 09-04-2012, 09:35 AM
الصورة الرمزية elmahdy29
elmahdy29 elmahdy29 غير متواجد حالياً
هواياتي: القراءة والرياضة

elmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to all
افتراضي رد: أشتري رينو سكالا ولا لأ

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ziohausam مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا شباب
الفترة دي بدور على عربية. عوامل الأمان عندي مهمة جدا. ملفتش عربية فيها 2 ايرباج وabs وعلامة كبيرة (رينو) وبالسعر ده غير ال سكالا. بس أهم حاجة في عوامل الأمان هي الثبات ع السرعات العالية. بسأل على 5 حاجات:
1- حد يقدر يفتيني في ثباتها على السرعات العالية
2- قطع غيارها متوفرة ولا لأ؟
3- هي موجود منها 2011, ده يعمل أي مشاكل في توكيلها أو ضمانها؟
4- هي عفشتها متعبة زي الصني ولا أحسن ولا أوحش؟
5- حدي يعرف ليه مبينزلش منها جديد؟ وليه سعرها أقل من الصني السوبر صالون بأكتر من 6 ألاف؟ ده مقلقني محسسني ان ممكن يكون فيه مشكلة في العربية نفسها والباقي ال 2011 في السوق بيخلصوه بسعر قليل. لو حد عنده افادة ف الموضوع ده ياريت

وبشكل عام, مين معاه العربية ويقوللي رأيه فيها بصراحة ولو فيها مشاكل أو حاجة

ولكم جزيل الشكر
السيارة هي هي النيسان الصني بس تقفيل خارجي
هي الملاحظ فيها طبعا فيها حاجات اكتر..( زي الطارة المالتي ) وكمان فرشها احلى وشكلها احلى
وقطع غيارها هي هي النيسان... ماعدا الفوانيس... وهي متوفرة بسعر كويس في توكيل رينو
انا اخويا جايب واحد بقاله اسبوعين... بس مقدرش اقولك تقييم نهائي الا لما تمشي على الاقل 3000 كم
بس هي تحفه في ركوبتها ... هاتلاقيها هي والصني عند سمير ريان جمب بعض... شوف لما تقعد السكالا وتقفل الباب... وشوف النيسان... فرق كبير... برضه انت عارف المصري
وسعرها ده عشان هي موديل 2011 فالعربيه نزلت سنه في الجمارك... وده بيخفضها حوالي 10 او 15 % انا مش فاكر بالزبط.... لانها مش موديل السنه
ومبارك ان شاء الله ياباشا
قديم 09-04-2012, 10:00 AM
الصورة الرمزية moslem2
moslem2 moslem2 غير متواجد حالياً

moslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of light

توكل على الله السياره هى الافضل فى فئتها بالسعر ده

مغترب مصراوى لبلده هاوى
قديم 17-04-2012, 02:58 AM
alaahashem alaahashem غير متواجد حالياً
من انا؟: محام
التخصص العملى: محام وشريك فى شركه تكييف هواء يونيون اير
هواياتي: السفر واعشق ركوب السيارات والخيل

alaahashem will become famous soon enoughalaahashem will become famous soon enough

انا عندى لوجان 2011 ممتازه . اكيد سكالا هى الاخرى ممتازه زى اللوجان واحسن واقوى لانها فئه اعلى منها اما بالنسبه لسعرها وسعر نيسان ان السيارتين قريبين من بعض فى كل حاجه شكلا وموضوعا لان شركه رينو تمتلك جزء من شركه نيسان بس انا اعرف ان اسكالا اقوى واحسن من النيسان المصرى . اتاكد من اللى عنده السياره احسن هيفيدك اكتر منى لانه رايه هيكون عن تجربه.