العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 15-06-2009, 07:49 PM
طه المصرى طه المصرى غير متواجد حالياً

طه المصرى is on a distinguished road
هل بعد فك الحظر ممكن اشتري سيارة اخري

السلام عليكم اخواني الافاضل ...انا مقيم بحلوان وعندي 50 سنه واشتريت سيارة نوبيرا استشين ون اوربي
ب 30 الف جنيه وعملت كل الاجراءات وفكيت الحظر ...فهل من حقي شراء سيارة اخري اريد الرد من اخ يكون جرب فعلا واشتري بعد فك الحظر مع العلم انا اشتريتها من 6 اشهر فقط

واريد نصيحه لو اشتريت انا اريد سيارة اوتوماتك تريحني ويكون فيها امكانيات كويسه ومش عاوز ينضحك عليا لاني ان لا اتحمل ذلك ...ونفسي ادخل السرور علي اسرتي واسعد اولادي وجزاكم الله خيرا

دة موبيلي لو حد حب يكلمني له الاجر والثواب 0128534641
قديم 15-06-2009, 10:09 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل بعد فك الحظر ممكن اشتري سيارة اخري

اهلا و سهلا بيك يا استاذ طه
هو حضرتك تقصد انك جبت سياره معاقين ؟؟
لو في الحاله دي و حضرتك صاحب السياره لا تستطيع شراء سياره اخري
بنفس الطريقه الا بعد خمس سنوات .
و بالنسبه للاتوماتيك فاللجنه الطبيه فقط التي تحدد نوع الاعاقه و ايضا نوع الفتيس الملائم

حـازم خـضـر

قديم 15-06-2009, 11:32 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل بعد فك الحظر ممكن اشتري سيارة اخري

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

اهلا و سهلا بيك يا استاذ طه
هو حضرتك تقصد انك جبت سياره معاقين ؟؟
لو في الحاله دي و حضرتك صاحب السياره لا تستطيع شراء سياره اخري
بنفس الطريقه الا بعد خمس سنوات .
و بالنسبه للاتوماتيك فاللجنه الطبيه فقط التي تحدد نوع الاعاقه و ايضا نوع الفتيس الملائم
بالظبط كده ...
حتى لو تم فك الحظر .. في مده زمنيه لا يجوز بها شراء سياره اخرى الا بعد مرور 5 سنوات .. المده اللي بعدها بيتم فك الحظر تلقائيا ...
وسمعت و الله اعلم انها احتمال يقللوها ل 3 سنين ....
والكومسيون الطبي هو اللي بيحدد تجهيزات العربيه ... سواء نوع الفتيس او الدبرياج او مكان الكونتاكت ... حسب نوع الاعاقه ورأي اللجنه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 16-06-2009, 02:14 AM
طه المصرى طه المصرى غير متواجد حالياً

طه المصرى is on a distinguished road
رد: هل بعد فك الحظر ممكن اشتري سيارة اخري

شكرا لحضراتكم علي الاهتمام بالرد

انا اصلا اشتريت سيارة نوبيرا استشن ون اوربي لابن عمي واعطاني 5000 جنيه لان ظروفي كانت لا تسمح بشرائها وفكيت حظرها اليوم...فانا الان كان سؤالي هل ينفع اشتري سيارة اخري .. فكدة انا فهمت من ردكم انه لا يجوز الا بعد مرور خمس سنوات وفي ناس قالت ثلاث سنوات والله اعلم ...لكن عندما اشتريت السيارة من بورسعيد فالتاجر قال لي انت ليك مانوال واخر قال لي انت ليك دي او دي يعني مانوال او اتوماتك فمش عارف مين الصح المهم شكرا لكم وكدة فهمت ملخص الموضوع وبارك الله فيكم