العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 06-04-2010, 08:16 PM
ashrefnada ashrefnada غير متواجد حالياً

ashrefnada is on a distinguished road
افتراضي رد: زرار في الانوس تقدر تظبط بيه نسبة الاوكتين في البنزين

انا بحثت تحت الكرسى على اى فيشة ملاقتش اى حاجة
قديم 06-04-2010, 09:23 PM
waelfarid waelfarid غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا

waelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to behold

ولا تحت الكنبة؟؟؟؟؟ عجيب أمرنا عاوزين نركب عربيات حديثة ومنصرفش عليها فاكرين اننا لسة راكبين 128 مثلا وعلي رأي أوبريت الليلة الكبيرة (اللي حيطلب راح يقعد واللي ميطلبش يبعد)وعلي العموم في النشرة الاعلانية لمواصفات نوع البنزين لمعظم السيارات بيكتبو petrol يعني بنزين وخلاصوبيقولو الأفضل كذا الاوكتان وكل واحد حر بعد كدة في نوع الغذاء المقدم لسيارته وطريقة قيادته لها
قديم 07-04-2010, 12:38 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamhussein0 مشاهدة المشاركة

أستاذ حازم ،،، أنا اعرف تماما انك عندما تقول شئ فهو عن علم و معرفة ،،،

و أنا اعرف أنه هناك حتما ما يتم تعديله لتأخير او تقديم الكهرباء و انا مش بشكك في صحة كلامك واعرف ايضا انه نتيجة تاخير الكهرباء هيقل موضوع التسقيف حيث أن غرفة الحريق هتكبر نتيجة بدأ مشوار البستم في النزول (الشرارة متاخرة)

و هنا مربط الفرس اللي كنت أقصده

العربية هتبقي شغالة و كل حاجة و ما فيش تسقيفة بس ده مش الصح لأن هذا سيؤثر علي الموتور وكفائته علي المدي البعيد و كذلك تأثير مباشر علي الاداء للسيارة من حيث تقليل العزم و السرعة وزيادة معدل استهلاك الوقود و ما الي ذلك

ده ما كنت أقصده حينما قلت ان ما كنش حد غلب (أو فيما معناه)

أنا كنت عاوز المشاركة و التفاعل بالرأي خاصة فيما يخص استخدام الـ 80 سواء كان هيسبب أم لا

1- اضرار علي المدي الطويل
2- الاداء بنفس الكفائة للبنزين 92

و ذلك حتي نفيد بعضنا البعض و نتشارك وجهات النظر ليتعلم بعضنا من الاخر
و أنا مش عارف هل حضرتك متفق معي في الرأي عن تلك النقطة أم لا؟

مع الاخذ في الاعتبار أن معنا مبتدئين كثير و مش عاوز اشجعهم في اللعب في مثل تلك الضبطات الحساسة لماكينة السيارة و من اجل توفير القليل يغرموا الكثير خاصة و أن الزميل العزيز صاحب الموضوع أثار استفساره بشكل يؤكد لي ذلك ،،،، علشان كده كان رايي السابق في اول المشاركة هو نصيحتي لهم بالاطلاع علي المشاركة القيمة المحررة من احد الاعضاء و التي تشرح ما هو الاوكتين و الفرق بين انواع البنزين المختلفة.

و أود أخيرا أن اؤكد لك و لكل الاعضاء ،،، انني لا أحب أن أشكك أو استهتر برأي أحد علي الاطلاق
اولا معذره يا استاذ حسام ان كانت لغتي حاده شويه فتقبل اسفي
لو اتكلمنا علي الاضرار من استخدام بنزين 80
فانه لا ضرر من استخدامه في اي سياره طالما لم يحدث اي تسقيف او صفيع كما يسمونه
و حاله التسقيف هي الحاله الوحيده الضاره بالموتور
حيث ان بنزين 80 ليس به شوائب كما يعتقد البعض
و لكن رقم 80 هو رقم الاوكتان الخاص بالبنزين و ليس مدلول علي حجم الشوائب او .. او.. ما نسمعه من خرافات بهذا الشأن
لكن طبيعي ان استخدامه يقلل من عزم السياره لتأخير لحظه الاشتعال وليس تقليل السرعه
فالسياره قادره علي الوصول للسرعه القصوي المحدده طالما الموتور بصحه جيده لكن مع استخدام بنزين 80 سوف تعطيك هذه السرعه في وقت اطول

حـازم خـضـر

قديم 07-04-2010, 12:47 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamhussein0 مشاهدة المشاركة

أستاذ حازم ،،، أنا اعرف تماما انك عندما تقول شئ فهو عن علم و معرفة ،،،

و أنا اعرف أنه هناك حتما ما يتم تعديله لتأخير او تقديم الكهرباء و انا مش بشكك في صحة كلامك واعرف ايضا انه نتيجة تاخير الكهرباء هيقل موضوع التسقيف حيث أن غرفة الحريق هتكبر نتيجة بدأ مشوار البستم في النزول (الشرارة متاخرة)

و هنا مربط الفرس اللي كنت أقصده

العربية هتبقي شغالة و كل حاجة و ما فيش تسقيفة بس ده مش الصح لأن هذا سيؤثر علي الموتور وكفائته علي المدي البعيد و كذلك تأثير مباشر علي الاداء للسيارة من حيث تقليل العزم و السرعة وزيادة معدل استهلاك الوقود و ما الي ذلك

ده ما كنت أقصده حينما قلت ان ما كنش حد غلب (أو فيما معناه)

أنا كنت عاوز المشاركة و التفاعل بالرأي خاصة فيما يخص استخدام الـ 80 سواء كان هيسبب أم لا

1- اضرار علي المدي الطويل
2- الاداء بنفس الكفائة للبنزين 92

و ذلك حتي نفيد بعضنا البعض و نتشارك وجهات النظر ليتعلم بعضنا من الاخر
و أنا مش عارف هل حضرتك متفق معي في الرأي عن تلك النقطة أم لا؟

مع الاخذ في الاعتبار أن معنا مبتدئين كثير و مش عاوز اشجعهم في اللعب في مثل تلك الضبطات الحساسة لماكينة السيارة و من اجل توفير القليل يغرموا الكثير خاصة و أن الزميل العزيز صاحب الموضوع أثار استفساره بشكل يؤكد لي ذلك ،،،، علشان كده كان رايي السابق في اول المشاركة هو نصيحتي لهم بالاطلاع علي المشاركة القيمة المحررة من احد الاعضاء و التي تشرح ما هو الاوكتين و الفرق بين انواع البنزين المختلفة.

و أود أخيرا أن اؤكد لك و لكل الاعضاء ،،، انني لا أحب أن أشكك أو استهتر برأي أحد علي الاطلاق
اولا معذره يا استاذ حسام ان كانت لغتي حاده شويه فتقبل اسفي
لو اتكلمنا علي الاضرار من استخدام بنزين 80
فانه لا ضرر من استخدامه في اي سياره طالما لم يحدث اي تسقيف او صفيع كما يسمونه
و حاله التسقيف هي الحاله الوحيده الضاره بالموتور
حيث ان بنزين 80 ليس به شوائب كما يعتقد البعض
و لكن رقم 80 هو رقم الاوكتان الخاص بالبنزين و ليس مدلول علي حجم الشوائب او .. او.. ما نسمعه من خرافات بهذا الشأن
لكن طبيعي ان استخدامه يقلل من عزم السياره لتأخير لحظه الاشتعال وليس تقليل السرعه
فالسياره قادره علي الوصول للسرعه القصوي المحدده طالما الموتور بصحه جيده لكن مع استخدام بنزين 80 سوف تعطيك هذه السرعه في وقت اطول

حـازم خـضـر

قديم 07-04-2010, 12:49 AM
الصورة الرمزية tareksakr
tareksakr tareksakr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق القاري
هواياتي: السيارات القراءة

tareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond repute

فيشة الاوكتين في اللانوس عاملة زي جامبر الهارد ديسك ودي صورتها وهي مكانها يا تحت الموكيت اللتحت الكرسي بجوار السائق يا اما جنب الكنترول يونت تحت الفبرة اللي تحت التابلوه بجوار رجل اللي قاعد علي الكرسي الل حنب السواق والفيشة دي ليها أربع ظبطات أو اختيارات اولا في مصر بتبقي مظبوطة علي بنزين 87 وهتلاقي عليها ورقة ملزوقة مكتوب عليها 87 منعا للخبطة بارقام الاسلاك .......... هما 3 الوان فى ضفيره العربيه اللى رايحين على فيشة الاوكتين : اسود(ارضى) و بنى/ابيض و بنى
83 توصل الثلاثة ببعض
87 توصل البنى مع الاسود (ضبطة المصنع للعربيات المصريه)
91 مافيش حاجة واصله خالص (الفيشة مخلوعة)
95 توصل البنى/ابيض مع الاسود