العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 06-09-2011, 04:46 AM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future
افتراضي رد: أعرف منين إنه المرش ولا البطارية ولا حاجة تانية

السلام عليكم
بص ياباشا انا معايا 128 حصلت المشكله دى معايا لمده حوالى 3-4 شهور ورحت لكهربائى حسبى الله راح منضف لى المرش واخد المعلوم وقعد يقولى غير المارش لانه وحش والبطاريه كمان مع ان الاتنين زى الفل بس انا ما اقتنعتش وكنت ايام كتير بسيب العربيه عند البيت وبعدين اجى الظهر ازقها وتشتغل.
المشكله دى فى المارش بيبقى الشربون بتاعه اتبهدل رحت لكهربائى نظيف وقلت له نظف المارش وهوة يقولى ده كويس لانى روحت له والعربيه شغاله راح فاتح المارش لقى الشربون ضايع قام غيرة فى ثوانى واخد 30 جم كله على بعضه ولحد دلوقت تكه واحده والعربيه تدور .
ياجماعه العربيه دى زى الفل وصيانتها بحاجه ببلاش كده بس المشكله فى الصنايعيه اللى ماعندهومش ضمير يعنى انا بصراحه صرفت اكترمن نص ثمن العربيه عند صنايعيه معندهومش ضمير لحد لما اتعلمت.
نرجع لموضوعنا لما تضبط الشربون ممكن يكون احد اشباب التنتيش وعدم الدوار الجيد صباحا حاجات فى الكهرباء ودى انا عملتها بس مش كلها مرة واحده يعنى عمل الاتى:
1- غيرت كابلات البطاريه الموجب والسالب بكابلات نظيفه قوة الصفرا المحمله المتر حوالى 15-20 جم
2- نظفت اقطاب البطاريه وصنفرتها قوى وحطيت عليها فازلين خصوصا الموجب
3- ضبطت المارش زى ما قلت لك
4- غيرت كابلات البوجيهات وجبت الانضف حوالى 30 جم من سنتين
5- غيرت البوجيهات ngk او الفرنساوى وده احسن حوالى 30-32 جم
6-غير الاسبراتير كله احسن لو القديم تعب انا جبت الصينى وما انصحكش بيه ب70 جم بس الميكانيكى قالى فيه عيب وانا بس اللى فاهمه والعربيه ماشيه تمام بيه بس التركى احسن بحوالى 240جم
7- ودى اهم حاجه لانها هيه سبب المصايب عندى ودى اللى بوظت المارش وخلته كل شويه عاوز تنضيف وهوة موضوع ترشيح الزيت من وش السلندر هاتلاقيه بينزل زين على الماكينه وعلى الوجيهات وبيهدل الدنيا طبعا هاتروح لاى حد يقولك غير الغطاء انا بقولك فيه جوان بحوالى -3-5 جم تشيل القديم وتحط الجديد ومش هتلاقى ترشيح بعد كده ابدا .

انا اسف للاطاله بس ارجوا اكون افدتك
السلام عليكم
قديم 06-09-2011, 10:43 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ezzat2002mo مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
بص ياباشا انا معايا 128 حصلت المشكله دى معايا لمده حوالى 3-4 شهور ورحت لكهربائى حسبى الله راح منضف لى المرش واخد المعلوم وقعد يقولى غير المارش لانه وحش والبطاريه كمان مع ان الاتنين زى الفل بس انا ما اقتنعتش وكنت ايام كتير بسيب العربيه عند البيت وبعدين اجى الظهر ازقها وتشتغل.
المشكله دى فى المارش بيبقى الشربون بتاعه اتبهدل رحت لكهربائى نظيف وقلت له نظف المارش وهوة يقولى ده كويس لانى روحت له والعربيه شغاله راح فاتح المارش لقى الشربون ضايع قام غيرة فى ثوانى واخد 30 جم كله على بعضه ولحد دلوقت تكه واحده والعربيه تدور .
ياجماعه العربيه دى زى الفل وصيانتها بحاجه ببلاش كده بس المشكله فى الصنايعيه اللى ماعندهومش ضمير يعنى انا بصراحه صرفت اكترمن نص ثمن العربيه عند صنايعيه معندهومش ضمير لحد لما اتعلمت.
نرجع لموضوعنا لما تضبط الشربون ممكن يكون احد اشباب التنتيش وعدم الدوار الجيد صباحا حاجات فى الكهرباء ودى انا عملتها بس مش كلها مرة واحده يعنى عمل الاتى:
1- غيرت كابلات البطاريه الموجب والسالب بكابلات نظيفه قوة الصفرا المحمله المتر حوالى 15-20 جم
2- نظفت اقطاب البطاريه وصنفرتها قوى وحطيت عليها فازلين خصوصا الموجب
3- ضبطت المارش زى ما قلت لك
4- غيرت كابلات البوجيهات وجبت الانضف حوالى 30 جم من سنتين
5- غيرت البوجيهات ngk او الفرنساوى وده احسن حوالى 30-32 جم
6-غير الاسبراتير كله احسن لو القديم تعب انا جبت الصينى وما انصحكش بيه ب70 جم بس الميكانيكى قالى فيه عيب وانا بس اللى فاهمه والعربيه ماشيه تمام بيه بس التركى احسن بحوالى 240جم
7- ودى اهم حاجه لانها هيه سبب المصايب عندى ودى اللى بوظت المارش وخلته كل شويه عاوز تنضيف وهوة موضوع ترشيح الزيت من وش السلندر هاتلاقيه بينزل زين على الماكينه وعلى الوجيهات وبيهدل الدنيا طبعا هاتروح لاى حد يقولك غير الغطاء انا بقولك فيه جوان بحوالى -3-5 جم تشيل القديم وتحط الجديد ومش هتلاقى ترشيح بعد كده ابدا .

انا اسف للاطاله بس ارجوا اكون افدتك
السلام عليكم
حضرتك جبت كل المفيد بالاضافة لرأى اخواننا الافاضل
مشكورين جميعا

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 11-09-2011, 05:42 AM
الصورة الرمزية Sniper1612
Sniper1612 Sniper1612 غير متواجد حالياً
هواياتي: السيارات

Sniper1612 is a splendid one to beholdSniper1612 is a splendid one to beholdSniper1612 is a splendid one to beholdSniper1612 is a splendid one to beholdSniper1612 is a splendid one to beholdSniper1612 is a splendid one to beholdSniper1612 is a splendid one to behold

معلش انا اضفت رد بالخطأ
قديم 21-03-2012, 07:24 PM
الصورة الرمزية mustafa_fawzy
mustafa_fawzy mustafa_fawzy غير متواجد حالياً

mustafa_fawzy has a spectacular aura aboutmustafa_fawzy has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coolhazy مشاهدة المشاركة

بص حصلت معايا الحركة دي ورحت لكهربائي
جاب ميه مغلية وحطها على اقطاب البطارية
واشتغلت بعديها تمام
نفس المشكلة كانت عندى بالظبط وده كان حلها بالضبط