العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > نادى المبدعين

نادى المبدعين كل ما يخص اعضاء المنتدى من ابداعات ادبيه او فنيه و كذلك عرض قراءات اﻷعضاء من الكتب المختلفة بشرط ان تكون الموضوعات خاصه باعضاء المنتدى لا منقوله

قديم 20-07-2009, 11:18 AM
vertical.horizon vertical.horizon غير متواجد حالياً

vertical.horizon has a reputation beyond reputevertical.horizon has a reputation beyond reputevertical.horizon has a reputation beyond reputevertical.horizon has a reputation beyond reputevertical.horizon has a reputation beyond reputevertical.horizon has a reputation beyond reputevertical.horizon has a reputation beyond reputevertical.horizon has a reputation beyond reputevertical.horizon has a reputation beyond reputevertical.horizon has a reputation beyond reputevertical.horizon has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كتب كامله لمحمود السعدني ... إتشجع بقه يادكتور بولبولان

Too bad, can't type in Arabic for some reason, but; my friend thank you so very much for this great collection. A true great participation.
قديم 20-07-2009, 02:00 PM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

مجموعة رائعة اشكرك بشدة وبحماس وفتح ptmnlo123per122

وبما انى اول واحد يرد على الموضوع يبقى انا كمان ليه نسبة قيد عندك يا دكتور
طبعا ياكبيــــر , إنت ليك نصيب الأسد في الموضوع ده إحنا قعدنا ومطلبناش حتى كباية شاي , يبقى من حق المنتدى علينا دفع نسبة من الأرباح ليه ...... جهز نفسك يادكتور ...حتبدأ تدفع عمولات قبل ماحتى تكتب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

شكرآ جزيلا يا باشمهندس أحمد ! دى هديه رائعه ! و شكرآ يابونورا على شعورك فى المشاركه

فى الايرادات ! ptmnlo123per111 ! كتابة و بيع الكتب دى لها ناسها ! و الوقت ده موش

وقت شراء و قرائة كتب ! دا وقت الانترنت و السريع !

الله يرحم الريدرز دايجست و تان تان وسمير و باتمان و ميكى ! و كان فيه مجله لبنانيه حلوه

قوى اسمها لولو و طبوش ! عموما نخللى الموضوع ده على الناس اللى بتعمل دراسات جدوى

و لو شايفه انها ممكن تنجح ! ماشى ياباشا ! مول ptmnlo123per182 و بالنص !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127

أنا بدرس دراسات جدوى يمكن لها علاقه بالمشروعات الهندسيه (فأنا مهندس معماري) لكن المجالات متشابهه لحد كبير طبعا
لكن أحب أبلغك إن دراسات الجدوى بتتعمل بفلوس برضه
ptmnlo123per182... ومن عندي أنا مساهم معاك بنص تكاليف دراسات الجدوى وإللي في رأيي لموضوع زي طباعة كتاب لن تقل عن 250 ألف جنيه يبقى أنا منتظر من حضرتك حواله بمبلغ 125ألف جنيه مصري فقط لاغير
أنا مستني يادكتور وربنا يعينى على دراسة جدوى طرح كتاب بالسوق (موضوع جديد بالنسبه ليا وعشان كده ماطلبتش كتير في التكاليف) أعمل إيه عرق البحث العلمي بينأح عليا
والتمويل للكتاب غالبا بيكون من دار النشر التي بتشتري الكتاب وتعمل عقد معاك لحقوق النشر وممكن يكون بنسبه من المبيعات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د0تامر محمد مشاهدة المشاركة

شكرا يا أستاذ أحمد
محمود السعدنى كاتب ساخر متميز جدا وله رؤية واحب دائما أن أطلق على كتاباته انشودة البساطة
أما الكتور عبد السلام فهو يستحق ان يكون كاتبا مرموقا فى مجال الادب الساخر بجدارة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mtema99 مشاهدة المشاركة

شكرا يا دكتور

دكتور تامر الشكر ليك إنت دايما بتتحفنا بأعمالك المشوقه وإللي مضفيه لمسه أدبيه على المنتدى

شجع الدكتور بولبولان على طرح كتاب ياتامر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ialhabbal مشاهدة المشاركة

Too bad, can't type in Arabic for some reason, but; my friend thank you so very much for this great collection. A true great participation.
فاهمين كلامك حتى لو بالهندي كفايه تشريفك لينا وألف شكر على التورته

قديم 20-07-2009, 03:47 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

إيه ده !!! ... هي المصلحه دي حتعدي كده بلاش ...
لاااااااا ...ptmnlo123per1131
عندك واحد بااراااشوت ...
اول ما تخلصو دراسه الجدوى وتأليف الكتاب ابعتولي على طول .. ptmnlo123per157
أعملكم المقايسه و الخطاب الفني و البرامج الزمنيه و طلبات التعاقد للموردين و الناشرين و المكتبات .. والتدفقات النقديه والجداول الزمنيه للطبع و النشر ... ptmnlo123per1106

عموما انا مش طماع ... 15% من اجمالي التكلفه نظير الاشراف و متابعه اصدار الكتاب ..ptmnlo123per193
يدوبك تمن الورق و الحبر .. ptmnlo123per138
علشان خاطرك بس يا دكتور ... ptmnlo123per122
بس لازم 200 الف على الترابيزه جديه تعاقد ..
انت عارف الحاجات دي بتصرف جامد و مجهود و شغل ..

الف شكر يا بشمهندس على المجموعه الراااائعه ...

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 20-07-2009, 03:53 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

يا باشمهندس طيب ما تعمل زى المحامى اللى ما بياخدش أتعاب و لا مصاريف القضيه

خاصة لو قضية ورث أو استرجاع حق ! طالما هوه واثق 100% من المكسب !

و ده بيحصل حتى فى أميريكا ! و بعدين انت كده عامل زى الحكومه ! الى بتاخد منك

نفس ثمن السيارة كجمارك و ضرائب ! يعنى كأنك بتشترى سيارتين ! واحده لك و واحده

للحكومه ! ptmnlo123per111 عرفناكم يا بنى عبس ! ptmnlo123per151

Dr. Bolbolan
قديم 20-07-2009, 04:13 PM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

طيب لاحق بأه يادكتور على المصاريف شكلك حتطبع الكتاب وكمان حتصرف عليه وحتبقى مديون للمنتدى بجميع أعضاءه بتمن عشر كتب لقدام

أنا شايف إنها حسبه معقوله ...يعني عشر كتب وبعد كده تبدأ تدر في الأرباح من الكتب إللي بعد كده تبقى فكرة مشروع هايله
وتتعدى بمراحل مايدعى بالـ MARR
(minimum attractive rate of returne)

وبكده يادكتور أنا حعتبر نفسي قمت بمهمة دراسة الجدوى ومش عايز الحواله وكفايه عليا 125 ألف جنيه فقط كأتعاب عن دراسة الجدوى وربنا يبارك في الـ 125ألف دول وححطهم كلهم معاك في الكتب العشره الأولى
يعني كده أنا إستثمرت معاك 125ألف جنيه من قبل أي حاجه
يعني أنا أحسن من المحاميين بتوع أمريكا دول .... عشان تعرف إن رجالة مصر مايتقارنوش بالرجاله الخواجات