العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 11-11-2009, 08:07 PM
الصورة الرمزية الصيداح
الصيداح الصيداح غير متواجد حالياً

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all
افتراضي رد: طلب من خبراء القيادة......ما هي الطريقة الصحيحة لاستخدام الجير الأوتوماتيك

يا سلام إبداع في الشرح منقطع النظير
جزاك الله كل خير أخي حازم
ممتاز جدا كدة الصورة أوضح بكتيييييييييييييييير
شكر الله لكما
قديم 11-11-2009, 08:23 PM
الصورة الرمزية الصيداح
الصيداح الصيداح غير متواجد حالياً

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all
افتراضي رد: طلب من خبراء القيادة......ما هي الطريقة الصحيحة لاستخدام الجير الأوتوماتيك

سؤال

في كلام حضرتك أنك علشان تعدي عربية بسرعة محتاج تنقل من الرابع للثالث علشان يديك قوة بسرعة؟

طيب هو مش في المانيوال العادي لو كنت ماشي بسرعة معينة مثلا الرابع وبعدين نزلت بالفتيس للثالث وأنا ضاغط بنزين هل دا يديك سرعة زيادة
أنا أفتكر أني عملتها في عربيتي بس لقيت العربية بترج وتحدفك للأمام وسرعتها تتباطئ بدرجة كبييرة مرة واحدة ودا غلط -هي العربية حالتها تعبانة يعني ممكن دا يكون عيب في العربية-
؟
قديم 11-11-2009, 08:50 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصيداح مشاهدة المشاركة

سؤال

في كلام حضرتك أنك علشان تعدي عربية بسرعة محتاج تنقل من الرابع للثالث علشان يديك قوة بسرعة؟

طيب هو مش في المانيوال العادي لو كنت ماشي بسرعة معينة مثلا الرابع وبعدين نزلت بالفتيس للثالث وأنا ضاغط بنزين هل دا يديك سرعة زيادة
أنا أفتكر أني عملتها في عربيتي بس لقيت العربية بترج وتحدفك للأمام وسرعتها تتباطئ بدرجة كبييرة مرة واحدة ودا غلط -هي العربية حالتها تعبانة يعني ممكن دا يكون عيب في العربية-
؟
ماهو لو ماشي بسرعه عاليه تفوق سرعه الغيار التالت حتلاقي العربيه لازم تهدي منك لان كل غيار و ليه سرعه محدده
ما ينفعش مثلا في المانيوال اكون ماشي 140 علي الرابع مثلا و اقوم ناقل التالت كده العربيه ممكن تهدي مني مش تزيد سرعتها
نفس الكلام في الاتوماتيك
لو ماشي اقل من 80 و دوست علي الزرار او نقلت الرسعه 3 العربيه مش حيتغير فيها اي شئ و حتوصل لحد سرعه معينه و مش حتزيد عنها
الا لما تدوس الزرار تاني و ساعتها حتفتح النقله الرابعه و تبدأ تاخد سرعاتها مره تانيه.
لو ماشي علي 120 مثلا او 140 و دوست علي الزرار حتلاقي العربيه اتكلبشت معاك نتيجه انك نقلت من الرابع للتالت و السرعه غير مناسبه للغيار التالت

حـازم خـضـر

قديم 11-11-2009, 08:58 PM
الصورة الرمزية a7lahamada
a7lahamada a7lahamada غير متواجد حالياً
من انا؟: Hamada a7med
التخصص العملى: طالب في جامعة القاهرة
هواياتي: السيارات

a7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond repute

بس اللة ما شاء اللة الشرح الوافي لسيارت الاوتوماتيك يارب يحميكم يارب
قديم 11-11-2009, 09:29 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصيداح مشاهدة المشاركة

اخي الحبيب جزاك الله كل خير على هذه الإجابات
مش عارف أشكرك إزاي
الله يبارك لك

بس لي سؤال
علامتين - و +
اللي في الستريب تروتك
ما طريقة استخداتهم يعني إمتى أرجع للسالب وأمتى أزود للموجب

وهل هذا الستريب ترونك هو MMT
ولا دا نظام تاني

وجزاك الله كل حير أخي الحبيب
طبعا حازم باشا قام بالواجب في الشرح
و في لينك الموضوع اللي في مشاركتي فيديو بيوضح الطريقة

اما بالنسبة لل MMT فده في التويوتا كرولا و هو مختلف عن الستيب ترونك
الستيب ترونك في الاساس جيربوكس اوتوماتيك
لكن ال MMT اساسه مانيوال
و هو ده محور الاختلاف بينهم

و علي فكرة الستيب ترونك ده التسمية اللي بورش اطلقتها علي التكنلوجيا دي اكمنها اول شركة تعتمدة و الاسم ده اللي اشتهر لكن كل شركة مدياله اسم مختلف

اما بالنسبة للاوفر دريف انا مش قادر افهم مميزاته و الناس مختلفة عليه
و اللي اعرفه انه بيخلي العربية تنقل علي RPM واطي و انه يستحسن انه يبقي شغال علي طول لانه بيساهم في توفير البنزين و انه غلط الحرق و انت طافيه.

التعديل الأخير تم بواسطة horas3000 ; 11-11-2009 الساعة 09:47 PM