العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-05-2013, 12:50 PM
الصورة الرمزية M0hamed Hasan
M0hamed Hasan M0hamed Hasan غير متواجد حالياً
التخصص العملى: بكارليوس تجارة
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

M0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the rough
افتراضي العربية بتبطل بعد ما ادورها على طول

البطارية الى كانت فى العربية acdelco 50 امبير نزليت فى يوم دورت العربية و سخنتها 10 دقايق بعديها بطلت العربية و استنيت الاسرة تنزل من فوق لمدة (7 دقايق بالظبط ) ايوه بالظبط
و جيت ادور حلفت ما هى دايرة لقيت لمض العددات بتلعب و الكهربة تفصل و ترجع قلت بس كده دى بطارية رغم انى مليش خبرة المهم رحت جبت بطارية ملقتيش زى الى فوق جبت vetra ايطالى لونها احمر كده و مكتوب عليها V من ساعتها و العربية المارش بياخد ثانية و العربية تدور على الرغم من ان العربية فى البطارية القديمة كان المارش بياخد جزء من الثانية
العربية
مبقتش تطلع على الاول من غير بنزين بقيت لازم ادوس بنزين بعديها بقت لازم ادوس بنزين بعد ما ادور علطول علشان المتور ميبرجلش و يفصل انا قرفان اوى حاسس انى رجعت للعربية الفيات 128 تانى (ايام سودة) لازم ادوس بنزين علشان المتور ميفصلش فى الاول لكن طول ما العربية سخنة عادى يا ريت حد يقلى اعمل ايه علشان الموضوع دا قرفنى بجد معلش الموضوع طويل
انا شاكك فى فلتر الهوا و البنزين بس متهيالئ غيرتهم فى اخر صيانة بس حتاكد من الورقة انا عندى انشجشن ففمكن يكون الرشاشات عايزة تتنضف كمان و العمة
و انا مصور فيديو للعربية و واحد سواق فى الشغل عندى بيقولى الخرطوم بتاع العمة مش موجود ؟ و كمان عندى مشكلة فى دورة الميه و شاكك فى الطلمبة ليه علشان
1. غيرت الراديتير (لسه الميه بتنقص و العربية ماشية بس )
2. مفيش تسريب انا شافيه و الله اعلم
3. لون الميه و العربية دايرة بيدى لون الصدا فى الميه (باينة فى الفيديو)
4. مفيش طحينة فى الزيت او الميه
5. مفيش ادخنة من الشكمان من اى نوع
6. الميه بترجع لونها طبيعى بعد ما تبرد
اتمنى اكون قلت كل حاجة انا عارف الموضوع طويل (فشخ) بس يا ريت اى حد من الخبراء يقولى الحلول و نفسى اجيليك بالعربية يا استاذ حمدى فهل (معلش فى السؤال) بتعرف فى الرينو كليو 2004 1.2
الفيديو
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embe dded&v=rxfo22OLmmU
قديم 12-05-2013, 02:50 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية بتبطل بعد ما ادورها على طول

لو العيب بتاع فصلان العربيه ده ظهر بعد تغيير البطارية مباشرة فيمكن فيه عيب كهرباء وممكن ده اللى بوظ البطارية القديمة فانت المفروض تراجع على الكهرباء الاول وصلات البطارية والارضى والضفيرة والوصلات الفرعية وتشوف حالة البوجيهات وكابلاتها والموبينة كمان والمارش
ولما تطمن على الكهرباء ممكن بعدها تشوف اذا كانت مشكلة بنزين بداية من الطلمبة نهاية بالانجكشن

وبالنسبة للسخونة لو غطاء الريداتير بايظ (مهوى) ممكن يعمل نفس الاعراض

وعموماً ربنا يعينك واتمنى باقى الزملاء يفيدوك اكتر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-05-2013, 03:23 PM

M0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the rough

اولا حضرتك انا معنديش غطاء ردايتير (دورة مغلقة)
ثانيا انا مقلتش اى حاجة عن موضوع سخونة فى العربية ؟
ثالثا معتقدش ان الكهربة عندى فيها اى مشكلة
بس مشكور جدا لمشاركة حضرتك القيمة
قديم 12-05-2013, 03:30 PM

عاجل رد: العربية بتبطل بعد ما ادورها على طول

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M0hamed Hasan مشاهدة المشاركة

البطارية الى كانت فى العربية acdelco 50 امبير نزليت فى يوم دورت العربية و سخنتها 10 دقايق بعديها بطلت العربية و استنيت الاسرة تنزل من فوق لمدة (7 دقايق بالظبط ) ايوه بالظبط
و جيت ادور حلفت ما هى دايرة لقيت لمض العددات بتلعب و الكهربة تفصل و ترجع قلت بس كده دى بطارية رغم انى مليش خبرة المهم رحت جبت بطارية ملقتيش زى الى فوق جبت vetra ايطالى لونها احمر كده و مكتوب عليها V من ساعتها و العربية المارش بياخد ثانية و العربية تدور على الرغم من ان العربية فى البطارية القديمة كان المارش بياخد جزء من الثانية
العربية
مبقتش تطلع على الاول من غير بنزين بقيت لازم ادوس بنزين بعديها بقت لازم ادوس بنزين بعد ما ادور علطول علشان المتور ميبرجلش و يفصل انا قرفان اوى حاسس انى رجعت للعربية الفيات 128 تانى (ايام سودة) لازم ادوس بنزين علشان المتور ميفصلش فى الاول لكن طول ما العربية سخنة عادى يا ريت حد يقلى اعمل ايه علشان الموضوع دا قرفنى بجد معلش الموضوع طويل
انا شاكك فى فلتر الهوا و البنزين بس متهيالئ غيرتهم فى اخر صيانة بس حتاكد من الورقة انا عندى انشجشن ففمكن يكون الرشاشات عايزة تتنضف كمان و العمة
و انا مصور فيديو للعربية و واحد سواق فى الشغل عندى بيقولى الخرطوم بتاع العمة مش موجود ؟ و كمان عندى مشكلة فى دورة الميه و شاكك فى الطلمبة ليه علشان
1. غيرت الراديتير (لسه الميه بتنقص و العربية ماشية بس )
2. مفيش تسريب انا شافيه و الله اعلم
3. لون الميه و العربية دايرة بيدى لون الصدا فى الميه (باينة فى الفيديو)
4. مفيش طحينة فى الزيت او الميه
5. مفيش ادخنة من الشكمان من اى نوع
6. الميه بترجع لونها طبيعى بعد ما تبرد
اتمنى اكون قلت كل حاجة انا عارف الموضوع طويل (فشخ) بس يا ريت اى حد من الخبراء يقولى الحلول و نفسى اجيليك بالعربية يا استاذ حمدى فهل (معلش فى السؤال) بتعرف فى الرينو كليو 2004 1.2
الفيديو
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embe dded&v=rxfo22OLmmU

(ملحوظة فى فترة زمنية بين كل العيوب المزكورة بداية من المارش و العربية تبطل بعد التدوير مباشرة لا تقل عن شهر او 3 اسابيع )
قديم 14-05-2013, 11:52 AM

ايه يا جماعة 170 مشاهدة و رد واحد مش ممكن فين مستر استرا و استاذ حمدى و كارز ادمير