العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 02-09-2012, 08:24 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة فى اختيار لمبة اضاءة قوية

ممكن تركب لمبتين 200 / 120 المانى وسعرهم حوالى 55 جنيه وتعمل كتاوت تقويه ودى هتكلفك حوالى 100 جنية كتاوت و سلوك ومصنعيه .. انا مجربها فى عربية دايو سيلو وحسنت النور بنسبه معقوله .. بس ده الحل الشعبى .. مش عارف بقى ايه نظام اللمبات الماركات والهالوجين وكده .. ومش عاوز اقولك على حاجه من غير ما اكون جربتها ...

الزينون حلو بس لو هتجيب ماركه عاليه المانى مثلا لكن الصينى ابو 300 جنية ده انا لا اعترف بيه .. وبيبوظ على طول ......

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 02-09-2012, 09:00 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

الأهم من تقوية اللمبات هو توجيه الإضاءة بشكل صحيح

في الحالة دي ... الإضاءة العادية (لمبة 50-60 وات) ممكن تبقى كفاية

أنا كنت مركب في عربيتي لمبات 90-100... وكانت كافية جدا... بس كان النور متوجه صح.

نصيحة... اشتري لمبات رخيصة الأول واظبط نور العربية صح، ولو لقيته مش كفاية ابقى اشتري الأغلى والأقوى

...

التعديل الأخير تم بواسطة borio1704 ; 02-09-2012 الساعة 09:06 PM
قديم 03-09-2012, 05:51 PM
د محمد المنصورة د محمد المنصورة غير متواجد حالياً

د محمد المنصورة is on a distinguished road

جزاكم الله كل خير

الوقتى انا من المنصورة

ونزلت سالت امبارح فى شارع بنك مصر على تونجسرام 140 \ 100 الراجل شكر فيها كتير وقللى معدتش بتنزل من التوكيل بتاعها والراللى برده مش بتنزل

بس قللى فيه فيلبس اكستريم الاتنين ب 120

واللى زى تونجسرام قللى فيه اوسرام اللى زيها الوقتى 240 باين وسعرها 55

بس انا الوقتى عاوز نور يبان على النور الاصفر اللى فى الطرق السريعة لانى لما بكون ماشى كانى مش مركب حاجة خالص وانا عندى كتاوت يعنى مش هركب

واما شفت تونجسرام عجبتنى اوى فى النورالاصفر وسعرها كان كويس

مش مهم السعر لو فرق على اد ماهو مهم ان النور يكون ابيض ومنور الطرق الصفران ويكون اتساعه اكتر ومدى مسافات كويسة

سؤال تانى كشافات الشبورة فيها انواع حلوة واللا اى حاجة تمشى

انا عربيتى اكسنت 99

معلى بقه على التعب
قديم 03-09-2012, 10:47 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د محمد المنصورة مشاهدة المشاركة

جزاكم الله كل خير

الوقتى انا من المنصورة

ونزلت سالت امبارح فى شارع بنك مصر على تونجسرام 140 \ 100 الراجل شكر فيها كتير وقللى معدتش بتنزل من التوكيل بتاعها والراللى برده مش بتنزل

بس قللى فيه فيلبس اكستريم الاتنين ب 120

واللى زى تونجسرام قللى فيه اوسرام اللى زيها الوقتى 240 باين وسعرها 55

بس انا الوقتى عاوز نور يبان على النور الاصفر اللى فى الطرق السريعة لانى لما بكون ماشى كانى مش مركب حاجة خالص وانا عندى كتاوت يعنى مش هركب

واما شفت تونجسرام عجبتنى اوى فى النورالاصفر وسعرها كان كويس

مش مهم السعر لو فرق على اد ماهو مهم ان النور يكون ابيض ومنور الطرق الصفران ويكون اتساعه اكتر ومدى مسافات كويسة

سؤال تانى كشافات الشبورة فيها انواع حلوة واللا اى حاجة تمشى

انا عربيتى اكسنت 99

معلى بقه على التعب

مهما اشتريت لمبات قوية... ولا ليهم تأثير من غير التوجيه الصحيح

اللمبات عند حضرتك منورة في السما... فوق... مش تحت على الطريق

...
قديم 03-09-2012, 11:06 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

انا مع رأى الاستاذ borio1704 ان ممكن يكون العيب فى توجية النور
وممكن يكون العاكس اللى فى الفوانيس القديمة اللى كانت عند حضرتك ماكانش بيؤدى دورة صح