العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 01-03-2011, 09:01 PM
temo85 temo85 غير متواجد حالياً

temo85 is on a distinguished road
افتراضي وقف استيراد السيارات!!!!!

ياجماعه حد سمع ان استيراد السيارات هيتوقف لمدة سنه ؟؟؟ انا سمعت الكلام ده من احد تجار السيارات وهو جاب المعلومة دى من واحد فى الجمارك ان الموضوع ده احتمال كبير يطبق لتوفير العملة الصعبة للسلع الأساسية !!!! ما مدى صحة هذا الكلام و هل ممكن تطبيقة ولا أيه ؟؟!!
قديم 01-03-2011, 09:03 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: وقف استيراد السيارات!!!!!

ممكن برضه بدليل ارتفاع اسعارالعربيات 1000 و2000و3000 كمان من امبارح
قديم 01-03-2011, 09:04 PM
الصورة الرمزية Explorer
Explorer Explorer غير متواجد حالياً

Explorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond repute

اشاعة والوزراء كدبوها

قديم 01-03-2011, 09:51 PM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة temo85 مشاهدة المشاركة

ياجماعه حد سمع ان استيراد السيارات هيتوقف لمدة سنه ؟؟؟ انا سمعت الكلام ده من احد تجار السيارات وهو جاب المعلومة دى من واحد فى الجمارك ان الموضوع ده احتمال كبير يطبق لتوفير العملة الصعبة للسلع الأساسية !!!! ما مدى صحة هذا الكلام و هل ممكن تطبيقة ولا أيه ؟؟!!
شوف انا عايز اقولك ان فيه حاجه اسمها اتفاقية التجاره الحره اللى هيا (اتفاقية الجات )ودى طبعأ مصر موقعه عليها ، والمجلس العسكرى الحاكم قال انه حيحترم الاتفاقيات الدوليه اللى مصر موقعه عليها، طيب نعتبر بقه ان بعد ماالمجلس يسلم الحكم لاى حكومه ممكن تطبق الكلام اللى انت بتقوله يقوم يحصل ايه الدول التانيه اللى احنا بنصدر ليها منتجاتنا زى البصل والبطاطس والخضار الطازج تحط جمارك مرتفعه على منتجاتنا بحيث محدش يشتريها وممكن تمنع دخولها اسواقهم زى البطاطس كده لما اوربا منعتها بحجه انها مصابه بمرض العفن البنى.........
الخلاصه ان كل القصص دى لعب تجار عشان يعوضوا اليومين الى وقفت فيهم المبيعات وكمان الارتفاع الطفيف فى سعر الدولار لكن اللى انا قريته ان الشركات المحترمه حاليأ بتدرس الوضع وبيفكروا يطبقوا خطة تويوتا اللى هيا عمل خصومات وعروض على اسعار الصيانه وقطع الغيار فيشجعوا العملا على الاقبال على منتجاتهم من جديد ......والواقع على الارض بيقول ان حتى اللى كان بيفكر يغير عربيتوا قبل الاحداث الاخيره لغى القرار ده وانت لوشفت كميه العربيات اللى اتسرقت أواتنهبت أو اتحرقت مش حتفكر تجيب عربيه من الاساس فى الوقت الحاضر لكن طبعأ السوق المصرى ماتعرفش ايه اللى بيحصل فيه بالضبط..

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"
قديم 02-03-2011, 12:40 PM
@واحد من الناس@ @واحد من الناس@ غير متواجد حالياً

@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koashraf مشاهدة المشاركة

شوف انا عايز اقولك ان فيه حاجه اسمها اتفاقية التجاره الحره اللى هيا (اتفاقية الجات )ودى طبعأ مصر موقعه عليها ، والمجلس العسكرى الحاكم قال انه حيحترم الاتفاقيات الدوليه اللى مصر موقعه عليها، طيب نعتبر بقه ان بعد ماالمجلس يسلم الحكم لاى حكومه ممكن تطبق الكلام اللى انت بتقوله يقوم يحصل ايه الدول التانيه اللى احنا بنصدر ليها منتجاتنا زى البصل والبطاطس والخضار الطازج تحط جمارك مرتفعه على منتجاتنا بحيث محدش يشتريها وممكن تمنع دخولها اسواقهم زى البطاطس كده لما اوربا منعتها بحجه انها مصابه بمرض العفن البنى.........
الخلاصه ان كل القصص دى لعب تجار عشان يعوضوا اليومين الى وقفت فيهم المبيعات وكمان الارتفاع الطفيف فى سعر الدولار لكن اللى انا قريته ان الشركات المحترمه حاليأ بتدرس الوضع وبيفكروا يطبقوا خطة تويوتا اللى هيا عمل خصومات وعروض على اسعار الصيانه وقطع الغيار فيشجعوا العملا على الاقبال على منتجاتهم من جديد ......والواقع على الارض بيقول ان حتى اللى كان بيفكر يغير عربيتوا قبل الاحداث الاخيره لغى القرار ده وانت لوشفت كميه العربيات اللى اتسرقت أواتنهبت أو اتحرقت مش حتفكر تجيب عربيه من الاساس فى الوقت الحاضر لكن طبعأ السوق المصرى ماتعرفش ايه اللى بيحصل فيه بالضبط..

مـثل صيـنـي يقول :

" إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه
لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول "

تحياتي

@ واحد من الناس @