العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

مشاهدة نتائج الإستطلاع: حول قوانين الجمارك المصرية على السيارات المستوردة.
موافق جدا على الوضع الحالي. 7 5.83%
يجب إلغاء كافة أنواع الجمارك من على كافة أنواع السيارات. 65 54.17%
تعديل القوانين الحالية لرفع قيمة الجمارك. 2 1.67%
تعديل القوانين الحالية لخفض قيمة الجمارك. 53 44.17%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 120. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 21-03-2011, 06:31 PM
ناصر حسن ابراهيم صالح ناصر حسن ابراهيم صالح غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الى الله
التخصص العملى: مدير مالي
هواياتي: كرة القدم

ناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to behold
افتراضي رد: لحد إمتى هنفضل ساكتين.

كلامك كله صح . عندنا امل في النظام الجديد.الغاء الجمارك سوف يغير كل شئ ويحسن من شكلنا امام العالم. لا نريد ان نكون شعب رجعي متخلف قديم حتى في المواصلات لا شوارع عدلة ولا سيارات عدلة ارحمونا يرحمكم ربنا(الشعب يريد اسقاط الجمارك) واخيرا لحد أمتى هفضل ساكت مع تحياتي لوقع مصر موتورز
قديم 21-03-2011, 06:52 PM
ناصر حسن ابراهيم صالح ناصر حسن ابراهيم صالح غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الى الله
التخصص العملى: مدير مالي
هواياتي: كرة القدم

ناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to behold

د. اسلام نشكرك على اثارة هذا الموضوع لأنه يشغلنا جميعا(الشعب يريد اسقاط الجمارك) واخيرا لحد أمتى هفضل ساكت انا من دلوقتي مش هسكت مع تحياتي لموقع مصر موتورز
قديم 21-03-2011, 07:08 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

شكراً

على الموضوع القيّم

إلى الأمام يا مصر

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 22-03-2011, 04:04 AM
الصورة الرمزية silentman84
silentman84 silentman84 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير لله
التخصص العملى: مدرب دفاع عن النفس وتخسيس
هواياتي: رياضه - ميكانيكا - طبخ

silentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of light

فينكم ياجماعه على الفيس بوك عايزين العدد يكبر اضغط هنا للانضمام

لا اله الا الله محمد رسول الله
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

قديم 22-03-2011, 02:30 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامين سيارات مشاهدة المشاركة

يارب نصلح بلدنا للاحسن و يبقى شكل المصرين جميل امام العالم بس عاوزين الموضوع يكون منظم اكتر من كدة شوية يكون فى ناس بتفهم فى الاقتصاد كويس لاننا مش عاوزين نضر مصر احنا عاوزين عيشة كويسة

أنا بضم صوتي لصوتك كلنا في الأساس مش عايزين نضر مصر.

الناس الى بيفهمو فى الاقتصاد يقولو رايهم فىالموضوع دة بتاع الجمارك و الى اى مدى يكون لة تاثير على البلد علما ان الشراء للسيارات تقريبا متوقف الان و فى انخفاض حاد و ملحوظ

و الاهم يا جماعة احنا عاوزين ندعم مشروع اول سيارة مصرية حقيقة بمعنى لو فى مهندسين او شركات قادرة على الانتاج ممكن نقف جنبها

عاوزين نبقى نص كوريا الجنوبية فىالصناعة و الانتاج ياريت شوية تنظيم
مين قالك إننا محتاجين لسة نبحث عن كفاآت وفين شركة النصر للسيارات الي أنشئت من عهد عبد الناصر ليه ما أدعمهاش وأحولها لشركة رأس مالية تشتغل تحت إطار من التنافسية في سوق حرة نضيفة بدون.
طلبة ميكانيكا سيارات من هندسة المطرية تفتكر بيشتغلوا فين؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silentman84 مشاهدة المشاركة

نضر مصر ..ولا...نضر الحراميه...تقدر تقولى الفلوس اللى بتتاخد منى دى بيتعمل بيها ايه مفيد ليا وللبلد....بمعنى اصح انا بشترى حاجه من الصين وبشحنها...ليه ادفع للحكومه اتاوه معلش انا مسميها كده اتاوه مش جمارك...ادفع ليه فوق ثمن الحاجه اللى مستورده الضعف رايحه لمين الفلوس دى لجيوب الحراميه وكروشهم وكروش عيالهم ..كفايه احنا مش ناقصين احنا استوينا كفايه سرقه على حس الجمارك.... الجمارك لازم تتفتح 100% زى ليبيا والامارات والسعوديه والكويت ولبنان ......ايه الحكومه مش عارفه اسعار العربيات هناك عامل كام ...ولا عامله من بنها.....حتقولى اصلى اقتصادهم مساعدهم وبترولهم...حقولك مااحنا كمان مواردنا كويسه ...بترول وغاز وكهرباء وسياحه وقناه السويس ومناجم دهب ومناجم......كل ده ومش مكفى ...الجات شغاله من 1991 والمفروض لما جت سنه 2000 كانت تبقى 100% حره واحنا فى2011 ..عايزين ايه تانى ياحكومه .....مش حنسكت لازم وضرورى الجمارك تتفتح 100% وكفايه الاستهانه بالعقول المصريه ياحكومه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناصر حسن ابراهيم صالح مشاهدة المشاركة

كلامك كله صح . عندنا امل في النظام الجديد.الغاء الجمارك سوف يغير كل شئ ويحسن من شكلنا امام العالم. لا نريد ان نكون شعب رجعي متخلف قديم حتى في المواصلات لا شوارع عدلة ولا سيارات عدلة ارحمونا يرحمكم ربنا(الشعب يريد اسقاط الجمارك) واخيرا لحد أمتى هفضل ساكت مع تحياتي لوقع مصر موتورز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناصر حسن ابراهيم صالح مشاهدة المشاركة

د. اسلام نشكرك على اثارة هذا الموضوع لأنه يشغلنا جميعا(الشعب يريد اسقاط الجمارك) واخيرا لحد أمتى هفضل ساكت انا من دلوقتي مش هسكت مع تحياتي لموقع مصر موتورز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhamdy75 مشاهدة المشاركة

ولا فيه حد هيسكت تاني إنشاء الله. ومافيش داعي للشكر أنا لما غلبت من التفكير قولت أستعين بيكوا أشوف هوا أ،ا لوحدي الي بفكر كدة ولا يمكن فيه حد معايا؟
شكراً

على الموضوع القيّم

إلى الأمام يا مصر

عفوا ياباشا أدينا كلنا بنفكر مع بعض إلى الأمام يا مصر.