العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 17-02-2013, 03:08 AM
amidoo9999 amidoo9999 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس زراعى
هواياتي: تربيه الطيور بانواعها

amidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond repute
عاجل مشكله فى السايبا 2009( رجاء مشاركه الاستاذ ابو نورا )

بسم الله الرحمن الرحيم

انا اول ماجبت العربيه ركبت جنوط وغيرت الكاوتش وخليت مقاسه 13\175\60 بس المشكله ان كل ما اخد مطب ناشف على سرعه وما اكترهم فى شوارعنا جنط يتكسر او يتشرخ وهكذا والكاوتش غيرته 4 مرات لانه كل مطب الاقيه ضرب عرق هواء او كسر سلك على فكره العربيه عامله 60000 كم وانا مغير الجنوط مرتين النهارده الراجل بتاع الكاوتش بيقولى ان المشكله ان ارتفاع الكاوتش قليل اللى هو (60) فبفكر اخليه 70 وبكده هيبقى 13 \175\70 بس مش عارف هل المقاس ده هينفع مع العربيه ولا لا يا ريت تقلولى رايكم وخصوصا الاستاذ ابو نورا
قديم 17-02-2013, 11:38 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله فى السايبا 2009( رجاء مشاركه الاستاذ ابو نورا )

معلش انا كتبت رد طويل بس اتمسح والله

موضوع كسر الجنط ده اساساً عيب فى خامة الجنوط مش بس كاوتش
والجنط حاجة مهمة جداً لسلامتك مينفعش تستهون بيه فابعد عن الجنوط الصينى وجيب حاجة ماليزى مثلاً
انا كنت مركب كاوتش مقاس 55 وكنت باخد مطبات الدنيا واتخبط فيه حوادث كمان كذا مرة وعمرة ما اتكسر ولا اتشرخ يادوب خرابيش
كنت جايبة من عندك اشرفكو مقاس 14
لكن مقاس الكاوتش 55 ده ناشف طبعاً لكن هيديك اداء ثبات ممتاز على السرعات
فانت ممكن تجيب 60 او 65 كل ده فى المعقول بس مش اكتر من كدة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 17-02-2013, 08:29 PM

amidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond reputeamidoo9999 has a reputation beyond repute

شكرراااااااااااا على ردك انا كنت مركب جنط صينى وبعد ما اتكسر ركبت جنط اندونيسى من عند غطاطى اللى فى فيصل وكان اغلى حاجه عنده بس خدت مطب واتكسر بردو ومش عارف اعمل ايه طيب حضرتك بتركب نوع كاوتش ايه انا مركب كورسا الاندونيسى بس دلوقتى بقاله 3شهور بس ضارب من الجنب وبتاع الكاوتش بيقولى غلط انك تمشى عليه كده ومعلش انا معرفش الجنط ال14 هينفع ولا لا لن الجنط اللى انا مركبه قبل ما غير السوست اللى قدام واللى ورا كان مع مطبات الهواء بيحك فى الرفرف وبصراحه حاسس ان حكايه الكاوتش دى مش هتنتهى

التعديل الأخير تم بواسطة amidoo9999 ; 17-02-2013 الساعة 08:37 PM
قديم 18-02-2013, 02:29 AM

ارجو من الساده الاعضاء المشاركه للافاده
قديم 18-02-2013, 09:03 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

أولا مقاس 175/60R13 ما فيهوش مشكلة. أنا معاك أن ارتفاعة قليل لكن مش قوي يعني. أظن المشكلة عند حضرتك أن الجنوط صناعة رديئة جدا و أن كان ده مستبعد لأنك بتقول الجنط اندونيسي و من عند غطاطي (اللي أعتقد أنه مكان محترم) و الظن الثاني أن سيادتك بتاخد المطبات ديه و الكاوتش نايم مش منفوخ صح. عامة حضرتك غيرت مقاس الكاوتش الأصلي ليه؟ و كان كام؟ ابعتهولي و ممكن أقول لسيادتك مقاس مناسب ان شاء الله و ده في حالة أن السببين اللي ذكرتهم لحضرتك مش موجودين(العجل مظبوط و الجنط مش رديء)

التعديل الأخير تم بواسطة svneleven ; 18-02-2013 الساعة 09:08 AM