العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 28-02-2010, 10:03 PM
magdysaif magdysaif غير متواجد حالياً

magdysaif is on a distinguished road
افتراضي اريد المساعده من خبراء السيارات الجديده من فضلكم

السلام عليكم جميعا
هذه اول مشاركة لي في منتداكم الرائع
لي سؤال بسيط أنا أعمل بأبوظبي و أريد أن اشتري سياره جديده عشان أنزلها مصر و انا محتار ما بين 4 موديلات سعة 1.6 و لا أعرف مدي قوة و مبيعات هذه السيارات في مصر و مراكز صيانتها
و هي : كيا سيراتو - ميتسوبيشي 1500 - سكودا اوكتافيا - فولكس جيتا و انا معجب باهوندا سيفيك بس هي هنا 1.8
و سألت بعض اقربائي في مصرعن هذه السيارات كل واحد منهم معجب بسياره و غير معجب بالأخري و انا لا أعرف مدي حكمهم عليهم جميعا فأرجو مساعدة الخبراء بالمنتدي
و أما بالنسبه لاسعارهم هنا بالامارات فأغلاهم السكودا و الجيتا و أرخصهم السيراتو و هل هناك فرق كبير ما بين السيارات الخليجي و المصري ؟
و شكرا لكم جميعا و أسف علي الاطاله
قديم 01-03-2010, 12:58 PM

افتراضي رد: اريد المساعده من خبراء السيارات الجديده من فضلكم

يعني 22 شخص شافوا موضوعي و لا واحد رد و الله مش ممكن أبدا و لا واحد في المنتدي ده يفيد حد أبدا مش ممكن!!!!!!!!!!!!!!!
قديم 01-03-2010, 05:25 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

[quote=magdysaif;142109]السلام عليكم جميعا
هذه اول مشاركة لي في منتداكم الرائع
لي سؤال بسيط أنا أعمل بأبوظبي و أريد أن اشتري سياره جديده عشان أنزلها مصر و انا محتار ما بين 4 موديلات سعة 1.6 و لا أعرف مدي قوة و مبيعات هذه السيارات في مصر و مراكز صيانتها
و هي : كيا سيراتو الحصان الاسود فى الوقت الراهن - ميتسوبيشي 1500 مانجحتش اوى لا فى مصر ولا بره وانا شخصيا مش عارف ليه؟- سكودا اوكتافيا عربية ناجحة فى مصر واثبتت كفاءة من التسعينات للان - فولكس جيتا طبعا عربية محترمة وقوية و انا معجب باهوندا سيفيك بس هي هنا 1.8 عربية بمعنى الكلمة بس ال 1800 سى سى والجمارك
و سألت بعض اقربائي في مصرعن هذه السيارات كل واحد منهم معجب بسياره و غير معجب بالأخري و انا لا أعرف مدي حكمهم عليهم جميعا فأرجو مساعدة الخبراء بالمنتدي
و أما بالنسبه لاسعارهم هنا بالامارات فأغلاهم السكودا و الجيتا و أرخصهم السيراتو و هل هناك فرق كبير ما بين السيارات الخليجي و المصري ؟ نعم فيه فرق لان الخليجى دايما كمالياته اكتر وخصوصا ِABS

ورائ الشخصى بالترتيب

الاوكتافيا

سيفيك

جيتا

سيراتو

الالنسر
قديم 01-03-2010, 09:32 PM

انا متشكر للأخ بدر لأنه الوحيد اللي رد عليا و لكن للأسف ان فكرتي عن المنتدي و اللي قالهولي اصدقائي جاءت عكسيه بالمره مافيش هنا حد بيساعد حد نهائي خصوصا و اني مغترب عن مصر و لا أعرف الكثير عن سوق السيارات و شكرا لكم و هذه أخر زياره لي للمنتدي ....... ده ptmnlo123per1106ptmnlo123 per111
قديم 02-03-2010, 01:20 PM
الصورة الرمزية azazi
azazi azazi غير متواجد حالياً

azazi will become famous soon enoughazazi will become famous soon enough

السلام عليكم
أنا في وجهت نظري فكر شوية في HONDA أكيد أقوى بكتير من باقي الاختيارات ولو سعر جمركها متناسب معاك توكل على الله
تاتي في المرتبة الثانية VW JETTA هي تشبه OCTAVIA كثيرا و لكني ارى JETTA افضل
تاتي في المرتبة الثالثة Mitsubishi Lancer 1.5L وهي أفضل كثيرا من CERATO التي لا أحبذها
في النهاية؛ أنصح بالHONDA حتى لو الجمرك أعلى بعض الشىء لأن الفرق يستاهل