العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 30-08-2012, 11:25 AM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حلقة جديده من مسلسل التعديلات فى الفيات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

الله يخليك يا ايمن وربنا يجمعنا على خير تانى

وياريت تجربها وتقولى ايه النتيجه ومش بس انت لوحدك ياريت اللى عنده ماتور 2 كامه يجربها ومش هيخسر حاجه هو مشوار واحد وهيحس بالفرق ع طول

وانا معاكم وفى انتظار اى استفسار وايه رأيكم النهارده بقى عربيتى ضربت ساعة حراره المروحه ومش متشتغلش لا اول اشوفها تفضل شغاله طوالى ودا لاحظته وانا لسه بسخنها الصبح مفيش 10 دقايق ولقيت المروحه اشتغلت انا طبعا عارف عربيتى جداااااا فتحت الريداتير المياه لسه بارده فهمت ان الساعه اللى ضربت فصلت سلكها من تحت والمروحه فصلت وتخيلوا بقى انى امشى مشوار فى عز الحر الساعه 12 الظهر وامبير الحراره معداش ال70 كله دا بسبب الكاوتشه دى والعربيه كانت ماشيه مش افل من 2 ساعتين مشى

والله لو جربتوها هتريحوا بالكم من الحراره خالص
وانا كنت ناوى اعملها لايمن يوم ما كنت معاهم لكن انشغلنا فى عربيه احمد صادق ونسيت عربيه ايمن خالص
لكن متعوضه يا ايمن ان شاء الله واقدر اخدمك فى حاجه
شكرا يا محمد ان شاء الله اعملها السبت واقولك النتيجه وعلي فكره انا جبت غطا ردياتير جديد قصير هشوف نتيجته ايه واقولك انت الترموستات اللي في الردياتير من تحت باظت عندك

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 31-08-2012, 02:34 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
جديد رد: تعديلات فيات (موضوع متجدد ) 132&131

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة

هيا الصور دي من عربيتك؟
لاني عاوز استفسر عن شئ في اول صورة
وهو حاجه ظاهره علي اليمين زي فلتر التكييف كده هل عربيتك مكيفه؟ ولا دي من تجهيزات الغاز مثلاً
لاني ان شاء الله عاوز اكيف العربية

ايوه عربيتى مكيفه ودا فعلا جزء خاص بدورة التكييف
وبتركب فيه ساعة الفريون زى ما واضح فى الصوره ومن العين الزجاجيه اللى فوق تقدر تقيس كمية الغاز اللى فى الدوره

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 31-08-2012, 03:02 PM

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
للاهمية رد: حلقة جديده من مسلسل التعديلات فى الفيات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo مشاهدة المشاركة

شكرا يا محمد ان شاء الله اعملها السبت واقولك النتيجه وعلي فكره انا جبت غطا ردياتير جديد قصير هشوف نتيجته ايه واقولك انت الترموستات اللي في الردياتير من تحت باظت عندك
ازيكم يا جماعه ؟؟؟:BUTTER~18 3:

معلش يا ايمن اتأخرت عليك فى موضوع الغطا لكن كان بسبب انى كنت تعبان وضهرى كان متبهدل تانى
لكن النهارده قومت الصبح بدرى عشان اعمل لك المطلوب وكمان غيرت ساعه الرداتير بس جبتها اصليه من عند الرجال اللى قولتك عليه دا وصورتها هتلاقيها ضمن الصور

ودى صور غطيان الريداتير من اول ما جبت العربيه لحد دلوقتى

واكتشفت ان العربيه دا غطاها الفبريكه زوره 1.0 مش 0.9 زى اللى مركبه

ودا صورة غطا الفريقه بتاع العربيه وكان صنع ايطالى

ولكن باظ من فوق وجبت واحد اخوه بالظبط بس اسبانى ولكن بعد اسبوع بدأ ينقط من فوق ولحمته تانى لكن اللحام فك ودى صورته

ودا الاتنين جنب بعض

وبعدين اشتريت التركى الزباله الاسود دا والحمد لله طلع بايظ فى وقتها ولحمته برضه من فوق لكن لاحظت بعد فتره انه ساعات بيفضى الريداتير فى القربه او الريداتير ينقص والقربه زى ماهى فعرفت ان زوره مش مظبوط وكان 1.0 لكن مش عارف ليه كان مبوظ الدنيا

ودا زور الريداتير عشان تقارنه باللى عندك يا ايمن

واشتريت دا هو تيلاندى بس بسم الله ما شاء شغال تمام وزوه 0.9 وشغال كويس ودى صورته وانا حاليا بزود القربه كل تلات ايام ربع لتر مايه لكن الريداتير ع طول مليان
ودى صورته

ونزلت النهارده طنطا قبل الجمعه ورحت لراجل بتاع قطع الغيار واشتريت ساعه ايطالى بس شكلها بيقول انها محترمه من شكلها والكرتونه

ودا شكلها وتمنها 25 جنيه والحمد لله شغاله تمام وجبتها 87/92 يعنى تشتغل عند 92 وتفصل عند 87

وتحت امركم فى اى استفسار
وربنا يديم الموده والمحبه بينا ويجعل حبنا فى الله ولله
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

دا لينك اولتراس فيات 132

قديم 31-08-2012, 04:10 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of
افتراضي رد: تعديلات فيات (موضوع متجدد ) 132&131

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

ايوه عربيتى مكيفه ودا فعلا جزء خاص بدورة التكييف
وبتركب فيه ساعة الفريون زى ما واضح فى الصوره ومن العين الزجاجيه اللى فوق تقدر تقيس كمية الغاز اللى فى الدوره
هل التكييف الاصلي ولا نوع تاني
والكفاءة بتاعته ايه لو هو الاصلي بتاع العربية

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 31-08-2012, 04:30 PM

افتراضي رد: تعديلات فيات (موضوع متجدد ) 132&131

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة

هل التكييف الاصلي ولا نوع تاني
والكفاءة بتاعته ايه لو هو الاصلي بتاع العربية
فعلا الاصلى بتاع العربيه لكن الكمبورسر هو اللى اتغير بس

وعلى فكرا انا غيرت الكمبورسر بسبب غباء واحد صنايعى لكن قسما بالله الكمبورسر الاصلى كان بيخلى العربيه تلاجه بمعنى الكلمه كنت تحس انك راكب عربيه جديده والله
والكمبورسر اللى تم تغييره كان بينزل فى تلات عربيات هما

الفولفو والمرسيدس المكنه البيضا وال فيات 132 ال 2000 سى سى

دا لينك اولتراس فيات 132

الكلمات الدليلية
fiat, fiat 131, fiat 132, tuning, فيات 131, فيات 132, تعديل سيارات