العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 14-08-2011, 07:03 PM
fine_design fine_design غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior Designer

fine_design will become famous soon enough
للاهمية استشارة عاجلة افيدوني بالله عليكم في سيارة 132

السلام عليكم و رحمة ا لله و بركاته ،

اخواني الكرام ، دي تعتبر اول مشاركة ليا في الموقع هنا ، و عندي استشارة مهمة قوي في سيارة 132 ،،
الموضوع باختصار اني حاخد من شخص عزيز عليا عربية 132 تعتبر تخليص حق يعني ، بس العربية دي اولا بايشة بمعنى الكلمة من البارومة ، و حالتها كرب كرب كرب ، و الموتور عايز عامرة او عايز موتور استيراد بالفتيس ، السيارة 132 موديل 74 1600 سي سي ، المهم محتااجة اصلاحات كتيييييييييييييير قوي و تقريبا كل حاجة فيها حتتغير من كاربراتير لتانك البنزين ، كله كله للرفارف للكبوت للعفشة ، يعني انا حاطتلها حوالي 12 الف جنيه تصليح و كدة ، بين سمكرة و دوكو و تظبيط ميكانيكا و كدة و غيره .
المهم بقى ، هل بعد ما اعمل فيها تغيير كل ده و بعد تظبيتها لان حالتها سيئة فوق الوصف ، هل حتكون كويسة و لا لا ؟ و هل الفلوس الي هحطها فيها دي حرام اني احطها فيها و احسنلي احطها في عربية تانية حالتها افضل و تكون محتاجة شوية تظبيطات و للعلم انا امكانياتي المادية مش عالية قوي ؟ افيدوووووووووني بالله عليكم
قديم 14-08-2011, 07:16 PM
knight_night knight_night غير متواجد حالياً
التخصص العملى: بكالوريس هندسة

knight_night will become famous soon enough
افتراضي رد: استشارة عاجلة افيدوني بالله عليكم في سيارة 132

والله يا باشا يبقى حرام عليك دا على حسب كلامك ما فيش حاجه فى العربية سليمة يعنى انت هتشترى صاج
تفتكر انت بعد ما تظبطها وتعمل فيها كل اللازم دا هتجيبلك سعر كويس يوم ما هتجيب هتجيب 16 الف والله اعلم ايه اللى ممكن يظهر تانى فى العربية لما تيجى تجددها وتعملها الصيانات المطلوبة فكر كويس الاول واعمل صلاة استخارة وان شاء الله ربنا يقدملك اللى فيه الخير
قديم 14-08-2011, 07:29 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

انا رأيي كده برضه
يعني خليه هو يبعها و يديك الفلوس افيدلك

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 14-08-2011, 07:33 PM
fine_design fine_design غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior Designer

fine_design will become famous soon enough

اولا يا جماعة ربنا يباركلكم على سرعة الرد ، بس فيه نقطة ، هل العربية بعد ما اجددها حتبقى كويسة ، و لا مش حتبقى كويسة ؟
قديم 14-08-2011, 08:38 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

طالما في شاسيه سليييييم الباقي مقدور عليه بالفلوس و تبقي رائعة بس ادفع و متبعيش بعد التجديد عشان خسارة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا