العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 24-12-2011, 06:17 PM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اختار ميين يا رجاله

سؤال مهم ليك انت ..
انت كنت راكب ايه قبل كده ؟؟؟؟

Dr.wael el7yran
قديم 24-12-2011, 07:39 PM
b.king b.king غير متواجد حالياً

b.king is on a distinguished road
افتراضي رد: حد يساعدنى ضرورى اختار مين

لوسمحت بس استفسار موديل كام العربيه دي ؟؟؟؟ لان شوفت نفس المواصفات عندنا في المنصوره وخليجي سعودي 132 الف جنيه
فلوسمحت موديل كام وفين المعرض ده ؟؟؟
قديم 25-12-2011, 02:54 AM
warrior warrior غير متواجد حالياً

warrior is on a distinguished road
افتراضي رد: اختار ميين يا رجاله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.wael7yran مشاهدة المشاركة

سؤال مهم ليك انت ..
انت كنت راكب ايه قبل كده ؟؟؟؟
انا كنت راكب مازدا 929
انا اصلا يبانى هاهاهااهاا
قديم 25-12-2011, 03:00 AM
warrior warrior غير متواجد حالياً

warrior is on a distinguished road
افتراضي رد: حد يساعدنى ضرورى اختار مين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة b.king مشاهدة المشاركة

لوسمحت بس استفسار موديل كام العربيه دي ؟؟؟؟ لان شوفت نفس المواصفات عندنا في المنصوره وخليجي سعودي 132 الف جنيه
فلوسمحت موديل كام وفين المعرض ده ؟؟؟
لو انتا بتتكلم عن السيراتو الخليجى فهى بى 118 اللى قبل الفئه الاخيره على ما اعتقد كان فيها كاميرات و بارك سينسور و حجات كتيره اوى الصراحه و جنوت 16 و مريات ضم و كل اللى نفسك فيه و كانت وموديل 2012 و كانت فى ناشيونال موتوزر و الصراحه انا مفكرتش اشترى منهم لانى مرتحتش ليهم ده راى شخصى والله اعلم ممكن يكونوا ناس ميه ميه
فى واحد تانيه كانت سيراتو توكيل 2011 و فيها كل حاجه بردو باستثناء الكميرات و كانت موديل 2011 و سعرها 114 الف و كان فى اللى هى sx سعرها كان بى 119 على ما اذمر و دى موجوده فى توكيل عربيات امام جامع الحمديه الشازليه فى المهندسين
اما الانسر فهى موجوده فى معارض كتير جدا فى المهندسين او طارق و سعر ال 2011 اول فئة اوتوماتيك من 115 الى 113
و سعر الفئه اللى بعديها اللى فيها جنوت من 118 الى 116
قديم 08-01-2012, 04:50 PM
ahashem ahashem غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصلات

ahashem will become famous soon enough
Smile رد: حد يساعدنى ضرورى اختار مين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة warrior مشاهدة المشاركة

انا يا جماعه كنت فى معرض م المعارض ولاقيت عندو عربيه حكايه
كانت كيا سيراتو بس فيها كماليات عاليه جدا سينسور مطر و باركينك و كاميرات و بلوتوث و يو اس بى و طارة مالتى و كل حاجه ممكن تتخيلوها و سعرها كان بى 118 الف عشان خليجى
انا اصلا كنت رايح اشترى نيسان تيدا و كيل و هو كلمنى عليها و قالى حلوه جدا و بالنسبه للتوكيل قالى انتا هتدفع 2000 جينيه بس و هدخلك 32 مركز توكيل و تتعامل معاهم زيك زى اللى جاب عربيه من الوكيل
دلوقتى انا محتار و مقلق مابين التيدا هاتش باك هاى لاين و دى سعرها هيبقى حوالى 123 الف تقريبا بس ده هيبقى وكيل
او سيراتو خليجى بالموصفات دى كلها بى 118 الف ارجوووووووووو الافاده من اصحاب الخبر

بص يا عمى انا كان معايا لانسر موديل 2006 بومة1600 سى سى اوتوماتيك و بعتها بعد خمس سنين و شهرين بعد ماشفت الامرين منها و من عفشتها و اشتريت سيراتو توب لاين .... ممكن اقولك عن تجربتى . اولا مافيش فرق بين اليابانى والكورى ..اللانسر كانت خفيفة و عند 170 كنت بحس انى طير فى السما , السيراتو ببقى على 180 ومش حاسس ولله مرة سرحت لاقيتنى على 190 اتخضيت ونزلت بالسرعة ....تانى حاجة من ناحية الصاج الحمد لله و بعد مابعت اللانسر بعتها و فيها فوق عن 10 عفسات فى السقف و شنطة العربيه (العفسة يعنى انبعج داخلى فى الصاج من برة) وده بيكون بسبب الهواء وبعض الزلط الصغير اللى بيكون على الدائرى دة غير مرة عملت حادثة ولله مش جامدة فى الباب اليمين اللى ورا و الصج ولله اتقطع زى الورقة... نيجى للعفشة بامانة انعم عفشه فيكى يا عربيات موجودة فى اللانسر بس للاسف مبتقعدش كتير مثلا قبل ماابيعها كنت محتج اغير عفشة كاملة و كنت قبل كدة مغير جوز مساعدين على 40 اللف لكن عافش السيراتو ناشفة بس خلاص اخدت عليها..... نيجى بقى لقوة العربية بامانة السيراتو عربية مشاء الله عليها سحبها تحفة ... زى مقولتلك فى الاول انا كنت بجيب على اللنسر 1600 170 ك/س و دى اخرها لكن السيراتو جبت عليها فى طريق سفر ( طريق العريش ) 200 وكنت حاسس انى ممكن اجيب اكتر ..... تكييف الاتين كويس .... كماليات السيراتو بداية من EXاجمد ميت مرة .... يا عم انا اشتريت اللانسر حتى من غير كاسيت..
اتمنى تكون تجربتى تفيدك فى اختيار العربية

التعديل الأخير تم بواسطة ahashem ; 08-01-2012 الساعة 04:59 PM