العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > دايو العام

دايو العام شركة سيارات كورية حققت بعض النجاح و بسبب مشاكل تمويلية أصبحت مملوكة للعملاق اﻷمريكى GMC

قديم 02-02-2012, 12:16 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مابقتش طايق العربيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة melkhayat83 مشاهدة المشاركة

اسف اني اتاخرت في الرد بس كانت الأدارة لسه بتشوف موقفي المهم
بص ياباش مهندس سمير انا امبارح روحت جبت حساس اوكسجين اصلي وركبته وغيرت فلتر البنزين كمان وطلعت جربت العربيه علي الصحراوي وفعلا اللمبه مانورتش واستهلاك البنزين بقي افضل انا تقريبا عامل لحد دلوقتي 105 كم ولسه قبل ربع التانك بشويه يعني خدوا حوالي 10 او 11 لتر بس برده ماجبتش اكتر من 140 ولو اديتها سنه كمان بنزين بتدخل في مرحله الكيك دون الأولي الموتور بيعلي جامد وال ار بي ام بيبقي علي 5 ( بس سيبك هي كده حلو
المشكله دلوقتي ان لسه العربيه تحس انها مكلبشه عارف كأنك طالع مطلع كده حتي في المنازل بتاع الكباري برده مكلبشه شويه مع انها ماكنتش كده الموضوع ده ظهر معايا من حوالي اسبوع كده
والحاجة الوحيده الي كنت عاملتها في الفترة دي اني غيرت تيل الفرامل قدام ورجلشت الي ورا وظهر الموضوع ده بعدها بيومين كده بس انا بشيك علي العجل مابلاقيش عجل سخن او حاجة
تفتكر دي حاجة ليها علاقه بالفتيس

معلش انا عارف اني رغاي بس استحملني
اعتقد ان هى دى مشكلة الخنقة واللى مكلبشة العربية ولو سالت وقلتلك الهاند بريك فيها كام سنة بيتهيالى هتقولى 3 او اربعة بالكتير صح؟ لان بتوع الفرامل تملهم بيعملو الحركة السيئة دى عشان الزبون يمشى من عندهم متكيف
راجع رجلاش الفرامل مرة اخرى هاتتحل المشكلة بامر الله
قديم 02-02-2012, 12:18 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

متابع لأنى عندى مشكلة مشابهة فى سحب العربية و السرعات
قديم 02-02-2012, 12:20 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

بس سيبك هي كده حلو
طيب كويس أنك راضى بالوضع ده علشان متدخلش فى متاهات تانيه

وأنا فعلا شايف الوضع الجديد معقول أوى بالنسبه للعمر الإفتراضى للمكنه والدبرياج

المشكله دلوقتي ان لسه العربيه تحس انها مكلبشه عارف كأنك طالع مطلع كده حتي في المنازل بتاع الكباري برده مكلبشه شويه مع انها ماكنتش كده الموضوع ده ظهر معايا من حوالي اسبوع كده
والحاجة الوحيده الي كنت عاملتها في الفترة دي اني غيرت تيل الفرامل قدام ورجلشت الي ورا
هقولك على فكره حلوه

وأنت ممور بدون ماتدور

جرب تزق العربيه لقدام مثلا

لقيتها تقيله وبتقاومك فى الحركه عن الأول

فلتعلم أن مشكلتك حاليا

تكمن فى الرجلاش الكبير للتيل الخلفى

وهنا هتحتاج توسع خلوص الرجلاش شويه عن الوضع الحالى

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 02-02-2012, 12:40 PM
الصورة الرمزية melkhayat83
melkhayat83 melkhayat83 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer

melkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

طيب كويس أنك راضى بالوضع ده علشان متدخلش فى متاهات تانيه

وأنا فعلا شايف الوضع الجديد معقول أوى بالنسبه للعمر الإفتراضى للمكنه والدبرياج

هو السرعه القصوي في الموديل ده علي حسب المانيول بتاعها انها 160 فلو خدت في الأعتبار ان المكنه كفائتها 70 % علي حسب اختبار كبس الموتور + مقاومه الهوا الشنيعه الي علي الصحرواي فكتر الف خيرها بس انت تقصد ايه بمتاهات تانيه

هقولك على فكره حلوه

وأنت ممور بدون ماتدور

جرب تزق العربيه لقدام مثلا

لقيتها تقيله وبتقاومك فى الحركه عن الأول

فلتعلم أن مشكلتك حاليا

تكمن فى الرجلاش الكبير للتيل الخلفى

وهنا هتحتاج توسع خلوص الرجلاش شويه عن الوضع الحالى
هو بصراحه اني عمري مازقتها قبل كده علشان اعرف الفرق دلوقتي
بس الهاندك جربته عامل 7 او 8 تكات ؟؟ بس وانا ماشي بسرعه لو مورت العربيه وجبتها علي ال N بحس ان الكلبشه خفت اوي وده الي مشككني في الفتيس
قديم 02-02-2012, 02:03 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

بس انت تقصد ايه بمتاهات تانيه

زى حاجتك لعمرة دبرياج على سبيل المثال

وعلشان كده مش عاوزك تتكلف كتير طالما العربيه ماشيه كويس بالشكل ده

بس وانا ماشي بسرعه لو مورت العربيه وجبتها علي ال N بحس ان الكلبشه خفت اوي وده الي مشككني في الفتيس
لا أعتقد بتواجد مشكله بالفتيس طالما مفيش صوت وره ظاهره منه

ولكن

ممكن نفكر فى إتجاه آخر

زى أنك تعمل إختبار ترصيص على جهاز الإتزان المسمى بالموتوسيكل فى السوق

المحلى ( بهدف التعرف على حالة بلى العجل )

جايز يكون عندك بليه أو أكثر من بلى العجل تقيل وخشن حبتين

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير