العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > دايو العام

دايو العام شركة سيارات كورية حققت بعض النجاح و بسبب مشاكل تمويلية أصبحت مملوكة للعملاق اﻷمريكى GMC

قديم 29-01-2010, 03:20 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنا عايز نصايح كتيرة PLZ

تسلمو يا شباب على الردود الممتازة واسمحولى اختصارها فى نصيحة واحدة بان اى عربية مستعملة لو انت مش متأكد من اللى قبلك عملها صيانات ايه اعملها صيانة ال 50 الف وياريت تتعمل فى توكيل او مركز خدمة معتمد او ورشة متخصصة فى العربية ديه وحافظينها وبعد كده تتابع معاهم كل ما يكون فيه فى العربية مع المتابعة الدورية كل 10 الف كم

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 29-01-2010, 04:31 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

استاذ ورئيس قسم ياوائل باشا
قديم 12-02-2010, 11:28 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

عميانى غير زيت الماتور و غير سير الكاتينة و حط بنزين 92 علشان 80 حيسقف knocking لانه مش حيستحمل ضغط وحرارة الماتور فينفجر قبل ما البوجيه يشتغل و ده بيسبب ظاهرة الصفع knocking التى مع الزمن حتبوظ الماتور و ممكن حساس الاوكسجين يبوظ ماتغسلش الماتور بالمياه و اذا كان لابد اوعى تجيب ميه على ال coil (الموبينة و الموزع الالكترونى الى هوه اسود و طالع منه سلوك البوجيهات ) ما تغسلش صاج العربية بخرطوم ضغط عالى زى الى فى البنزينة لكن يفضل ضغط معقول (قول الراجل يقلل ضغط الميه شوية او يبعد او يحط ايده على الميه و هى طالعة) المهم تجنب الضغط القوى و المباشر لانه حيعرج الصاج تجنب الغسيل الالى لانه مع الزمن حيطفى لمعة الدهان بسبب الجروح المجهرية التى تسببها نهايات الشراشيب . تجنب غسيل السيارة فى الشمس لان نقاط الماء تعمل عمل العدسات المقعرة التى تركز الاشعة على السطح فتحرقه
اغسل الشاسيه 4 مرات الى 8 مرات فى السنة ( طبعا فى البنزينة و بضغط عالى )
اختار جيدا المكان الانسب لركن السيارة لتجنب تلف الاسطح ( 90% من تلفيات السيارة تحدث و هى راكنة)
قم بازالة فضلات الطيور اول باول لانها تبقع الدهان بقع دائمة اذا لم تزلها فى خلال يوم او يومان
فى رايى استخدم زيت shell ultra helix فهو زيت مخلق يتحمل ال rpm العالى و يغطى جميع اجزاء المحرك فى زمن قياسى (اقل من 3 ثوانى بعد الادارة على عكس الزيوت الطبيعية التى قد تستغرق من 10 الى 13 ثانية )
حاول دائما ركن السيارة فى الظل و تغطيتها بغطاء قماش لحمايتها من اشعة الشمس و التجريح
لما تركن تاكد ان العجل عدل علشان تحافظ على الكبالن
متشغلش التكييف و العربية لسة مسخنتش
و لما تيجى تشغلة او تفصله حاول يكون ال rpm قليل يعنى و انت واقف او انت بتهدى علشان مطب او على سرعة عليا بس فى اول النقلة ( زى الخامس مثلا بس على سرعة 80 الى 90) يعنى و صوت الماتور هادى
ما تقرص على العربية فى الملفات الجامدة ( تدوس بنزين جامد و انت بتلف ) لان كده ممكن تقلل عمر الكبالن
راجع ضغط العجل كل شهر او اسبوعين ( 32psi) صيفا شتاءا و عند اقرب بتاع كاوتش ثقة ( علشان يكون الكشف على الضغط و الكاوتش بارد يكون حد قريب من البيت 3 km او اقرب )
اوعى مستوى البنزين يقل عن الربع علشان مضخة البنزين تعييش اكتر
لو الدركسيون باور متبقاش تحوده للاخر ( اول ما تسمع حشرجة رده بسيط العكس ) علشان تحافظ على علبة الباور

التعديل الأخير تم بواسطة احمد على 1999 ; 12-02-2010 الساعة 11:44 PM
قديم 12-02-2010, 11:57 PM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold

يعني ايه الضغط العالي هيعرج الصاج وانهي صاج في العربية بالظبط؟ والضغط العالي في غسيل الشاسيه يأثر ارجو توضيح النقطة ديه استاذ احمد

وصحيح غسيل الشاسيه بالميه ولا الجاز ولا ايه بالظبط

التعديل الأخير تم بواسطة رياح التغيير ; 13-02-2010 الساعة 12:16 AM
قديم 13-02-2010, 08:22 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رياح التغيير مشاهدة المشاركة

يعني ايه الضغط العالي هيعرج الصاج وانهي صاج في العربية بالظبط؟ والضغط العالي في غسيل الشاسيه يأثر ارجو توضيح النقطة ديه استاذ احمد

وصحيح غسيل الشاسيه بالميه ولا الجاز ولا ايه بالظبط
البنزينات بها مسدسات ميه قوية جدا المفروض يكون راكب على خرج المسدس قطعة معدنية مسئولة عن خروج المياه بشكل موزع على هيئة مثلث لكن معظم المسدسات القطعة دى مش موجودة فتخرج الميه مركزة فى نقطة واحدة فلما يتم توجيه المياه على صاج البييان و الرفارف بشكل مباشر و عمودى تحدث تعريجات بصاج هذه المناطق ( لا يمكن ان ترى الا لو بصيت على جنب السيارة و انت واقف وراها تحس ان انت شايف نقر بسيطة او تموجات بالصاج )
لكن طبعا بالنسبة للشاسيه الضغط العالى لا يؤثر و موضوع الجاز على الشاسيه مش متاكد منه (بتهيألى كويس علشان الجاز حتيرط الميه و يضمن تاخير عملية الصدأ)
ان عن نفسى بعد ما بيخلص غسيل الشاسيه فى الاخر بالميه بادخل انا و معايا WD40 و برشة على الجلب و المناطق الى انا حاسس انها ممكن تصدى ( خدوش ، مناطق لحامات ، مناطق مزنوقة ) لان ال WD40 بيطرد الميه برضه و كمان مزيت للجلب بس للتسهيل رش الجاز ان شاء الله مش هيعمل مشاكل
و ان امكن قبل غسيل الشاسيه الانتظار حتى يبرد الشاكمان و الفرامل قليلا لاطالة عمرهم