العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > دايو العام

دايو العام شركة سيارات كورية حققت بعض النجاح و بسبب مشاكل تمويلية أصبحت مملوكة للعملاق اﻷمريكى GMC

قديم 06-05-2013, 08:54 PM
aamke aamke غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل بسيط
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة ـ متابعة العلوم و التكنولوجيا و الأبحاث الجديدة و الاختراعات، و حديثا تعلم صيانة السيارات

aamke has a spectacular aura aboutaamke has a spectacular aura about
افتراضي رد: احذروا من هذا الميكانيكى

أنا كمان أتنرفزت من هذا الكلام المستفز ، و لكن الأزمة أزمة ضمير ، و يا ليت كل شخص يعلم علم اليقين أنه لو أخذ شيئ من آخر بدون حق أو أخذه باستغفال الغير فهو حرام و ربنا لن يبارك له فيه ، و لو علم أن هذا الحرام سوف يعود عليه أضعاف ، فلو ضميره صاحي و أخذ باله أن هذا جزاء فعله مع الناس سيرجع عما يفعل و لكن للأسف هناك الكثير ليس له ضمير أصلا و يعتبر هذه الأفعال شطارة و أن الزبون أهبل و نحلبه لن معاه فلوس و مش فاهم حاجة ، و لكن فعلا العيب جزأ منه راجع لصاحب السيارة أنه لابد أن يسأل ميكانيكية آخرين عن هذا العيب و عن الطلبات و المصنعية قبل أن يكمل معاه و إذا وجد أن أغلبهم متفقين على كلام واحد و يكون هذا الكلام منطقي ينفذه ، و أخير حسبي الله و نعم الوكيل فيمن يظلم غيره ، و للإفادة أخبرنا عن مكان ورشتك يا اسطى بل يا باشمهندس حمدي المخترع لعل من يريد أن يتعامل معك و لكن نوصيك بأعضاء المنتدى خيرا و أن تكون عند حسن ظننا بك ، و شكرا
قديم 06-05-2013, 09:45 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aamke مشاهدة المشاركة

أنا كمان أتنرفزت من هذا الكلام المستفز ، و لكن الأزمة أزمة ضمير ، و يا ليت كل شخص يعلم علم اليقين أنه لو أخذ شيئ من آخر بدون حق أو أخذه باستغفال الغير فهو حرام و ربنا لن يبارك له فيه ، و لو علم أن هذا الحرام سوف يعود عليه أضعاف ، فلو ضميره صاحي و أخذ باله أن هذا جزاء فعله مع الناس سيرجع عما يفعل و لكن للأسف هناك الكثير ليس له ضمير أصلا و يعتبر هذه الأفعال شطارة و أن الزبون أهبل و نحلبه لن معاه فلوس و مش فاهم حاجة ، و لكن فعلا العيب جزأ منه راجع لصاحب السيارة أنه لابد أن يسأل ميكانيكية آخرين عن هذا العيب و عن الطلبات و المصنعية قبل أن يكمل معاه و إذا وجد أن أغلبهم متفقين على كلام واحد و يكون هذا الكلام منطقي ينفذه ، و أخير حسبي الله و نعم الوكيل فيمن يظلم غيره ، و للإفادة أخبرنا عن مكان ورشتك يا اسطى بل يا باشمهندس حمدي المخترع لعل من يريد أن يتعامل معك و لكن نوصيك بأعضاء المنتدى خيرا و أن تكون عند حسن ظننا بك ، و شكرا
شكرا لحضرتك اعتبرو الورشة الرخمة المتواضعة ورشة المنتدى الى عاوز يجى الورشة لن يخرج منها غير راضى او حاسس انو مفيش امانة والامانة طبعى والى عاوز يصلح ويدفع اهلاا والى عاوز يصلح من غير ما يدفع اهلاا يبقالى يعنى هههههه وانا هعمل اشتراك شهرى بس بدرسو هاخد رائيكو فيه قبل تنفيزو وتلفون الورشة فالتوقيع الى عاوز يجى يتصل وانا اوصفلو المكان اهلاا بكل اعضاء مصر متورز

قديم 06-05-2013, 11:22 PM
nassser nassser غير متواجد حالياً

nassser is a glorious beacon of lightnassser is a glorious beacon of lightnassser is a glorious beacon of lightnassser is a glorious beacon of lightnassser is a glorious beacon of light

أخي العزيز
انت تعبت قوي
وبما انك في فيصل انا عندي ميكانيكي فعلا محترم ومش بيحب يفتح في شغل مش مستاهل .. .. هذا ما اجده منه دائما وبيشتغل في انواع كثير ومحترم جدا لو حبيت ابعتلي على الخاص علشان ما عملش دعاية في الموقع .. بصراحة لازم نحترم هذا الموقع ونحافظ على نزاهته
ناصر
قديم 06-05-2013, 11:25 PM
nassser nassser غير متواجد حالياً

nassser is a glorious beacon of lightnassser is a glorious beacon of lightnassser is a glorious beacon of lightnassser is a glorious beacon of lightnassser is a glorious beacon of light

والله يا حاج حمدي بتحرجنا بمعدنك الأصيل
لك مني كل الحب والتقدير والامتنان
ناصر
قديم 06-05-2013, 11:57 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

حمدى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش