العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > أطقم الصوت والمالتى ميديا

أطقم الصوت والمالتى ميديا منتدى خاص بتعديلات اطقم الصوت الكاسيت وال CD وال DVD وشاشات العرض وجميع نظم المالتى ميديا والصوتيات

قديم 25-11-2010, 04:29 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز رأيكم فى الاقتراح ده

هو أنا مشفتش أعلى من 400 للمدورين, فيه بايونيير 280 وات فور واى, دول يركب عليهم أمبليفاير 4 قنوات 300 كينوود يشغلهم تمام.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 25-11-2010, 08:11 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

Injection استاذ التقنية الصوتية
الف ملبون شكر
لقد استفدت جدا من المعلومات التى ذكرتها فى الموضوع
ولكن لى سؤال ركبت فى العربية 2 تويتر شماسة امامية ولكن صوت البيز فى السماعات مغطى عليهم
هل دة عيب تركيب ام ماذا
النظام عندى
كاست mp3رودستار +2 سماعة بالباب الامامى كينوود 2way 150w
+2 sony 300w خلفى 2 way
لآسف على الاطالة

قديم 25-11-2010, 09:54 AM
الصورة الرمزية Injection

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

Injection استاذ التقنية الصوتية
الف ملبون شكر
لقد استفدت جدا من المعلومات التى ذكرتها فى الموضوع
ولكن لى سؤال ركبت فى العربية 2 تويتر شماسة امامية ولكن صوت البيز فى السماعات مغطى عليهم
هل دة عيب تركيب ام ماذا
النظام عندى
كاست mp3رودستار +2 سماعة بالباب الامامى كينوود 2way 150w
+2 sony 300w خلفى 2 way
لآسف على الاطالة
ياباشا العفو ألف شكر على كلامك.

المشكلة ممكن تكون من حاجتين.

الأولى أن التويترات نوعيتها وحشة ومش ماركة معروفة, وده اللى أنا أرجحه, التويترات البايونيير بتبقى فوق ال 100 جنيه, ودى طبعا مالهاش حل وتنافس السماعات العادية فى القوة.

التانية أن فعلا المشكلة مشكلة توصيل, لو اللى وصل عكس توصيلات سماعة أو تويتر عن زميله, الصوت بيطلع من ناحية ويطلع عكسه من الناحية التانية وبالتالى الأثنين بيلغوا بعض, وده بيبقى ملحوظ أكثر فى السماعات لما تلاقيهم شغالين جامد بس أنت مش سامع حاجة.

بس أنا واثق فعلا من الأحتمال الأول, أصلا أتلسعت كتير جدا من الصينى, لغاية ماجبت سماعات كينوود وعرفت أن الغالى تمنه فيه.

وفيه أحتمال كمان, ممكن يكون الكاسيت ال settings بتاعته فيها حاجة غلط, الأكوالايز مش مظبوط صح أوفيه fader مش مظبوط أيا كان, وده مأثر على الصوت الخارج.

وأنا أفضل أن حضرتك تروح لمختص فاهم شغله, يكشف على التوصيلات, ويشوف التويترات فيها cross over يلغى باقى الموجات الصوتية ولا لأ, ممكن تكون المشكلة من توصيلة غلط أو تويترات غير جيدة.

وربنا يوفقك ياباشا فى حل المشكلة.

التعديل الأخير تم بواسطة Injection ; 25-11-2010 الساعة 10:00 AM
قديم 25-11-2010, 10:42 AM
الصورة الرمزية ironheart
ironheart ironheart غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer
هواياتي: CARS & COMPUTER

ironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond repute

مستر انجيكشن
كان ليا استفسار انا عربيتى لانوس 2004 العربية معايا فبريكة الكسيت كلريون واربع سماعات جولدستار احمد بهجت مش عارف كام وات
لقيت بعض السمعات بايظة وكنت عايز اغير السمعات بسمعات وات اعلى بدون قطع فى الصاج او اى حاجة وعايز صوت نقى بنفس الكسيت ولا رائيك اغير الكسيت بالمرة المهم انا بحب كل حاجة تكون مكنها بدون تعديل

ONE DAY YOU WILL SEE MY PLACE IN THE WORLD OF HISTORY
قديم 25-11-2010, 11:23 AM
الصورة الرمزية Injection

هو الكاسيت كويس مش وحش, أنا مستحرم تغييره بصراحة, وصوته كويس مش بطال, بس مش زى كاسيت بايونيير ديجيتال جديد طبعا.

السماعات الجولدى دى تعبانة جدا وصوتها وحش وبيخروش, والرق بتاعها ورق, وبالتالى بتبوظ بسرعة, ولما بتعلى الكاسيت عن النص بتلاقى الوش أشتغل من كل حتة.

فيه ياباشا سونى وكينوود وبايونيير, هات حاجة كويسة فى حدود 120 الى 180 وات, فيه بايونيير 180 وات دى كويسة جدا, الطقم هيعمل 120 جنيه فيما فوق شوية, ودول الوات بتاعهم كفاية أوى علشان الكاسيت أصلا ضعيف (سواء الأصلى أو أى كاسيت تانى).

ودى صورتهم, السماعة 2 واى يعنى بتطلع بيز وميد رينج

السماعات دى هتركب مكان القديمة مباشرة, الكنبة اللى ورا هتتخلع علشان الكوبستة تتفك, وتتشال السماعات القديمة ودى تركب مكانها.

واللى قدام الباب البلاستيك
هيتخلع وتتركب السماعات الجديدة مكان القديمة وخلاص من غير أى تعديل.

بس أسأل على المقاس اللى عندك ياباشا قبل ماتشترى الأول, وشوف السماعات هتركب عليه ولا لأ, ويفضل تشترى وتركب عند نفس الشخص.

وبأذن الله هتسمع صوت نضيف, وعايز أقول لحضرتك أى تغيير عن السماعات الأصلية هيحسسك بفرق رهيب.