العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 03-03-2012, 07:14 PM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النقل التقيل (بلطجه , لا شعور , ثقه , استهتار ولا فهلوه) قول رأيك , وما هو الحل؟

بص يا استاذ احمد انا هقولك علي حاجة مع احترامي لرأي كل الناس اللي اتكلمت

عايزك تراعي حاجة سواق النقل التقيل بيسوق مسفات كبيرة ولفترات طويلة ممكن يفضل سايق اسبوع من غير ما يروح بيته ، ولما يحب يريح تلاقيه راكن عند اي استراحة ونايم في العربية ، طبعا مع السواقة والاجهاد بالشكل ده لازم يعمل بعض الغلطات وهو سايق اكيد تركيزه بيقل مع التعب ، وطبعا اللوري مهما كان بور سواقته مش سهلة وبالاضافة معاه بضاعة لازم ينقلها في معاد معين يعني مسئولية عليه وده هيشكل علي السواق ضغط عصبي رهيب صعب ان اي حد يقدر يستحمله
فالمفروض ان احنا نلمسلهم العذر ، ونراعي ان الناس ديه شقيانة وطالع عينها عشان لقمة العيش

رأيي ان تصرف حضرتك تصرف خاطيء حضرتك ولا تزنق عليه ولا اي حاجة حضرتك لو هو ماشي علي الشمال عديه من اليمين بس خلي بالك وانت بتعدي ، و عايز اقلك حاجة السواق اللي بتزنق عليه وبيقفلك بيقف بمزاجه هو لو عايز يعديك هيعديك وهيخليك توسع غصب عنك عشان ميخبطكش ، بس معظمهم ناس محترمة وكبيرة في السن

معلش انا عارف ان كلامي شديد شوية بس اعذرني انا كمان ممكن اكون انا بحسبها من ناحية تانية

وعايز اقوول حاجة اخيرة اكيد مش كل سواقين النقل التقيل محترمين وكويسين اكيد فيهم ناس مش كويسة بس نسبتهم قليلة ، انا ليا ابن عمي عمل حدثة مع عربية نقل كان ماشي عكس الاتجاه والاتنين اللي راكبين مع ابن عمي توفوا وابن عمي اتعجز
وانا عن نفسي اللي بخاف منهم اكتر سواقين الربع نقل عشان فعلا غالبيتهم مستهترين وبيسوقوا برعونة

وربنا يستر علي كل الناس ويحفظهم : CONGRA~238:
قديم 03-03-2012, 09:51 PM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النقل التقيل (بلطجه , لا شعور , ثقه , استهتار ولا فهلوه) قول رأيك , وما هو الحل؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الشوق كاديلك مشاهدة المشاركة

بص يا استاذ احمد انا هقولك علي حاجة مع احترامي لرأي كل الناس اللي اتكلمت

عايزك تراعي حاجة سواق النقل التقيل بيسوق مسفات كبيرة ولفترات طويلة ممكن يفضل سايق اسبوع من غير ما يروح بيته ، ولما يحب يريح تلاقيه راكن عند اي استراحة ونايم في العربية ، طبعا مع السواقة والاجهاد بالشكل ده لازم يعمل بعض الغلطات وهو سايق اكيد تركيزه بيقل مع التعب ، وطبعا اللوري مهما كان بور سواقته مش سهلة وبالاضافة معاه بضاعة لازم ينقلها في معاد معين يعني مسئولية عليه وده هيشكل علي السواق ضغط عصبي رهيب صعب ان اي حد يقدر يستحمله
فالمفروض ان احنا نلمسلهم العذر ، ونراعي ان الناس ديه شقيانة وطالع عينها عشان لقمة العيش

رأيي ان تصرف حضرتك تصرف خاطيء حضرتك ولا تزنق عليه ولا اي حاجة حضرتك لو هو ماشي علي الشمال عديه من اليمين بس خلي بالك وانت بتعدي ، و عايز اقلك حاجة السواق اللي بتزنق عليه وبيقفلك بيقف بمزاجه هو لو عايز يعديك هيعديك وهيخليك توسع غصب عنك عشان ميخبطكش ، بس معظمهم ناس محترمة وكبيرة في السن

معلش انا عارف ان كلامي شديد شوية بس اعذرني انا كمان ممكن اكون انا بحسبها من ناحية تانية

وعايز اقوول حاجة اخيرة اكيد مش كل سواقين النقل التقيل محترمين وكويسين اكيد فيهم ناس مش كويسة بس نسبتهم قليلة ، انا ليا ابن عمي عمل حدثة مع عربية نقل كان ماشي عكس الاتجاه والاتنين اللي راكبين مع ابن عمي توفوا وابن عمي اتعجز
وانا عن نفسي اللي بخاف منهم اكتر سواقين الربع نقل عشان فعلا غالبيتهم مستهترين وبيسوقوا برعونة

وربنا يستر علي كل الناس ويحفظهم : CONGRA~238:

كلامك صح يا باشا فعلا سواقين الربع نقل والنص نقل دول مستهترين جداااا وكان واحد منهم هيقلبني مره بس عدت علي خير
قديم 03-03-2012, 10:01 PM
hamada2222 hamada2222 غير متواجد حالياً

hamada2222 is on a distinguished road

يمشو عربيات بكاميرات او يسمحوا يخدوا صور الموبيلات والنقل ماشى غلط او شمال والمخالفة فى نفس الوقت حبس شهر على الاقل وايقاف السيارة شهر لازم من موقف حاسم
قديم 03-03-2012, 10:50 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

مع احترامي لكل اللي بيدافع عن سواقين النقل

إنتو ما شفتوش حوادث بيموت فيها عشرات عشان سواق نقل محشش ولا نايم ولا ما عندوش أي إحساس بالمسئولية عن الناس حواليه

والله العظيم... انا لما باشوف حادثة بيموت فيها سواق نقل ... بافرح واحمد ربنا إن ربنا ريحنا من واحد قاتل

اتقوا الله... البلد دي مش حتتصلح لو ما صلحناش من نفسنا

...
قديم 03-03-2012, 11:15 PM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق فولفو مشاهدة المشاركة

مساء الخير كل الانت بتقولة دة مش صح انت وغيرك المفرود تحترمة النقل لان انت وغيرك من غير النقل مكنتوش لقيتة الطريق البتسفرة علية وعيزين تتحكمة فية ومنغير النقل مكنتوش لقيتة مكان تسكونة فية ولا تشتغلة فيةمن الاخر النقل فضلة عليك وعلى كل مصر انت لو تعرف سوق النقل بيبقا على اعصبة بسبب كل واحد زيك انت لما هديت قدامة مش فضل ماشى وراق دة دليل على انهم بيخفو عليكم اكتر من نفسك حركة زى دة ممكن تنبورت الفرامل تتكسر وميبقاش فيها فرامل وبسببك تعمل كرسة وتازى الناس دول لو ناس همج كان تلع منك وزنق عليك وقلبق بس دول ناس محترمين وفضلهم عليك وعلى غيرك ونسيحة متفتكرش ان انت عشان راكب عربية ملاكى ممكن تعمل اى حاجة وتجرى ومش هيلحقق لالالا العربية النقل اسرع من العربية الملاكى بكتير يعنى ممكن يجيبك فى دقايق ادعى ربنا ان متسدفش واحد متهور خاف على نفسك وعلى عيلك وعلى اناس المحترمين بتوع النقل
السلام عليكم
حضرتك بدافع عن السلوك الخطأ؟
مهو زي ما فيه سواقين نقل محترمين فيه برضه زباله
واضح من كلام حضرتك انك مفهمتش الموضوع
فضل مين علي مين هو علشان حضرتك سواق نقل يبقى سواقين النقل دول هما ألي معيشنا ومن غيرهم نموت (كل انسان فى الدنيا ليه وظيفه ومن غيره الوظيفه ديه الدنيا تبوظ)
هو حضرتك او عيالك مين ألي بيعالجهم , ومين اللي بيجيبلك قطع الغيار ومين عاملك كهربه بيتك والصرف (سواقين نقل برضه؟)
انا شغلتى نصها مع سواقين نقل وبينا عيش وملح بس لما بتكلم معاهم بيفهمو الموضوع بعد كده يردو مش هجوم والسلام
ان يمشى عكسي علي طريق سريع ويرفع النور العالي ده صح وبتدافع عنه؟
انه لما يمشي بحموله (رمل , زلط أو ردم) من غير غطا ده صح؟
لما أغير زجاج عربيتى 4 مرات فى سنه واحده بسبب الطوب ألي بيقع منهم ده صح؟
لما 4 تريلات يمشو سدين الطريق علشان يونسو بعض ده صح؟

لو سمحت اقرأ الموضوع صح قبل ما ترد
ولو حضرتك مقتنع ان السلوك ده صح من بعض سواقين النقل (يبقى متردش عليا وخدنى علي قد عقلي)

Ahmed Felefel

الكلمات الدليلية
النقل الثقيل مخالفات