العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 02-12-2010, 12:52 PM
mialbedewy mialbedewy غير متواجد حالياً

mialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the rough
افتراضي رد: لية نيسان صنى مش محبوبة..!!!

معلش ممكن اشارك برأيي معاكم
انا كنت شايف ان شكل الصني بداية من العقد ده كان رائع جدا الشكلين اللي جم ورا بعض وكان حجمها رائع يعني كانت ممتازه جدا جدا
بس التصميم الجديد بحس انه عاملينه بالعافية كانو عايزين يعدلو حاجة فعملو اي حاجة لوحو الفنوس اللي قدام من غير داعي بيتهيألي لو كانو سابو الشكل القديم كان افضل كان بيدي احترام للعربية
وكمان سبب بس مش عارف فارق مع الناس ولا لأ
حاسس ان الصني خرجت عن طوع نيسان العالمية مش هي دي صني اللي في العالم
وحاجة مش عاجباني ازاي صني العالمية حجمها يصغر وعماله تقرد عن الموديل اللي قبليها يعني هل رينو سكالا حجما وشكلا تيجي حاجة جنب الصني الموديل اللي قبليها
شئ عجيب اوي
قديم 02-12-2010, 09:08 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

مين قال مش محبوبه! كون ان سعرها نزل بسبب انها بتتجمع في مصر خلاها محبوبه اكتر و على فكرها الصني التقفيل مصري بتتصدر بره مصر!!!!
قديم 03-12-2010, 06:50 AM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold

والله يااخ mmffor دة ناس كتير مش حبة العربيية دى وفى ناس حبة العربية والله واعلم اية السبب الرئيسى كره هذة السيارة وادينا بناخد اراء الناس عشان بعد كدة شركة نيسان تعدل العيوب الى فيها وتبقى عربية متكاملة ومحبوبة 100%
قديم 03-12-2010, 11:27 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

الحاجة الوحيدة اللي انا لاحظتها في العربيه ان التجميع المصري ساعات بتبقى في فروق بمقاسات مختلفة في التابلوه في اماكن الوصلات لأن المصنع في مصر مش شغال 100% روبوتايزد في عامل يدوي و ده طبعا ميقدرش يجيب فروقات الملالي ! غير كده صالون حلو و عفشة ممتازه ! احسن تكييف في الياباني كله و موتور قوي بطريقة غريبه و الفرامل مش طبيعيه! على فكره احنا عندنا لانسر فراملها 550% من فرامل الصني و ربنا يبارك لصحابها!!!! و الله انا لو حجيب عربيه في الفئه دي لازم تبقى صني
قديم 07-12-2010, 05:11 PM
bassamcoltd bassamcoltd غير متواجد حالياً

bassamcoltd is on a distinguished road

الساده القراء الاعزاء
أولا انا بحكم شغلي مهندس مدني تنفيذ فانا ركبت معظم العربيات الموجوده بالسوق حاليا من كل العربيات الجديده كيا و هيونداي و دايو و اسبيرانزا و تويوتا و كده المهم الواحد اولا بيشوف قدرته الماليه كام و بيحدد عليها هوا عايز يجيب ايه طبقا لفلوسه و طبقا للفوايد اللي هايترزعها من البنك دي اول حاجه طيب ايه المتاح في فئه الـ 90000 جنيه و حاجه المفترض تكون كويسه هتلاقي 3 عربيات تقريبا الاولي هيونداي نيو اكسنت الثانيه كيا ريو و الاخيره نيسان صني انا طبعا باتكلم عن الاوتوماتيك و الله العظيم انا شايف ان اول اختيارين ما يستحقوا 60000 جنيه عربيات فقيره جدا داخليا تحس انك راكب توكتوك مافيش حاجه تلفت النظر حاجه غريبه جدا انا مش فاهم ليه سعر الاتنين 88000 جنيه تقريبا ليه ؟ المهم انا اعرف كذا حد عنده الصني بس ماكنش في بالي انها بالسعر دا 89000 كامله اوتوماتيك من غير abs معظمهم قالولي موديلات 2010 بتاكل بنزين طيب السعر دا مع عربيه ياباني تقفيل مصري انا قولت العربيه ملعوب في اساسها اكيد التقفيل زفت طيب ما اروح اشوفها في المعرض هاخسر ايه المهم روحت اوتو ايجيبت المهندسين و شوفت العربيه و ركبتها و الله العظيم انا شايف انها ماتفرقش عن المستورد في اي حاجه بل بالعكس انا ركبت النيو اكسنت في المصريه و الله و لا ليها اي لازمه نرجع لموضوعنا العربيه ماشاء الله تقفيلها كويس جدا بالنسبه للقيمه الماليه تحتها ميت خط طيب ايه المشكله المشكله في البنزين طيب يا سيدي العربيه فاضيه وزنها حوالي 1300 كجم و اوتوماتيك يعني اللتر لو جاب معاك في البلد 10 او 11 كم يبقي تمام قوي زي الكوري لاني عامل جداول استهلاك بنزين بالنسبه للكوري من خلال شغلي و بياخدوا نفس المعدل تقريبا و و الله انا اشتريت العربيه موديل 2011 و ربنا طبعا يبارك فيها انا شايف انها اختيار مثالي بالنسبه للسعر و اللي مش عاجبه يدفع بقي في اللي اعلي