العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 09-12-2009, 10:58 PM
أشرف الشفقى أشرف الشفقى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: لغة إنجليزية
هواياتي: الزراعة

أشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really nice
افتراضي رد: أشترى جهاز GPS منين؟

زمان أوى اتعاملت مع أجهزة GPS لما كنا فى القنطرة شرق بنعمل مسح جيو فيزيقى على المنطقة علشان نشوف فى مية تحت الأرض ولا لا علشان كان فيه آثار كانوا خايفين لتبوظ من الميه. المهم، ده كان زمان أوى وأنا كنت طالب ساعتها. بس لا أنا مش مهندس ولا حاجه.

بالنسبة للجهاز إلى أنا محتاجه جهاز عملى مربوط بخريطة أو ممكن أعمله داونلاود لخرايط مجانية فيها شوارع مصر وخاصة القاهرة علشان أعرف بسرعة أنا فين. ده الهدف الوحيد. فيا ريت تقولى إذا كنت تعرف أسعار أجهزة مربوطة بخرايط منها فيها أو بتتعملها داونلود. أنا مش عاوز أجهزة مجرد تديك رقم اللات لونج والارتفاع وخلاص، لزماً تكون مربوطة أو قابلة للربط بخريطة فى نفس الجهاز علشان أعرف مكانى فين وأنا سايق.

Hyundai i10 in Egypt
http://i10egypt.blogspot.com
قديم 10-12-2009, 12:48 AM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

الأستاذ اشرف يا ريت تحدد أى جهاز تريد مثل ما الأستاذ حبيب الناس قال، فهناك عدة أحجام من الأجهزة شاشاتها تيدأ من حوالى 3 بوصة حتى أكثر من 9 بوصة ومعظمها يعمل من خلال بيئة Windows CE وبعض الأجهزة تثبت فى السيارة وتعمل كـ DVD MP3 TV Radio وأكثر من ذلك وبالنسبة لجهاز GPS with Bluetooth أنا لدى واحد بس شاريه من خارج مصر واذا كنت تريد GPS يعمل مع اللاب توب فهذا أمره سهل
قديم 22-03-2010, 12:45 PM
essmat essmat غير متواجد حالياً
من انا؟: الافكار حرة حرية مطلقة ولكن الافعال هي المحدودة
التخصص العملى: بحار
هواياتي: الصيد

essmat is on a distinguished road
رد: أشترى جهاز GPS منين؟

الكاسيت وخاصية جي بي اس ممكن يكون بكام وليه صيانة ولا لاء ممكن يكون موجود في مصر وبيضم اي مناطق ولا القاهرة بس وبلنسبة لنظام تشغيلة سهل ولا ممل وشكرا لكم
قديم 22-03-2010, 02:44 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

بس يا جماعة مازالت خرائط مصر مش بالدقة المطلوبة ،،

انا بشتغل علي جوجل مابز هوا حلو ،،

بس مازال اقدم من الواقع بعشر سنين مثلا ،،

يعني تلاقي حتة ارض فاضية و هيا اتبنت من زمان

غير إن مش كل اسماء الشوارع و المطاعم مذكورة فيه ،،

في رأيكم أفضل خرائط مفصلة و محدثة لمصر في أي برنامج

الأخ صاحب الموضوع رأيي الشخصي ،،

أنتا ليه تحيب جي بي اس منفصل ،، هات موبايل فيه جي بي اس و وفر فلوسك

لو مكنتش هتجيب كاسيت فيه خاصية جي بي اس ،،

مش هتفرق مالمنفصل برده هتشيله في ايدك زي الموبايل

تفرق بس في الشاشة الأكبر

و علي فكرة هوا هوا نفس السوفت وير و الامكانيات

قديم 22-03-2010, 02:50 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

أنتا ممكن تجرب دقة الخرائط علي موقع جوجل مابز قبل ما تشتري

http://maps.google.com/

و تشوفها مفيدة و لا لأ ،،

تقريبا اللي عالموبايل بيكون نفس الخرائط

بتفرق بس في الجي بي اس ،، بيحطلك نقطة توضح موقعك فين ،،

و علي النت بيطلع رقم العمارة ،، علي الموبايل مبيطلعشي مش عارف ليه