العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 26-06-2012, 09:48 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كام امبير-فى سلك موجب الدينامو- رايحين للبطارية- سلانسيه - وشغال

mr_astra قال الى فيه الفايدة .... جزاه الله خير

التيار الى البطارية بتسحبه اثناء الشحن ؟؟!! سؤال صعب جدا ... لو حضرتك عاوز تقيسه ... توصل طرفى جهاز القياس على التوالى بين الكابل و بين البطارية .... انما القيمة كام ؟؟ انا مش عارف بصراحة
و بنفس طريقة القياس ممكن تعرف التيار الى الموبينة بتسحبه
او تستخدم بنسة امبير ... و دى مريحة جدا و احسن من الطريقة التقليدية

اما عن حكمك على الدينامو من ناحية كفائته ....
اعتبر الدينامو ده زى المضخة .... علشان تختبرها ... اختبرها على الحمل العالى بمعنى ... العربية شغالة كويس... الدينامو بيزود الموبينة بالكهرباء الى محتجاه ( حسب الطلب ) .... مروحة التكييف شغالة كويس ... نورك العالى شغال كويس ... لو كل الحاجات دى شغالة كويس .. ده معناه ان الدينامو قادر على امداد كل الحاجات الى فاتت دى مع بعض ... لو بتحس ان الكهرباء مش كفاية و فيه حاجات مش بتشتغل بكفاءة ... فى الحالة دى ممكنتقيس شحن الدينامو كفرق جهد مش كشدة تيار

قديم 27-06-2012, 11:56 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

mr_astra قال الى فيه الفايدة .... جزاه الله خير

التيار الى البطارية بتسحبه اثناء الشحن ؟؟!! سؤال صعب جدا ... لو حضرتك عاوز تقيسه ... توصل طرفى جهاز القياس على التوالى بين الكابل و بين البطارية .... انما القيمة كام ؟؟ انا مش عارف بصراحة
و بنفس طريقة القياس ممكن تعرف التيار الى الموبينة بتسحبه
او تستخدم بنسة امبير ... و دى مريحة جدا و احسن من الطريقة التقليدية

اما عن حكمك على الدينامو من ناحية كفائته ....
اعتبر الدينامو ده زى المضخة .... علشان تختبرها ... اختبرها على الحمل العالى بمعنى ... العربية شغالة كويس... الدينامو بيزود الموبينة بالكهرباء الى محتجاه ( حسب الطلب ) .... مروحة التكييف شغالة كويس ... نورك العالى شغال كويس ... لو كل الحاجات دى شغالة كويس .. ده معناه ان الدينامو قادر على امداد كل الحاجات الى فاتت دى مع بعض ... لو بتحس ان الكهرباء مش كفاية و فيه حاجات مش بتشتغل بكفاءة ... فى الحالة دى ممكنتقيس شحن الدينامو كفرق جهد مش كشدة تيار
تسلم يا جميل على ثناءك علية

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 27-06-2012, 12:15 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

انا غلبتك معايا

سامحنى
العفو انا برتاح للكلام مع حضرتك

البطارية خرجت من اللعبة

أصبح الدينامو هو رب الاسرة
لا طبعا المعلومة دى مش دقيقة ولكن اللى بيحصل ان البطارية هى مصدر التيار الرئيسي ةالدينامو ما هو الا خزان للطاقة لو البطارية ضعفت بيقوم الدينامو بتعويض الفقد فى تيار البطارية ولو اتملت البطارية بيخرج من اللعبة واللى بينظم الموضوع دة كتاوت الشحن

انا عايز أسال على شدة التيار اللى لو قلت يبقى الدينامو ده خرف
هى دى النقطة اللى مختلفين فيها ومش قادرين نوصل لبعض واكيد انا اللى مش عارف اوضحها كويس
بس انا ادتلك مثال بسيط لشدة التيار اللى هو مثال بريزة الكهرباء اللى فى شقتك وقلنا انها ممكن تشغل شاحن موبايل اللى بيسحب تيار لا يتعدى ملى امبير وممكن تشغل عليها تكييف شدة التيار ممكن تفوق الـ 10 امبير
اقصد اقول ان المصدر مش هو اللى بيتحكم فى شدة التيار المسحوبة منة وفى حالتنا هنا الدينامو ولكن الحمل هو اللى بيحدد هايسحب كام امبير من الدينامو
طب اؤلك على حاجة فى صياغ سؤالك
لو البطارية فاضية وعاوزة تتشحن والدينامو فى بداية شحنة للبطارية اكيد شدة التيار المار الى البطارية والخارج من الدينامو هاتكون اكبر بكتير جداااااااااا لو البطارية اتملت نصها او اثلات اربعها اقصد اقول ان شدة التيار المسحوبة من الدينامو هى فى كل الاحوال متغيرة
وعموما الدينامو بيتباع بالامبير لان الفولت ثابت اينما كنت وموجود دينامو 50 امبير او 60 امبير واللى بيحدد الدينامو دة كام امبير مساحة مقطع السلك النحاس لملفات العضو الثابت (ستياتور)

( ونسيتنى خالص فى موضوع الفرامل يا كبير)
انا اسف ولو تسمح فضلا لا امرا تدينى رابط الموضوع ونتكلم هناك

وكمان ما قلتلتيش على فازلين الكونتاكتور بيتجاب منين علشان اجيبه
كان شركة بتوردة لينا اسمها ABB فى العاشر من رمضان
لكن اكيد موجود عند محلات السويدى فى وسط البلد

انت من الناس اللى لازم نكرمهم دايما
اشكرك على المجاملة الرقيقة ودة ما تعلمناة من مصر موتور ومن العلامة اللى نفسي ابقى واحد من عشرة منة
اخونا الفاضل CARS ADMIRE

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 28-06-2012, 03:09 PM
الايطالىالصغير الايطالىالصغير غير متواجد حالياً

الايطالىالصغير is on a distinguished road

هدور على الرابط وأبعته فى المشاركة

جزاك الله كل خير

والف شكر لحضرتك