العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 15-04-2011, 01:22 AM
Ahmed_elsaher Ahmed_elsaher غير متواجد حالياً

Ahmed_elsaher is on a distinguished road
طلب إنذار العربية

السلام عليكم,

أنا لو سمحتم كنت عايز منكن نصيحة بما إنكم أهل الخبرة.

أنا عندي أفيو و ركبتلها إنذار. و هو زي باقي الإنذارات بيقفل العربية و يشغل الإنذار لو نسيت العربية فترة (و دي طبعا ميزة حلوة)

المشكلة عندي إن العربية بتقفل و الإنذار بيبقى جاهز حتي لو المفتاح في الكونتكت على الوضع ACC (اللي بيبقى طافي الموتور و مشغل الكهرباء و الكاسيت و النور ....)
و ده يعني أن لو أنا ركنت العربية و استنيت فيها شوية و أنا طافي الموتور بس مشغل الكهرباء و الكاسيت (و المفتاح في الكونتاكت طبعا على الوضع ACC) العربية بتقفل و تشغل الإنذار و لما أتحرك جواها السرينة تضرب.

أو لو بطلت الموتور بس الكهرباء و الكاسيت شغالين (و المفتاح في الكونتاكت طبعا على الوضع ACC) و نزلت أعمل حاجة تقفل و المفتاح فيها و الكهرباء شغالة و أنا طبعا مش عارف أفتحها عشان المفتاح في الكوناتكت .

السؤال :
الكلام ده عادي ... وللا المفروض إن العربية تقفل لوحدها لو المفتاح في الوضع LOCK (اللي عنده الموتور و الكهرباء مطفيين)؟
و لو كدة يبقى الكهربائي ركبه غلط و للا إيه؟

و آسف إني طولت عليكم و شكرا مقدما يا أهل الخبرة
قديم 15-04-2011, 01:29 AM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough
افتراضي رد: إنذار العربية

أرجع للكهربائى .. وهو يراجع طروف الانذار و يخليه حساس لحركة الكونتكت .. لان هو كده مش مخليه ليه دعوة بالكونتكت .. لازم يخلى الانذار مع الكوناك هو كده فاصلهم و الانذار شغال بتايمر و بس و ملوش دعوة بالمفتاح فين ..
كهربااااااااااااااااااااا ااائى و طمننا عليك
قديم 15-04-2011, 01:41 AM
Ahmed_elsaher Ahmed_elsaher غير متواجد حالياً

Ahmed_elsaher is on a distinguished road

أولا شكرا لإهتمام حضرتك.
ثانيا حضرتك فهمتني غلط. هو شغال مع الكونتكت مش تايمر.
بس بيشتغل لو المفتاح عالACC مش الLOCK.
و أنا معرفش ده كدة صح وللا غلط؟

وشكرا
قديم 24-06-2012, 04:05 PM
الصورة الرمزية وائل احمد السيد
وائل احمد السيد وائل احمد السيد غير متواجد حالياً
من انا؟: أب
التخصص العملى: موظف بنك القاهرة
هواياتي: السفر والرحلات

وائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud of

اولا حسب كلامك ان الانذار بيشتغل والمفتاح فى الكونتكت وانت طافى الموتور دة طبيعى لان ممكن تنسا المفتاح فى العربية وتبعد لاى سبب فلأحسن ان الانذار يشتغل بعد وقت صغير وكمان نصيحة مهمة جدا جدا دايما تخلى مفتاح العربية لوحدة ووحدة الريموت لوحدة علشان لوالعربية قفلت على المفتاح فانت ممكن تفتح السنتر بالريموت عموما فية مشكلة مش كبيرة فى توصيلات الانذار انا اعرف واحد بيفهم اوى اسمة ايهاب بيشتغل فى كلاريون اللى فى ميدان سانت فاتيما ممكن تكلمة ولو الانذار من الانواع اللى بيشتغلو فية هيقولك تعالى المحل وهو يصلحة ولو الانذار من الانواع التانية شوفة هيقولك اية ممكن تتفقو على مكان تانى يقابك فية وابقى اديلة مقدار تعبة وهو مهاود وبيفهم ت/ 01273986077 بالتوفيق

الكلمات الدليلية
مشكلة, إنذار