العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 03-02-2010, 07:28 PM
asyl84 asyl84 غير متواجد حالياً

asyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud of
افتراضي رد: تقرير عن النيوسيراتو أثناء و بعد صيانة الآلف !

انا هاخد بنصيحة حضرتك فى انى ماخودتش ردك بحساسية رغم انة مش يتاخد بحساسية وبس دة يتاخد بكل انواع الامراض الجلدية كمان . اكيد يادكتور حتى لو كنت انا جديد ومعرفش اسلوبكو هنا رغم انى متابع من مدة ومتابع مواضيعك انت بالذات لاحساسى ان فرق السن والخبرة اكيد هيفرق الا انى اكيد بحترم الكل لان الى بيحترم حد بيجترم نفسة فى الاول وموضوع انك موعدتنيش ولو ليا عندك حاجة والكلام دة فى يادكتور وعود بتبقى من ناس من غير ماينطقوها وبيسموها واجب او حق لناس تانية حضرتك اخترت تكلم هنا ودة كان حقك واحنا اختارنا اننا نسمعك ودة حقنا يبقى كل واحد فينا باختيارة اجبر نفسة على حاجة .وكمان انا مزعلتش على تاخير حضرتك وياريت ياريت تدخل على الموضوع 700 كيلو تقيم السيراتو عشان بس تعرف انا كنت كاتب اية واقصد اية انا كنت اقصد انى فى انتظار سيادتك لما ترجع بالسلامة لاننا عايزين نعرف رائيك وبنثق فية . وزى ما سيادتك بتشتم فى العربية دلوقتى كدة لانك مخنوق من حاجة انا كمان اتخنقت من كتر الكلام وزهقت واعتقد انك مريت بالمرحلة دية وانا كنت حاطط املى على حضرتك لما ترجع عشان انهى حيرتى وبدل ما حضرتك تنهى حيرتى تقولى اعمل كذا لو ظروفك كذا وكذا فهمت انا اية عن العربية من الرد دة لو انا هتزنق فى فلوسها وسواقتى على اداها بلاش منها هو دة عدم المنطقية الى كنت بتكلم عنة وللاسف اعتقد انك نجحت فى تعديل فكرى خالص عن انى اشترى عربية جديدة بلا وجع دماغ نهاية الكلام معايا يادكتور انا من الاول وانا بحترمك ومستنى ا كنت كلامك وتقيمك وبس واسلوبى اسلوب واحد زهق وتعب من الكلام الكتير وعايز كان ياخد المفيد وينهى الكلام دة ومرة تانية شكرا على تعليقاتك الجميلة زى لو كنت حد من سنى بردو مكنتش هرد عليك وحضرتك قولت ياراجل بس معلش دى حقيقة ورائى فيك يادكتور مقدرش اكونو من كلمتين على نت لانى مش متسرع ولو كنت حضرتك كونت رائى عنى واحتفظت بية فا دة شىء جميل ان حضرتك تقدر تعرف الناس بسهولة من كلام نت دون دراسة ظروفهم او تعبيرات وجههم وهما بيتكلمو وهو دة فرق الخبرة الى اتكلمت عنة وربنا يقدرنا واياكم فى سياق قبيلة رغم ان ربنا مايكتبها عليا لانو هيسئلنى عنها .....زالف سلامة يادكتور عليك وحمد الله على السلامة نورت بلدك
قديم 03-02-2010, 07:49 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

تسلم ايدك يا دكتور والف سلامة على حضرتك
انا شخصياً ربنا مقدرليش انى ادخل كى جى 2 ودخلت اولى ابتدائى على طول يمكن علشان كده مستمتع بسرد حضرتك لتجربتك مع السيراتو باعتبارها تجربة شخصية تقيم العربية بناء على خبرات شخصية بردو وبالتالى ما ينتج عن التجربة من تقييم هيكون شخصى بردو ومش من المنطق انه يعمم على كل الناس باختلاف متطلباتهم وميولهم وخبراتهم السابقة

وخاصة ان المقارنة بين عربيتين فى نفس الفئة غالباً ما تكون غير محسومة حتى لو بعد ميت سنه
والشاهد ان عربية زى الفيرنا مليون واحد اتكلم فيها وقالو الانوس برقابتها والعكس صحيح وحتى الان لم تحسم المقارنة ولن تحسم ابداً لان فيه ناس كتير لازم تكون ميالة لواحدة عن التانية

وبالتالى اى حد بيسال عن راى الناس فى اى عربية لازم ياخد الكلام باعتبارة رأى استرشادى ليس اكثر والا يبقى بيلغى دماغة وبيلغى نفسه وعايز حد يختار بدالة وخلاص

تسلم يا حكيم مره تانية وفى انتظار التكملة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 03-02-2010, 08:27 PM
attef1 attef1 غير متواجد حالياً

attef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant future

حمد الله على السلامة يا دكتور
ومشكور على التقرير
قديم 03-02-2010, 09:29 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

السلام عليكم يا اخوانا - بعد فترة الاستراحه الاجباريه واللى كانت كلها موز ( مع الاعتذار للآستاذ اسلام جلال ) !

نكمل بطريقة السرد العقيمه اللى مابعرفش غيرها والله المستعان !

بعد ربع ساعه وكنت شايف العربيات بتزيد وكل واحد جايب معاه واحد أو اثنين ؟ لقيت نفسى وحيد و واتسلقت من

الشمس الحاميه ! رحت جريت واحده من البنات وأنا مكشر طبعآ ولكنها ندهت على المهندس (م) ! لآنه تقريبا كل

رقم أو مجموعه من الآرقام تبع أحد المهندسين ! المهم جاء شخص سفروته كده ولابس بدله وبيكلمنى بخفه كده ما

معناه عايز ايه ؟ خلص ؟ قلت له صيانة الآلف ! قال لى هات الرخصه و ح تكلفك 265 جنيه ! قلت له ماكو مشكله !

بس ح تعملوا فيها ايه ؟؟ بص لى باستغراب كده وقال لى حنريحها لك و نظبطها ونغير زيت الفتيس والفلتر !

قلت له ياريت نظبط هواء العجل ! فقال لى ده أساسى ؟ قلت له و طبعآ بتغسلوا العربيه ! قال لى طبعآ ! بس غسيل

الموتور على حسابك ؟ قلت له اشمعنى ؟ فقال لى علشان بيتغسل بالفوم ؟ وقالها بطريقه كأن الفوم ده معجزة المعجزات

أو كأنى ما أعرفش عنه حاجه ! وبعدين قال لى سيب المفتاح و تعالى السعه 1 بعد الظهر ! واحنا كنا الساعه 10

ونصف ! قلت له أولا أنا مش رايح فى حته ! أنا سأجلس فى الاستراحه وياريت تخلصها بدرى شويه ! ثانيآ : حضرتك

لم تسألنى عن ما اذا كان لى ملاحظات على السياره ؟ أنا مش جاى أغسلها وأغير الزيت وأسلم على حضرتك وبس !

فقال لى بصبر نافذ ! اتفضل قول ! قلت له عمومآ ليش لى أى ملاحظات سوى عن موضوع الحدفه الشمال ! أنا

يصراحه مش حاسسها قوى ! فياريت تطمأنوا على الزوايا ولا تعمل بها شىء الا لما تسألنى ! فقال لى لآ موضوع

الزوايا ده خارج الضمان ! لو عايز بنعملها ب 80 ج و غسيل الموتور ب 25 ج !! طبعا ذهلت ! قلت له ازاى يا أستاذ

لو أنا شارى سياره وجاى صيانة الآلف وكانت بتحدف فعلا ماتكونش من ضمن الضمان ؟؟ فقال لى بنزق ! علشان

ممكن تكون نزلت فى مطب لخبط لك الزوايا واحنا مش مسئولين عنه ؟؟ قلت له طب والدركسيون مابيلفش بسلاسه فى

اليوترنات ! فقال لى بكل الخبره والحنكه ! علشان العفشه رياضيه ؟ طبعآ بيكلمنى وهوه مش قرفان بالضبط !

بس عايز يحسسنى بأهميته وانه مش فاضى ( مع ان ده صميم شغله ) والآهم عايز يفهمنى انه مهندس ! بس أقطع

دراعى لو ده مهندس ! يبقى البلد راحت فى داهيه ! المهم أنا قلت أخلص فى اليوم اللى مش فايت ده ! رغم انى كنت

مريض ( برد ورشح جامد ) مع الحر والملابس تقيله طبعآ ! تركت السياره و نزلت الى الاستراحه ( تحت الآرض ) !

واسعه و كئيبه وبها تلفزيون ! والشاى والقهوه جدعنه من كيا ! طبعآ بعد شويه طلعت أدخن سيجاره ولم أجد السياره

يعنى لاترى ايه اللى بيحصل فيها ! وفى الاستراحه يوجد مونيتور مكتوب عليه أسماء أصحاب السيارات و نوع السياره

و رقمها والوقت اللى دخلت فيه و حتخرج فيه ! و دى لمسة التقدم الوحيده فى الموضوع ! طبعآ مر الوقت بصعوبه

وكل 5 دقائق سيجاره فى الخارج فتعرفت على المكان و طبعا فيه ساحه كده فيها السيارات اللى عامله حوادث !

وفيه كاراج صغير زى المشحمه مكتوب عليه الصيانه السريعه ! و كان فيه نيوسيراتو مرفوعه بداخله ! فسألت العامل

اللى شغال عليها ! يعنى ايه صيانه سريعه ! فقال لى يعنى مثلا صيانة الآلف ! اذن المكان ده للمحاسيب ! أما المتاعيس

فبياخدوا سياراتهم الى ورشة أمنا الغوله وما حدش يشوفها لحسن الغوله تأكله ! المهم نزلت تحت السياره وركزت على

العفشه الخلفيه ! هى بسيطه جدآ و دنجل أو بار حديدى عريض بين العجلتين والمساعدين ! وكل شىء عادى بس لاحظت

حاجه فى منتصف السياره بعد الدنجل ده عامله زى التوستر بتاع العيش ! وسألت الباشمهندس ايه ده ؟ فقال لى بكل ثقه

ده ( الكامستر ) ؟؟ فلما سألته يعنى ايه و بتاع ايه ؟؟ اتلخبط وارتعش وقال لى خاص بالبنزين والآبخره وكده ؟؟؟

فياريت اللى يعرف عنه حاجه يشرح لنا ! أخيرا 1 ونصف ندهوا على اسمى لاستلام السياره ! أنا قلت ح ألاقى عروسه

بتلعلط أمامى ! طلعت لقيت السياره واقفه لوحدها يا عينى ووصل دفع الفلوس على السقف وفوقه المفتاح ! منتهى

قلة الاحترام والصفاقه ! أخذتهم وذهبت الى الخزنه ولقيت المبلغ 295 ج يعنى 300ج منهم 25 غسيل موتور بالفوم

الجبار ! ( ملحوظه بأغسل الكورولا بره و جوه وموتور وشنطه بالفوم برده ب 25 ج شامل البقشيش ) ! ptmnlo123per144

و لم أجد أحدآ أكلمه أو ألكمه ! والسياره لم تنظف اطلاقا من الداخل أو الشنطه ! و من الخارج مطرطشه ميه والبواب

بتاعنا بيلمعها أجدع من التوكيل ! طبعآ قرفت ولم أفتح حتى الكبوت الآمامى لآطمأن على غسيل الموتور و مشيت وأنا

بأقول حقى برقبتى و حار و نار فيهم ال 300 ج والمشوار ال62 كيلو رايح وزيهم جاى ! يعنى كانت روكسى أحسن !

وطبعآ الله أعلم لو كانوا غيروا زيت الموتور أو الفلتر ! و حسبى الله و نعم الوكيل ! التقطت بعض الصور للسياره !

و كمان واحده سيراتو 2009 هاتش باك مستعمله أول مره أشوفها و واحده جديده كوبيه ! وتوكلت على الله توجهت

الى طريق المحور ! وبعد لما لفيت اليوترن لقيت كام صول و ضابط قفلوا اليوترن و لقيت نفسى ماشى لوحدى وأمامى

فاضى و خلفى فاضى ! طلعت طلعة المحور لقيته فاضى بعد شويه لقيت من خلقى 2 سياره شيروكى بيج و أمامهم

موتوسيكل وسارينه ! ففهمت انه أحد الوزراء فأخدت يمين و خليته يعدونى ! و طلعت سياره جيش رقم 1 و خلفها سيارة

حراسه ( بطل 461 ) ! قلت أنا فرصه أمشى وراهم يفتحوا لى السكه ! الحمدلله لقيت السياره ماشيه بسلاسه و يسر !

وبأبص على العداد لقيت السرعه 160 ( يالهوى ) ! طبعآ ما خفتش من السرعه بس اندهشت انى لم أحس بها والتكييف

شغال ! لا صوت الموتور على ( الراديو طبعآ شغال ) ولا حسيت ان السياره بتعمل أى مجهود ! انتبهت بأه ان دى

فرصه أجرب السياره ! يمين شمال ! تجاوب رائع ! رفعت يداى عن الدركسيون ! ما أقدرش أقول حدفه شمال أبدآ !

أينعم السياره كانت بتتسحب للشمال ببطآ شديد غير ملحوظ ! بس على سرعة 160 ما أقدرش أبدآ أقول حدفه !

لآنها لو كانت حدفه يعن الدركسيون بينتش منك ولو على سرعة 100 كانت السياره طارت الى الآرض الزراعيه !

لكن ممكن تموج الطريق ! و ممكن علشان أنا بس اللى راكب السياره على الشمال ! و ممكن ولا حاجه خالص !

بس عمومآ هوه الدركسيون مش طبيعى زى الكورولا مثلا ! بمعنى انك لو تركت يديك و كان منحرف مللى واحد

يمين أو شمال ! بيظل على انحرافه ولا يرتد للمنتصف بالضبط ! عمومآ احنا ايه اللى يخلينا نسيب ايدينا ؟ هوه

احنا فى السيرك ؟؟ كمان حكاية عدم الارتداد بسهوله فى اليوترن اتحسنت خالص ! وشاء السميع العليم انى من

يومين ولمدة اليومين دول تطلع لى مشاوير بالسياره لا يقل المشوار الواحد عن 200 كم داخل القاهره مره واحده !

أداء السياره كان أكثر من ممتاز ! وبرده حكاية الهبده اللى فى الخلف قلت خالص و مش متأكد هل ده نتيجة انى أصبحت

أحرص على عدم النزول فى مطبات أم اتعودت و مابقتش آخد بالى ! بس والله نزلت فى مطبات كثيره ولم أشعر بها

الا كسياره عاديه ! نيجى بأه لخلاصة الكلام اللى فات ده كله ! طبعآ كلام كثير و ممل للبعض ! بس مهم للبعض اللى

يحب يستخلص النتائج بنفسه ! أما اللى عايز الاجابه النهائيه فى برشامه و يحب يستعين بصديق ! اليكم الآتى :-

1- مراكز الصيانه كلها زى بعض ! ولا فرق بين روكسى والقطاميه ولا المركز الرئيسى !

2- معاملة الموظفين ( المتهندسين ) فى مراكز الصيانه غير لائقه ! ولا يبدوا عليهم انهم بيفهموا أى شىء !

3- لن تعرف ماذا تم فى السياره ! وأسعار الصيانه مغالى فيها ! و كفايه عليك صيانة الآلف و بس !

4- السياره اعتماديه و جيده و مش عايز أقول ممتازه ! فراملها أكثر من رائعه وسحبها ممتاز بتكييف و بدون !

وتوجيهها دقيق بس ما تسيبش الدركسيون اللى هوه أصلا تقيل شويه و ممكن يوجع لك ايدك لو كنت حنين شويه !

5- تقفيل السياره أكثر من ممتاز و مافيش غلطه و تابلوها رائع وسهل الوصول لكل أجزائه والماتى فنكشن مريح جدآ .

6- المنطقه أسفل بانل التكييف فعلا بتسخن شويه ! يعنى المكان اللى بتحط فيه الموبايل والسجاير وكده ( مش مهم ) !

7- لم أقيم استهلاك البنزين لآنى لم أسافر بها بعد ! والعدادات تحفه و عداد اللفات مضبوط جدآ والسلانسيه 6000 لفه !

8- السياره تساوى كل قرش مدفوع فيها ! ولا أعتبرها غاليه وبصراحه سقتها أسبوع ! عجبتنى ! وسافرت قلقت تانى

من كلام المنتديات ! بس لما رجعت واستعملتها فى الزحمه الشديده و فى الطوالى ! غيرت رأيى نهائيآ الى الاعجاب !

أخيرآ : كلامى ده رأيى الشخصى و غير متحمل ذنب أى شخص يسمع كلامى و بعدين يشوف هوه العكس !

يا ريت أن لا يفهم البعض انى خايف من المسئوليه ؟ أنا شايل مسئوليت و عيلتى والناس اللى بأعالجهم على

كتفى ! أما شـراء سياره فهى مسئولية كل مواطن ! ( السيراتو ضاره بالصحه وركوبها مسئولية كل مواطن ) !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127

التعديل الأخير تم بواسطة Dr. Bolbolan ; 03-02-2010 الساعة 09:35 PM
قديم 03-02-2010, 09:41 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

فين الصورptmnlo123per111