العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 21-10-2009, 12:39 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل يصح السير بالسيارة منذ استلامها من المعرض وحتى استلام ورقها؟

أنا دفعت نصف المبلغ واستلمت السيارة بنمر تجارية ومعها أوراقها كاملة وفى صباح اليوم التالى أحضرت باقى المبلغ وخرج معى مندوب من الصالة ورخص لى السيارة باسمى بس ماخدتش ايصال بالمبلغ هل هناك أى مشكلة ؟
قديم 13-11-2009, 09:52 AM
الصورة الرمزية Arafa
Arafa Arafa غير متواجد حالياً

Arafa has a spectacular aura aboutArafa has a spectacular aura aboutArafa has a spectacular aura about
رد: هل يصح السير بالسيارة منذ استلامها من المعرض وحتى استلام ورقها؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

بالظبط قانونا مينفعش تمشى بيها الا باللوح التجارية

بس مش كل الناس بتلتزم يعنى انا قعدت بعربيتى اسبوع من غير نمر ومعايا محضر الاستلام بس (وان كان ده غير كافى قانونا)
واللى كان بيقابلنى بضحك فى وشة واقولة عقبال ما تجيب وهههه ومشى حالك

عامة خد بالك انت لو شارى تقسيط لازم المعرض هو اللى يجري وراك علشان يسلمك العربية ويخلصلك تراخيصها لانه مش بياخود فلوسة من البنك الا لما يديى للبنك صورة الرخصة وعليها الحظر

لو كاش يبقى استلم العربية الاول وبعدين تدفع الفلوس وتمضى محضر الاستلام وخدها وامشى وربنا يستر كده اهون ما يتنصب عليك او
ينشفوا ريقك اسبوع ولا حاجة على ما باقى الورق يجى ويذكر فى محضر الاستلام الحاجات الناقصة اللى مستلمتهاش

استاذ ابو نورا،
شكرا على الشرح الهايل، بس كان عندى سؤال ... هل لما استلم العربيه و امضى على محضر الاستلام ممكن التوكيل يماطل فى تسليمى ورق العربيه ولا كتابه الورق الناقص فى المحضر دا كافى انه يخلصلى الورق فى اسرع وقت؟ و هل فى حاجه تانيه اقدر اعملها غير محضر الاستلام تخلى التوكيل ينجز الورق اسرع(ادفع جزء من المبلغ مثلا و الباقى مع الترخيص)؟ptmnlo123per118
قديم 18-11-2009, 12:50 AM
cdkareem cdkareem غير متواجد حالياً

cdkareem will become famous soon enough

السلام عليكم
طيب انا عايز اعرف لو الواحد مشى من غير رخصة العربية ايه اللى هيحصل ؟؟؟
قديم 24-12-2009, 10:43 AM
b-ahmed b-ahmed غير متواجد حالياً

b-ahmed is on a distinguished road

شكرا جزيلا علي النصائح