العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 15-04-2012, 08:18 PM
kimo10 kimo10 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الحديد والصلب
هواياتي: فيس بوك

kimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بالله عليكم ادخلوا.............

[QUOTE=صقرمصر;652934]مين قالك 128 ما تتحمل سفر طبعا اشتري 128 احسن من 127 بس هات موديل عالي شويه واهم حاجه شوووف الحوض بتاعهها وانا بسافر بيها كل يوم رايح جي 150 كيلو تقريبا ومعايا ليها 7 سنين وعن تجربه بس اوعي تجيب عربيه خلصانه وتقول 128 مش حلوه وبالله التوفيق
اخونا صقر رائيه صح

كمال معروف

ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم
قديم 15-04-2012, 08:42 PM
ايمن فاروق محمد ايمن فاروق محمد غير متواجد حالياً

ايمن فاروق محمد is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.dardir مشاهدة المشاركة

أنا بتكلم على العربية اللى هو ذكر مواصفاتها هنا ده أولاً
ثانياً واضح جداً من سعر العربية اللى بيتكلم فيه إنها مافيهاش عربية أساساً
ثالثاً سفر عن سفر يفرق حضرتك بتقول إنك بتاخد بيها كل يوم 150كيلو يعنى حوالى 5000كيلو فى الشهر مع إفتراض إن كلامك صح دول بالعافية يطلعوا مسافة بين محافظة ومحافظة لكن لو واحد بينزل من الصعيد لمصر أو إسكندرية مرة فى الأسبوع زى حالاتى ممكن تقولى هتستر معايا إزاى لغاية إسكندرية ويا ترى همشى على سرعة كام وهاخد وقت قد إيه؟؟؟
ماشى يا جماعه السفر مش موضوعنا انا بقول نادرا
ثانيا العربيه انا قولت انها العفشه والات الجر والموتور كله تمام لكن محتاجه بس تغير الكرسين اللى قدام
لكن هى حلوة واللا ايه بالسعر ده واللا غاليه ع موديلها
واللا اخد ال127 انا احترت اكتر
قديم 15-04-2012, 08:50 PM
Al Ghareeb Al Ghareeb غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق

Al Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to behold

شوف الموضوع دا

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=84314
قديم 15-04-2012, 09:07 PM
xmando11 xmando11 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا
هواياتي: اخر اخبار التكنولوجيا والسيارات

xmando11 will become famous soon enough

نصحية لو عايز عربية فيات(دا فى حد سبقنى ردى شكلو مكرر)
-ابعد عن 128 وخليك 127
انا ابتديت حيات حياتي في اول عربية وهي 128 موديل 78 و جبت معاية سمكري ومكانيكي وقالو لقطة وكويسة وابتديت بية ومفيش اقل من شهر وفتحت بقة عايز عفشة و مساعدين واسطوانة دبرياج وظبط زواية مع اني بهتام بصيانتة اوي بعتة وخسرت فية كنت شارية بي 14500 وبعتة 12000 بعفية قررت اني ازود شوية وجيب موديل احسن واشتريت 128 موديل 88 مع تغير المكانيكي وسمكري عشان حاسس اني الاول باعني لمشتري وقالو برضو لقطة و كويسة اشترتة ب 17000 واول مركبتة حسيت بفرق كبير بين العربية الاولة ودي سحب ممتاز وكلة حاجة صح بعد شهر ابتدت
رحلتي مع المكانيكي اولة حاجة بدات فية اسطوانة دبرياج قولت ومالو نغيرة وبعد كام يوم وانا سايق كل ماخذ مطب ظاهري يكسر وطبعا غيرت العفشة وسفرت بية سلك الكاتنية اطقطع وحظي كان معاية واحد خيت مكانيكي قريب يغيرة وبعدين رجعت بية ماسفرتش خوفت اوي لتحصل حاجة فية وفيش كام يوم وانا ريح فرح وطبعا كانت لازم تنكد علية كل ماشي لازم تسخن حاطيت ماية في عربية وبرضو بتسخن وخلت شاكلي زبالة ادم الناس قفلت العربية وانا ببصة علية بقرف المهام قررت اني اتخلص منة حاولت اشوفلة بيعة وبعد كام يوم بعتة ب 15000 الف وكنت فرحان اوي اني خلصت منة وطبعا كان لازم اشتري عربية عشان شغلي ومشاوري بعيدة
فقررت ابعد عن الفخ المميت الاسمة 128 تحسس انا جامدة ومفيش اقل من شهر تنكد عليك المهم لقيت واحد صاحبي بقول ما تشتري 127 احسن من 128 وسعرة رخيص لو لقيتة نظيفة 15000 الف وممكن تنقص الشعر شوية وفعل دورت علي 127 وبعد البحث الطويل لقيت واحدة موديل 86 ب 15000الف بص شاكلة وهمني بصراحة في وش ناظفة تحس اني العربية نظيفة وسنتر وانذار وزجاج كهرباء امامي وفرش جديد وتابلو شكلة نظيف اوي المهم خادت مكانيكي وقالي كويسة اوي
المهم توكلت علي للة وخفت طبعا بعد شهر تحصل مشكلة ذي 128
بس اتفاجت اني محصلهش الا بعد سنة اسطوانة دبرياج ومساعدين وعفشة غيرتهما وبعد ماغيرتهما فضلت معاية وعمرة قالت لا فرح او سفر او حتي شد حاسس اني ركب وحش وعضمة ناش
ملاخص الموضع لو هتشتري 128 حتة لو حلتة نظيفة بردو هتبوظ
اما 127 تظبطة مرة واحد وتمشي معاك زي فل وانا دلوقتي معاية فرنا و 127 وعمري مافكرت ابيعة خالص حتي الان و
خش كمل الموضوع
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=84314
قديم 15-04-2012, 09:25 PM
engfathy engfathy غير متواجد حالياً

engfathy is just really niceengfathy is just really niceengfathy is just really niceengfathy is just really nice

رأيي واتمنى يكون صح
العربيتين سواء ال128 او 127 الاتنين عربيتين خفاف ومش بتوع مرمطة وسفر كتير و كدة كدة هايصرفوا شغل و قطع غيار
بس لو بتقارن بين العربيتين اللي انت بتقولهم يبقى اكيد وانت مغمض ال127
لان ال128 موديلها قديم اوي عكس ال127
ولان ال128 مشاكلها غالبا اكتر من ال127
وفي النهاية زي ما قولنا الاتنين ليهم مشاكل وهايصرفوا و طبعا كل عربية وعلى حسب حالتها
وربنا يوفقك في اللي هاتختارها ان شاء الله