العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 12-04-2010, 04:57 PM
nicolass nicolass غير متواجد حالياً

nicolass will become famous soon enoughnicolass will become famous soon enough
افتراضي رد: اختلاف الموديل فى شهادة البيانات عن الرخصة مشكلة خطيرة جدا ياريت حل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamhussein0 مشاهدة المشاركة

عزيزي دعنا نفترض بعض المسميات حتي يسهل الشرح

أن مرور السيارة الحالي مثلا مصر الجديدة و المرور السابق كان مدينة نصر و انت عاوز تنقلها مثلا الجيزة

روح لموظف الشبك (في مرور مصر الجديدة ) و اديله 20 ج و اطلب منه انك تشوف الملف و شوف هل اصول الرخص اللي قبل كده الموجودة في ملف السيارة كان مطبوع عليها موديل 99 ولا 94 ،، أما في حالة ان الملف لسه جديد و العربية كانت لسه منقولة من (مرور مدينة نصر ) اعرف رقمها القديم في مرور (مدينة نصر) و روح و اعمل نفس الموضوع مع موظف الشباك ممكن ساعتها تلاقي اصل الملف كامل هناك و العبرة هتكون بصورة اذن الافراج الجمركي في الملف ،،، و لو تبين منها ان العربية موديل 99 ممكن تروح ثاني (مرور مصر الجديدة ) و اطلب شهادة بيانات جديدة مع استكمال البيانات من المرور السابق (مرور مدينة نصر) ،،، هيملوا شوية بيانات مثل اسمك و الشاسيه و الموتور و الضريبة و يختموا علي هذه البيانات و يكتبوا دباجة من تحت (كطلب لمرور مدينة نصر لاستكمال سنة الصنع ) و سعادتك تخذها بايدك و تروح بيها (مرور مدينة نصر) و يكتب سنة الصنع و يختم ختم النسر .

و بكده تبقي حصلت علي شهادة بيانات بالموديل الصحيح تقدر بقه تسلمها في اي مكان (الجيزة مثلا ) و تطلع لك الرخصة موديل 99

ملحوظة : عربيتك نوعها ايه اصلا ؟؟؟؟

تمام كدا ورايح بكرا الاسماعيلية (المرور الحالى للعربية))اجيب الحاجات دى
العربية هى فيات اونو
ولو تعرف طريقة ارتاح انا بيها نفسيا توضح اذا كانت موديل اى سنه ياريت
قديم 13-04-2010, 10:43 AM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nicolass مشاهدة المشاركة

العربية هى فيات اونو
للأسف أنا معلوماتي عن الاونو محدودة جدا ،،، ممكن سيادتك تعمل مشاركة في قسم السيات ممكن يفيدوك انشاء الله

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 17-04-2010, 11:40 AM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nicolass مشاهدة المشاركة

العربية هى فيات اونو
هاه طمنا عملت ايه ،،، هل هناك جديد ؟؟؟

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون