العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 03-07-2011, 02:01 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نفسى اتعلم السواقة صح

لو عندك عربية خلى حد زميلك يعلمك عليها. مدارس السواقة كبداية حاجة كويسة لانها بتدى الأساسيات وعندهم عربيات تتعلم عليها..

وعاوز أقول لك حاجة العربية مفروض توصلك للأماكن اللى أنت متعود عليها يعنى شغل بيتك فسحة فى داخل المكان اللى انت فيه علشان كدة لما تتعلم شوية أستخدم العربية فى تقضية مشاويرك لان السواق الشاطر من وجهة نظرى هو اللى يعرف يعمل مشاويرة بالعربية بدون مخالفة أو تصادم مع الغير...

فأستخدم العربية فى مشاويرك فقط وبعد ما تتعود على طريقك وسع مجال أستخدام العربية.... أبدأ من المناطق الهادئة إلى المزدحمة، على فكرة فى ناس كتيرة فكرة الطريق السريع زى مصر أسكندرية أو غيرة دة صعب الحقيقة لا. اسهل سواقة هى السواقة الطوالى وعلى سرعة. أصعب سواقة السواقة بين العربيات والناس والزحمة لانك لازم تتحكم جامد فى العربية وتسلك نفسك من كل موقف بأعصاب باردة.....
قديم 06-09-2011, 12:01 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

و إبعد عن المناطق المكدسة زى إمبابة أو الطرق السريعة زى الكورنيش و الكلام ده ﻹن السواقة فى اﻷماكن دى صعبه و غير مناسبة للمبتدئين فى القيادة
والله يا استاذ حازم انا اصلا من امبابة واتعلمت فيها برضه ومش فى الشوارع الرئيسية الفاضية اللى ناحية البحر لا ده فى ادغال امبابة وعندنا حتة اسمها المطار وشارع المطار ده الوصلة بين المنيرة والبراجيل ودخلت فى اخر الشارع ده مش عايز اقول لحضرتك ان مابيمشيش فى الحتة دى غير السواقين ميكروباصات وتكاتك وعربيات بالنفر مالهاش اسم ولاوصف وحاجات غريبة وزحمة مش مفهومة ومع ذلك دخلت وروحت وجيت وكنت بتعلم تبع مكتب بس بصراحة الشاب اللى كان بيعلمنى كان تمام لانه فى خلال الساعة اللى كنت باخدها كان بيلففنى فى حتت كتير وتقريبا اتعلمت فى محيط المنطقة ابتدائا من ميدان الكيت كات وشارع عرابى والسودان والوحدة والمطار والبراجيل واتعلمت فى 3 مرات كل مره ساعة فقط وبعديها على طول طلع واحد صاحبى معايا ع الدائرى ودى كانت بداية الجرأه الحقيقة بالنسبة لى فى السواقة اذ الطريق مفتوح وعلى سرعة عالية بالنسبة لمبتدىء لغاية ما وزنت التارة ودواسة البنزين وظبطت نفسى والحمد لله ماشى عِدل عشان يحتار عدوى فيا ههههههههههههههه
الخلاصة انى بأعتقد ان الميتدىء لازم يتعر لكل الاجواء والصعبة والمزدحمة خصوصا لان ده معظم حال شوارعنا عشان لما يمشى فى شارع منتظم يحس بالفرق حتى ولو كان زحمة او الطريق واقف وبعد كده يفوت فى الحديد
اعتذر على الاطالة ولكن حبيت اوصف جزء من المرور بشوارع امبابة

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 06-09-2011, 02:36 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

انا متعلمه في مدرسه سواقه بس المهم الممارسه يعني لازم يكون عندك ععربيه بتسوقها علشان تتعرض للمواقف الصاعبه وتعرف تتعامل معاها

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 27-09-2011, 03:04 PM
عماد ابو شوشة عماد ابو شوشة غير متواجد حالياً

عماد ابو شوشة is on a distinguished road

عايز تتعلم القيادة صح بطريقة امنا وسليمة ومفيش خوف ولا قلق
روح عند شوشة لتعليم قيادة السيارات بالهرم
0104316102-0122456126

مركز شوشة لتعليم قيادة السيارات

طالبية - هرم

(التعليم وسط الزحام و الميادين العامة)