العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 23-05-2011, 08:36 PM
powerofdream powerofdream غير متواجد حالياً

powerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant future
افتراضي رد: من تجاربكم مساعدة في شراء كاميرا ديجيتال احترافية SLR

مستني باي الاراء

جهاز كسر زيرو بالعلبة والضمان وكامل المشتملات وامكانيات عالية

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...599#post583599
قديم 23-05-2011, 09:14 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

أنت لازم تحدد أنت عاوز الكاميرا فى أيه؟ لو للاستخدام الشخصى فأنا بأنصحك بكاميرا تصوير مباشر أسمها Point and Shot بمعنى أن كل حاجة الكاميرا بتعملها بدون الحاجة لأنك تضبط أى حاجة فيها. أما لو من هواة التصوير وناوى تستخدمها فى شغل فطيعا كاميرات SRL افضل لانها بتجيب دقة اكبر وصورها مزهلة ولكن ليس بها زم ولازم تجيب عدسات يعنى ألاف الجنيهات فلازم تكون فعلا محتجها.

أنا جايب سونى H20 يابانى أخر حلاوة. ورخيصة يعنى فى حدود 1500 جنية لو من برة. الفيديو فيها رائع ولا كاميرا سنما أحسن كمان من الصور. والكاميرا فيها زوم 10 مرات. دلوقتى طلعت حاجات اعلى وأحسن يعنى بنفس المبلغ ممكن تجيب زوم 16.

حدد الاول عاوزها ليه... وأخيرا أحب أقولك لو أحسن كاميرا فى العالم لا يمكن تكون النتائج ممتازة لو لم يكن المصور على خبرة للتغلب على الظروف التى تجعل الصورة سيئة.
قديم 23-05-2011, 09:49 PM

powerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

أنت لازم تحدد أنت عاوز الكاميرا فى أيه؟ لو للاستخدام الشخصى فأنا بأنصحك بكاميرا تصوير مباشر أسمها Point and Shot بمعنى أن كل حاجة الكاميرا بتعملها بدون الحاجة لأنك تضبط أى حاجة فيها. أما لو من هواة التصوير وناوى تستخدمها فى شغل فطيعا كاميرات SRL افضل لانها بتجيب دقة اكبر وصورها مزهلة ولكن ليس بها زم ولازم تجيب عدسات يعنى ألاف الجنيهات فلازم تكون فعلا محتجها.

أنا جايب سونى H20 يابانى أخر حلاوة. ورخيصة يعنى فى حدود 1500 جنية لو من برة. الفيديو فيها رائع ولا كاميرا سنما أحسن كمان من الصور. والكاميرا فيها زوم 10 مرات. دلوقتى طلعت حاجات اعلى وأحسن يعنى بنفس المبلغ ممكن تجيب زوم 16.

حدد الاول عاوزها ليه... وأخيرا أحب أقولك لو أحسن كاميرا فى العالم لا يمكن تكون النتائج ممتازة لو لم يكن المصور على خبرة للتغلب على الظروف التى تجعل الصورة سيئة.
ربنا يخليك علي الكلام الجميل دا , انا اولا اتعاملت مع كاميرات ديجتال عادية كاميرات كومباكت وانا بحب التصوير وعاوز اتعامل مع SLR
واخد خبرات منها وعاوز اتعامل مع موضوع العدسات فيها والفلاتر وعاوز حاجة كويسة

متهئلي اللي مع حضرتك دي SLR ?
لو اه ياريت تقولي جايبها عدسة ولا بعدستها الاصلية ؟
سعرها دا هنا في مصر ولو هنا الاقيها فين ؟
عاوزك تنصحني بانواوع SLR كويسة وسعرها معقول وتكون فيها امكانيات كويسة
طولت علي حضرتك والف شكر

قديم 23-05-2011, 10:00 PM
الصورة الرمزية MIDO-SPICY
MIDO-SPICY MIDO-SPICY غير متواجد حالياً
من انا؟: متأمل فى حال الدنيا
التخصص العملى: مدير فرع بشركة مطاعم بابا جونز

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute

بص يا باشا
انا كنت مدير لفرع احدى فروع شركه بغداد ( وكيل باناسونيك فى مصر )

وكان فيه فى المجال قاعده معروفه وهى ان الكانون هى افضل الكاميرات الاحترافيه فى مصر من حيث العدسه وتليها السونى لان العدسه بتاعتها اسمها كارل سايز فرنساوى وبعد كده الباناسونيك وعدستها اسمها لوميكس وهى عدسه يابانى

اما الحقيقه عن موضوع الاسعار فانا مش متابع موضوع الاسعار دلوقتى لانى مش متابع الموديلات الجديده اللى نزلت

اما بخصوص المميزات فغالبا مميزات الكاميرات واحد باختلاف جوده ونقاء كل ميزه فى كل كاميرا عن التانيه
زى نقاء الصوره وعدد البيكسل فى الكاميرا ونقاء خاصيه عدم الاهتزاز وامكانيه التعليق على الصوره اثناء التقاطها

انا اسف لقلة معلوماتى ولكن انا كنت بشتغل معاهم من 6 سنين وبعد كده غيرت المجال خالص
قديم 23-05-2011, 10:45 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MIDO-SPICY مشاهدة المشاركة

بص يا باشا
انا كنت مدير لفرع احدى فروع شركه بغداد ( وكيل باناسونيك فى مصر )

وكان فيه فى المجال قاعده معروفه وهى ان الكانون هى افضل الكاميرات الاحترافيه فى مصر من حيث العدسه وتليها السونى لان العدسه بتاعتها اسمها كارل سايز فرنساوى وبعد كده الباناسونيك وعدستها اسمها لوميكس وهى عدسه يابانى

اما الحقيقه عن موضوع الاسعار فانا مش متابع موضوع الاسعار دلوقتى لانى مش متابع الموديلات الجديده اللى نزلت

اما بخصوص المميزات فغالبا مميزات الكاميرات واحد باختلاف جوده ونقاء كل ميزه فى كل كاميرا عن التانيه
زى نقاء الصوره وعدد البيكسل فى الكاميرا ونقاء خاصيه عدم الاهتزاز وامكانيه التعليق على الصوره اثناء التقاطها

انا اسف لقلة معلوماتى ولكن انا كنت بشتغل معاهم من 6 سنين وبعد كده غيرت المجال خالص
ربنا يخلي حضرتك يارب
انا ميال فعلا اكتر من خلال البحث للكانون وعجباني جدا الكانون فعلا
وبعدها السوني اللي معروفة فعلا بشريحة كارل سايز اللي بدات تنزل دلوقتي في تليفونات نوكيا الحديثة بس مش نفس النوع

طيب ياريت ترشحولي حاجات كويسة كانون وسعرها كويس وتكون حترافية وكويسة ولو برده ناخد فكرة عن انواع تانية عادي جدا

جزاكم الله كل خيرا واكثر من امثالك