العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 14-05-2011, 04:42 PM
الصورة الرمزية مهند النجار
مهند النجار مهند النجار غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: طالب 3 ثانوي
هواياتي: cars swimming football

مهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حوض سمك بالسمك بـ 25 جنيه

تصدق في شبه منك يا مهند ههههههههههههههههههههه

ربنا يستر علي اللي في البيت عندك [/QUOTE]

انا فيا شبه من الكلب؟!!

طب ودة شبه مين

رمضان كريم
قديم 14-05-2011, 04:43 PM
corsair
Guest

النوع التاني من الاسماك اللي ينفع تعيش بدون اكسجين اسمه الجوارمي او الجرامي زي ما بيقول عليه بياعين سمك الزينه وانواعه هي :-

1- الجورامي الذهبي

2- اللبلوا جورامي

-الدوارف جورامى

4-مون لايت جورامى

5- بيرل جورامى

6-الجورامى العملاق

7-بلود ريد جورامى

8-بنديد جورامى

9- جينت جورامى

10-دوارف هونى جورامى

11-سبار كينج جورامى

12-كسينج جورامى

13- نيون بلوا جورامى

14-نيون جورامى

15-هونى جورامى

قديم 14-05-2011, 04:49 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

حبيبى يا كورسير والله انا مدمن احواض سمك من صغرى بس من ساعة ما اتجوزت وانا سيبت تربية السمك وبربى نفسى دلوقتى

بس كنت عايز حد يفكرنى بالدنيا تانى علشان عايز اعمل حوض كبير فى البيت

مستنى باقى الموضوع وعايز موضوع خاص عن الاحواض الكبيرة
يعنى عايز اعمل حاجة كده بتاعة 2 - 3 متر عرض ومش عارف اعمل طول قد ايه خايف معرفش امد ايدى انظفه خاصة ان مش عايز سمكه يزيد عن 20 - 30 سم

ده المطلب الاول والمطلب التانى ان حوض كبير زى ده طبعا عايز سمك كبير وانا كان اخرى السورد فيش والليون فيش فعايزك تظبطنا عن انواع السمك الضخم اللى ممكن يتحط فى حوض زى كده ولا الفكره فاكسه من الاخر

ينهار ابيض يا عمنا ابو نورا بذات نفسه يطلب طلب مننا ده احنا لينا الشرف يا باشا ليك عليا هعملك موضوع مخصوص علشانك يا عمنا بس يا تري ناوي تعمله ميه عذبه ولا ملاحه علشان اقدر افيدك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند النجار مشاهدة المشاركة

انا فيا شبه من الكلب؟!!

طب ودة شبه مين

يا ابني انا قولت كدا انتا عايز تلبسني تهمه وخلاص ده انتا حبيبي وبعدين انتا اللي قايل بنفسك انه ولف يعني تعلب مش كلب وبعدين انا قصدي الشراسه بتاعته فيها شبه منك واهي ظهرت في ساعتها بهبتك فيا كدا هههههههههههههههه

حبيبي يا مهند اوعي تزعل مني انا بهزر معاك ده انتا الغالي
قديم 14-05-2011, 04:55 PM
الصورة الرمزية مهند النجار
مهند النجار مهند النجار غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: طالب 3 ثانوي
هواياتي: cars swimming football

مهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond repute

يا ابني انا قولت كدا انتا عايز تلبسني تهمه وخلاص ده انتا حبيبي وبعدين انتا اللي قايل بنفسك انه ولف يعني تعلب مش كلب وبعدين انا قصدي الشراسه بتاعته فيها شبه منك واهي ظهرت في ساعتها بهبتك فيا كدا هههههههههههههههه

حبيبي يا مهند اوعي تزعل مني انا بهزر معاك ده انتا الغالي[/QUOTE]

شكرا يا كلمنجي

عارف انا كنت هحط الصورة دي

بس قولت بلاش
طب مسالتش مين دة؟؟

عارف

---

-

دة الفيل يا عم مين مايعرفوش

رمضان كريم
قديم 14-05-2011, 04:58 PM
corsair
Guest

النوع التالت من الاسماك اللي بتعيش بدون اكسجين اسمه البراديس فيش او سمكة الجنة وديه اشكالها

مشكلتها انها قليل انك تلاقيها يعني مش متوفرة اوي

تتميز هذه السمكة بجسم ممدود قوى البنية و ذيل متشعب و شكل جميل و هماك ألوان كثيرة مثل الأسود و البنى و البرتقالى الغامق و طبعاً تتنفس من الهواء مباشرة مث الفايتر و الجورامى

وهي سمكة قوية فتحب القفز فيجب تغطية الحوض حتى لا تقع و تحب أن يكون بحوضها نباتات و لها لقدرة على التكيف مع درجة الحرارة

سمكة البراديس عكس سمكة الفايتر فهى تفضل العيش وحدها و قد نجحت تربية الذكور وحدها و لكان الأناث مع الذكور المصير هو الفشل ولو عايز تحط ذكر مع أنثى حطهم فى حوض وحدههم و فى ناس كتار بيعتقدوا أن سمكة البراديس سلمية و جرب و حط سمكة براديس مع فايتر النتيجة هتكون كارثة أخطر من ذكر فايتر مع ذكر فايتر أخر

السمكه ديه زي الفايتر الذكر اجمل من الانثي

الكلمات الدليلية
سمك, زينة