العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 26-05-2011, 11:49 PM
الصورة الرمزية Explorer
Explorer Explorer غير متواجد حالياً

Explorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: من تجاربكم مساعدة في شراء كاميرا ديجيتال احترافية SLR

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة powerofdream مشاهدة المشاركة

جزاكم الله كل خيرا انا محتار جدا ووصلت لانواع بقارن بينها دلوقتي اعلي شوية بس
ما شاء الله صورها روعة اضم صوتي لصوت الاستاذ ثام وممكن اعرف حضرتك جايبها بكام ؟
وهل فكرت تغيرها عدسة ؟ واسعار العدسات ؟؟؟؟
وشكرا جدا جدا جدا
لا ما غيرتش العدسة قبل كده

العدسة اللي فيها كويسة ومش محتاج عدسة تانية

بس شفت واحد كان مركب عليها عدسة طويلة (معلش مش بفهم في العدسات )

قديم 27-05-2011, 12:18 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Explorer مشاهدة المشاركة

لا والله انا مش شاريها من مصر , علشان انا مش عايش في مصر

كنت شاريها بحوالي 400 يورو في 2009 (دلوقتي رخصت علشان نزل موديلات جديدة)

بالنسبة للبطارية لو نزلت مصر قريب ,هبلغك قبلها وهجيبلك واحدة معايا

البطارية موجودة في المحلات بس مش عارف سعرها كام
شكرا يا باشا/// الحقيقة أنت أشترتها غالى أوى. أنا أشترتها من أمريكا زى ما قلت وكانت مكلفة على 1500 جنية مصرى ويابانى. طبعا شفتها فى مصر بمبلغ 3500 جنية. أكيد طبعا المكسب والجمارك خلت السعر ينط كدة والجشع كمان. تصدق أنى أشتريت ذاكرة من مصر 2 جيجا 120 جنية فى حين أن ثمنها فى أمريكا 8 جيجا 200 جنية فقط 2 جيجا يعملوا 70 جنية... مصر دى أسعرها جشعة جدااااااا....
قديم 27-05-2011, 12:37 AM
powerofdream powerofdream غير متواجد حالياً

powerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant future

لا ما غيرتش العدسة قبل كده

العدسة اللي فيها كويسة ومش محتاج عدسة تانية

بس شفت واحد كان مركب عليها عدسة طويلة (معلش مش بفهم في العدسات

)

اه دي عدسة زوم , ولا يهم حضرتك كلنا كنا كده وبنتعلم هي دي الحياة , ربنا يديك خيرها ياارب . انا عاوز اخلص امتحان بس وانزل اتفرج براحتي واجيب ونبقي نعمل موضوع هنا او علي الفيس للي معاهم كاميرات وننزل احسن صور صورناها لو حبين الفكرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

شكرا يا باشا/// الحقيقة أنت أشترتها غالى أوى. أنا أشترتها من أمريكا زى ما قلت وكانت مكلفة على 1500 جنية مصرى ويابانى. طبعا شفتها فى مصر بمبلغ 3500 جنية. أكيد طبعا المكسب والجمارك خلت السعر ينط كدة والجشع كمان. تصدق أنى أشتريت ذاكرة من مصر 2 جيجا 120 جنية فى حين أن ثمنها فى أمريكا 8 جيجا 200 جنية فقط 2 جيجا يعملوا 70 جنية... مصر دى أسعرها جشعة جدااااااا....
فعلا الاسعار هنا وحشة جدا جدا

انا بفكر اجيب واشحنها من الامازون افضل بس عاوز اعرف الاول امن ولالاء , وهياخد قد ايه وربنا يسهل

ربنا يديك خيرها يارب

جهاز كسر زيرو بالعلبة والضمان وكامل المشتملات وامكانيات عالية

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...599#post583599
قديم 28-05-2011, 01:04 PM
powerofdream powerofdream غير متواجد حالياً

powerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MIDO-SPICY مشاهدة المشاركة

بص يا باشا
انا كنت مدير لفرع احدى فروع شركه بغداد ( وكيل باناسونيك فى مصر )

وكان فيه فى المجال قاعده معروفه وهى ان الكانون هى افضل الكاميرات الاحترافيه فى مصر من حيث العدسه وتليها السونى لان العدسه بتاعتها اسمها كارل سايز فرنساوى وبعد كده الباناسونيك وعدستها اسمها لوميكس وهى عدسه يابانى

اما الحقيقه عن موضوع الاسعار فانا مش متابع موضوع الاسعار دلوقتى لانى مش متابع الموديلات الجديده اللى نزلت

اما بخصوص المميزات فغالبا مميزات الكاميرات واحد باختلاف جوده ونقاء كل ميزه فى كل كاميرا عن التانيه
زى نقاء الصوره وعدد البيكسل فى الكاميرا ونقاء خاصيه عدم الاهتزاز وامكانيه التعليق على الصوره اثناء التقاطها

انا اسف لقلة معلوماتى ولكن انا كنت بشتغل معاهم من 6 سنين وبعد كده غيرت المجال خالص
بعتلك 3 رسايل بس واضح ان المنتدي بيعاني من شئ !
الرسايل مش بتوصلك ولا ايه مش عارف !
عاوز اعرف مكان الوكيل بالظبط بتاع بانوسنيك ؟

جهاز كسر زيرو بالعلبة والضمان وكامل المشتملات وامكانيات عالية

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...599#post583599