العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 23-02-2012, 04:55 PM
الصقر_الجارح الصقر_الجارح غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص حبوب ومُتسامح..أحب الخير لكل الناس..وأحب معرفة الناس
هواياتي: السيارات, الكمبيوتر والإنترنت

الصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to all
افتراضي رد: موضوع لتبادل قطع الغيار الزائدة لسيارت الدايو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud harb مشاهدة المشاركة

بص ياسيدى انا من المنوفيه فى عندنا ورشه كبييييييييره لصناعة علب الشاكمانات وتركيبها وورشه تانيه للاكسدامات الحديد ودى تخصص تويوتا وديماكس انا فصلت الشكمان كامل يعنى مواسير (طبعا السمك والخامه انظف من الاستيراد) واتقطعت واتظبطت (لف وثنى ولحام) والعلب طبعا صناعه منوفيه وبس وللامانه الواد اللى ركب الشكمان اديته 20ج دخان يبقى كله 370 و10 كاوتشه الل بتمسك الشكمان كانو بايظين عندى كله كدا 380 بس ال30ج دول ممكن متدفعهمش لو الكاوتش سليم ومديتش الصنايعى دخان يعن الاساسى 350 والجوانات والحاجه الباقيه من الورشه واللى حابب يشوف يكلمنى وانا اديله العنوان تفصيلا 01282727305
طيب والله دي حاجة كويسة خالص يعني حضرتك عاملو تفصيل وأكيد هيكون احسن من الإستيراد

أنا الشكمان بتاعي غيرته كامل من 4 شهور من أول السوسته اللي قدام عند فرن الشكمان لحد اخر علبة ورا في العربية الراجل كان عايز 650 جنيه بالعافيه اديتله 600 ومش عاجبه كمان.

وخدت الشكمان القديم وحطيته عندي في الشنطة مرضيتش أسيبو للراجل هههههههه.

وعلى فكرة بعد ما غيرت الشكمان كان في مشكلة في العربية متحلتش وهي ان السحب ضعيف بس الميكانيكي الحمار اللي انا روحتله قالي الشكمان عايز وبعد ما غيرت لقيت السب زي ما هو وفي الاخر طلع في ترس مكسور اشتريت واحد جديد بــ 55 جنيه والعربية بقت زي الفل.

بس أنا قلت يلا عموما الشكمان الجديد مش هيضر بردو وبصراحة حسيت ان العربية فاقت بردو عن الأول يمكن لأن الشكمان الجديد كان مكتوم.

بس دلوقتي المشكلة عندي ان بعد تغيير الشكمان في صوت زي زنة عالية كده بتطلع تحت من الشكمان لما ازود بنزين ولحد دلوقتي الصوت ماراحش

ياريت اللي يعرف سبب الصوت ده ايه يقولي ربنا يخليكم.
قديم 23-02-2012, 05:49 PM
mahmoud harb mahmoud harb غير متواجد حالياً

mahmoud harb has a spectacular aura aboutmahmoud harb has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصقر_الجارح مشاهدة المشاركة

طيب والله دي حاجة كويسة خالص يعني حضرتك عاملو تفصيل وأكيد هيكون احسن من الإستيراد

أنا الشكمان بتاعي غيرته كامل من 4 شهور من أول السوسته اللي قدام عند فرن الشكمان لحد اخر علبة ورا في العربية الراجل كان عايز 650 جنيه بالعافيه اديتله 600 ومش عاجبه كمان.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصقر_الجارح مشاهدة المشاركة

وخدت الشكمان القديم وحطيته عندي في الشنطة مرضيتش أسيبو للراجل هههههههه.

وعلى فكرة بعد ما غيرت الشكمان كان في مشكلة في العربية متحلتش وهي ان السحب ضعيف بس الميكانيكي الحمار اللي انا روحتله قالي الشكمان عايز وبعد ما غيرت لقيت السب زي ما هو وفي الاخر طلع في ترس مكسور اشتريت واحد جديد بــ 55 جنيه والعربية بقت زي الفل.

بس أنا قلت يلا عموما الشكمان الجديد مش هيضر بردو وبصراحة حسيت ان العربية فاقت بردو عن الأول يمكن لأن الشكمان الجديد كان مكتوم.

بس دلوقتي المشكلة عندي ان بعد تغيير الشكمان في صوت زي زنة عالية كده بتطلع تحت من الشكمان لما ازود بنزين ولحد دلوقتي الصوت ماراحش

ياريت اللي يعرف سبب الصوت ده ايه يقولي ربنا يخليكم.

-بص ياسيدى اولا انا مغير الشكماان كله من عند الزور ال خارج من الفرن مش من عند اللى (السوسته) وبالنسبه للصوت اللى تحت عربيتك
-انزل تحت العربيه بص ع الشدادات الكاوتش اللى شايله الشكمان ممكن تلاقى حاجه منهم سايبه
-او ممكن العربيه زحفت ع مطب فالشكمان اتخبط وقرب من جسم العربيه من تحت اوقرب من التانك (شكمان اللانوس لافف تحت التانك) لو المشكله ف الكاوتشه هات كاوتشة شكمان تويوتا دى بتبقى تقيله وكويسه وب 3 ج تقريبا ولو الشكمان مخبوط هترجع لنفس ذات الراجل بتاع الشكامين تانى ههههههههههه وتخليه يسخن مكان الخبطه ويعدلها

التعديل الأخير تم بواسطة mahmoud harb ; 23-02-2012 الساعة 05:54 PM
قديم 23-02-2012, 06:17 PM

الصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud harb مشاهدة المشاركة

ياجماعه لو حد مغير تابلوه وعنده القديم لسه انا محتاج الفتحات بتاع التكييف عشان متكسره بالزراير بتاع التحكم ف التكييف
وانا كمان يا جماعة عايز الويرات وزاير الوش الفضي أو الوش كله(أنا الوش عندي فضي عربيتي كاملة) لأن زرار تقليب الهواء( الزرار بتاع أوضاع الهواء) مش شغال عندي كان شغال اول ما اشتريت العربية ومرة جيت بخلي الهواء على وضع الأرجل والوجه سمعت صوت حاجة ده اتكرست والزرار مشتغلش بعديه تاني وفكيت الوش لقيت فعلا في حاجة في جوا الوش عند زرار التقليب ده مكسورة كذا حتة وكمان زرار الحرارة تقريبا مش شغال التكيف عندي شغال بارد بس ما بيشغلش سخن

فياريت لو حد عندو الوش الفضي+حاجته كاملة+ الويرات انا مستعد اشتريه.

بس الأولويه هتكون لحضرتك استاذ محمد لانك طلبت الأول..

قديم 24-02-2012, 02:50 AM
الصورة الرمزية foolh_old_man2010
foolh_old_man2010 foolh_old_man2010 غير متواجد حالياً

foolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud of

فكره جميله بس ياريت تكون من قلب الاعضاء مش عشان البزنس يبيع الخربان
قديم 24-02-2012, 03:19 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة foolh_old_man2010 مشاهدة المشاركة

فكره جميله بس ياريت تكون من قلب الاعضاء مش عشان البزنس يبيع الخربان
كلامك مظبوط 100% والله العظيم يا استاذ foolh_old_man2010

أنا والله العظيم يعلم الله اننا هدفي من الفكرة دي هي الفايدة العامة واننا نكون أحن على بعضينا كأسرة واحدة وليس البيع والتجارة والمكسب والكلام ده.

شكرا لمرور حضرتك.