العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 09-11-2011, 09:25 PM
kamal_love20 kamal_love20 غير متواجد حالياً

kamal_love20 is on a distinguished road
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joou مشاهدة المشاركة

على فكره يا جماعه انا عندى مشكله فى 128 مجننانى وياريت من الخوه الافاضل ان يفيدونى وهو ان صوت العربيه بيعلى وانا ماشى معا انى لسه مغير الاسطوانه بتاعت الفتيس علشان كده ودلوقتى بقيت لما ادوش دبرياج وهى وقفه على السلنسيه ممكن العربيه تبطل وساعت لما اجى اغير وانا ماشى العربيه بتهدى قوى اول ما احط رجلى على الدبرياج مش عارف العيب فين ياريت حد من الاعضاء الافاضل يفدنى دى مشكله ايه باالظبط وخاصه الصوت العالى وعلى فكره صوتها وهى على السلانسيه هادى جدا وكل سنه وانتو طيبيين
تعرف العيب دا في الريتمو عندي والريتمو بالضبط عفشة وموتور 128 تخيل طلع العيب من ايه ممكن تستغرب .........!!!!!!!!!!!!
من السرفو بتاع الفرامل فيه مشكلة لانه بياخد خرطوم هواء من الموتور ودا بيظبط الموتور وضغطه
قديم 09-11-2011, 09:30 PM

افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ala'a Eldin مشاهدة المشاركة

كل عام وأنت بخير يا أخ Sayed2077
موضوعك مميز جدا وياريت يتم التثبيت
وإن شاء الله متابع معاك دايما
بالنسبة لمشكلة المساعد اليمين عندك أنصحك تشترى واحد إستيراد أفضل من الجديد
مشكلتي دائما وقائمة وهي المساعدين والعفشة وقرفها لاقيت اربع انواع منها بصرف النظر عن الماركات
وهي جديد ...
جديد واصلي ودا غالي اوي وصعب تلاقيه لازم واحد فاهم ويميز بين المضروب والاصلي
جديد وصيني او مضروب مكتوب عليه اطالي او الماني وخلاص وبتلاقي سعره في المعقول ووحش طبعا
اما المستعمل ...
فيه مستعمل استيراد خارج بجد ودا احسن الانواع
مستعمل ومعمله صيانة مليان قبل كدا يعني فيه ناس طبعا انت في مصر بيفتحوه ويغيرو القطع المعيبة جواه زي زيت او صمامات او اويل سيل ويبرشموه تاني ويبعوه علي انه استيراد ودا اوحشهم طبعا
قديم 09-11-2011, 09:36 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منتصر حلمي مشاهدة المشاركة

شكرا للعضو الفاضل sayed2007 : التابلوة في ثلاث لمبات تحت بعض واحده منورة على طول وهى اللى في النص واللي من فوق بتنور مع الاشاراة والانتظار فاضل اللي من تحت مش بتنور وغالبا هي اللمبة بايظة بس عايز اعرف من حضرتك هي بتاعة ايه اصلا مع خالص الشكر
ايوة يا اخي لمبة للنور العالي وبتبقي زرقاء ولمبة للنور الصغير وبتبقي خضراء ولمبة للاشارات
واي عطل بلمبات العداد والتابلوه ياريت معاجتها لان فيه لمبة منهم علي التوالي يعني لو اتحرقت هتوقف عمل الدينمو وهي لمبة الحمرا بتاعة الدينمو لو اتحرقت هتمنع وصول الكهرباء للبطارية وهتقف بمجرد افراغ شحنة البطارية
او لمبة الزيت ودي لو اتحرقت وحصل مشكلة في دورة الزيت او قلة الزيت بتبقي وداع للموتور حرام عشان حاجات بسيطة نبوظ حاجات اكبر
قديم 26-11-2011, 03:35 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

احب اشكر اخى فى الله kamal_love20

واخى ابو جهاد

وضلك على تعاونهم المثمر فى الرد على جميع تسأولات العضاء وانا متاسف انى مكنتش موجود فى الفتره اللى فاتتت لاسباب خاصه والحمد لله خلصت وارجوا من الاداره تثبيت الموضوع لما فيه من فائده للاعضاء
واحب اوجه الشكر لاخى الكبير الشيخ طارق ابو ذيد لانه هو اول من علمنا كيف تعطى ولا تنتظر من احد شيئا وان ما تفعله ليس للناس ولكنه لوجه الله عز وجل
جزاك الله خيرا عنا يا شيخ طارق وبارك الله لك فى صحتك وعمرك وزوجتك وزريتك الى يوم الدين
قديم 26-11-2011, 09:24 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future

انا عندى مشكله وهيه انى لما بمشى بالعربيه وادى الثالث والرابع بعدها وازود شويه الاقى العربيه مش بتسحب معايا يعنى صوتها بيعلى بس مش بتجرى والسرعه مش بتزيد عن 60 - 70 كم وساعات بسمع دربكه كان فيه ترس بيلف على الفاضى وساعات بكون دايس بنزين وانا على الثالث او الرابع وصوت العربيه عالى ولما بخف رجلى من على البنزين الاقيها تسحب شويه زياده مش عارف ده كوبلن ولا اسطوانه ياريت الافاده