العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سول Soul

قديم 17-01-2011, 09:28 PM
smartchoice smartchoice غير متواجد حالياً

smartchoice has a spectacular aura aboutsmartchoice has a spectacular aura about
Smile أسعار بعض قطع غيار السول و صور ليها بالتفصيل بعدسات كاميرتى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أزيكم يا محبى الكيا سول أنا رحت معرض فورميولا الأهرام علشان أحجز الكيا سول و قولت هلاقى تخفيضات و عروض و بتاع و كانت الصدمة أن السعر متغيرش و كمان زاد 100 جنية
المهم قلت ما بدهاش بقى أحجز من محمد زكى على الأقل تسليم فى خلال شهر بالكتير أو فورى لو اللون متوفر لكن للأسف ملقيتش عنده غير اللون الأسود فى الفئة الهاى لاين اللى ب 129,000 و أنا مبحبش الأسود فحجزت و مستنى شهر أو أقل ربنا يسهل

المهم بقى فى المعرض صورت الكيا سول بالتفصيل و إليكم الصور بس ملحوظة دى مش أعلى فئة دى اللى ب 123,000 تقريبا و ينقصها على ما أتذكر ABS و وسادة هوائية للراكب الأمامى و كاميرا الركن الخلفية و مسند أيد السائق مش بيفتح و يقفل ده حتة دراع لازق فى الكرسى بس شغال

السماعة اللى فى الشنطة

الدرج بمستويين

الفتحة اللى فوق الأنتظار دى كانت مقفولة زمان بس هما خلوها مفتوحة فى موديل 2011 بس مصلحة علشان لو الكاسيت باظ لا قدر الله ممكن تركب فيها كاسيت جديد لأن أكيد سعر الكاسيت فى التوكيل هيبقى مولع و فى نفس الوقت متبوظش شكل التابلوة و تسيب الكاسيت القديم منظر

زراير القزاز و ضم المرايات فى كرسى السائق

أماكن لتخزين الزجاجات فى الكراسى

فتحة السقف + أنوار الصالون

يتبع أرجو عدم الرد

التعديل الأخير تم بواسطة smartchoice ; 17-01-2011 الساعة 09:43 PM
قديم 17-01-2011, 09:31 PM

smartchoice has a spectacular aura aboutsmartchoice has a spectacular aura about
افتراضي رد: أسعار بعض قطع غيار السول و صور ليها بالتفصيل

الشنطة مساحتها معقولة جدا تاخد شنتطين سفر كبار و را بعض

الحركات بتاعت الكاسيت و الفتيس الأستبترونك الجديد

العدادات حلوة بس مش زى السيراتو هى بتور بلون تلجى و مفيش فيها حركات (كلاسيك خالص)

جنط الموتوسيكل اللى جاى مع العربية

الموتور الكورى الفلة شمعة منورة

المساحة الخلفية مع رجوع الكراسى لأقصى مدى

الجديد بقى أن التوكيل ناوى ينزل فئة أعلى توب لاين فيها تكييف أتوماتيك + تشغيل السيارة بزرار + بلوتوث فى الكاسيت+ جنوط 18 + حساسات أمامية للركن بس لسة مفيش أى تفاصيل عن أسعارها و لسة منزلتش

قطع الغيار بقى أسعارها كالأتى بس مش بالظبط تقريبا يعنى

مرايات ضم كهرباء ب 1200
فانوس أمامى 1400
فانوس خلفى 1000
تيل فرامل أمامى 600
تيل خلفى 500
أكصدام أمامى 1500
أكصدام خلفى 1100
الأنذار ب 650

و الأسعار عالية شوية عن السيراتو و الكارينز على حسب كلام الوكيل و ربنا يستر طريقنا
أتمنى يكون التقرير عجبكم و لنا لقاء لما أستلم العربية دعواتكم

اللهم صل على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
قديم 17-01-2011, 09:40 PM

Talking رد: أسعار بعض قطع غيار السول و صور ليها بالتفصيل

و ده موضوع قديم كنت عامله و لكن تقريبا حصلت مشكلة فى السيرفرات فأتمسح

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا بقالى فترة بفاضل بين الكيا سول و الكيا كارينز و الرينو فلونس و ده من ساعت ما شفتهم فى معرض أتوماك اللى فات و كنت مستنى بس أظبط الأمور المادية و أنطلق

المهم بقى روحت النهاردة عند محمد زكى اللى فى القطامية (هو نفسه فرع الصيانة التابع للتوكيل علشان مأجرين منه جزء للصيانة)

المهم ركبت السول و لقيتها تحفة و ركبت الكارينز بس معجبتنيش أوى زى السول و لقيت الفرق بينهم فى الحجم الداخلى مش كبير أوى

الكراسى الخلفية للكارينز أوسع سنة بسيطة و مش مؤثرة أوى و على فكرة العربيتين نفس العرض تقريبا بس البومبية بتاع الكارينزا مبينها أكبر و الكراسى الأمامية السول كانت أريح فى وضعية القيادة الشنطة بتاعت الكارينز أوسع شوية حلويين عن السول الصراحة بس الشنطة مش مهمة قوى خصوصا أن العربيتين ليهم خوص فوق السقف و كله تمام (على فكرة أنا طولى 190 سم و عريض كمان و الدنيا بايظة و قعدت قدام و رجعت الكرسى للأخر لحد ما كله بقى تمام و نزلت قعدت ورا و كنت قاعد مستريح و الفرق بينها و بين الكارينز مش كبير و مش مؤثر أوى)

جديد 2011 فى السول بقى نازلة الفئة التوب لاين وكيل ب 129,000 عند محمد زكى فيها كل ما تتمناه الأنفس

فرامل abs + كاميرا ركن خلفية + مرايات ضم كهرباء + 2 وسادة هوائية + فتحة سقف + سبويلر + دركسيون مالتى فانكشن + فتحة AUX لذيذة+ 6 سماعات و 2 تويتر و صب أوفر (أنا مش بسمع غير قرأن و الحمد لله) + السماعات بتنور بس ممكن تقفلها خالص و ده اللى هيحصل أن شاء الله + شوية الكماليات العادية فى كل العربيات

الجديد بقى أنهم شالوا الجزء بتاع تخزين العدد اللى كان تحت الشنطة و خلوا الأستبن يبقى جوة العربية مكان جزء التخزين (أستبن معوق بتاع عجلة أخرو 80 كم/ساعة)

الفتيس الجديد الأستبترونك نزل كمان و شبة بتاع السيراتو

عملوا حركة فى منتهى الغباء و حارقة دمى من ساعتها ..كلنا عرفين أن الفانوس اللى ورا للسول شكله تحفة ...العباقرة راحوا مخليين الجزء بتاع الأشارة لونة بمبى فاتح شكله زبالة و مستفز جدااا .. مش عارف لية عملوا كده...مفيش حاجة كاملة الكمال لله وحده

المهم أن العربية أنا جايبها للعيلة مش شبابى زى ما الناس فاكرين دى حلوة جدا و كأنك راكب SUV ضغنططة شوية و أعلى من الكارينز و متهيألى مش هتحك فى المطبات و كمان حكاية أن الشنطة أصغر هتخلى التكييف تأثيره أقوى و أنا فى أنتظار معرض الأهرام على أمل انهم ينزلوها 2000 و لا 3000 جنية يبقوا حلويين فى الترخيص أو لكماليات أضافية (بس يا ترى فى أية كماليات تانى ممكن أجبها !!)
لا ينقصنى غير
دعواااااااااااااااااااتكم و تساهيل ربنا

شوية الصور بقى

الكرسى راجع على الأخر و القاعدة و را واسعة بردوا و لكمة سول فى كل مكان

الأستبترونيك الجديد و الفاتحة اللى فوق الأنتظار معدتش مقفولة-طب بالذمة دى هتكلفهم أية!!!-لازم سنة ..... فى كل حاجة

الشنطة المطورة و الأستبن تحت حتة الجلد التعبانة دى -مش قد كده- الشنطة حجمها معقول و تاخد شنطتين سفر متوسطيين وقفيين ورا بعض

الفانوس الغبى و اللون الأحمر الولعة- انا ناوى عليه إن شاء الله هو أو الفسدقى(كان نفسى فى الأبيض العادى بس التوكيل مش منزله التوكيلات فى مصر شلل و حتى الفسدقى بيقولى هتستنى شهرين علشان أجيبهولك الموجود كريمى و فضى و أسود و أحمر و دول تسليم فورى عند محمد زكى)

و بكدة التقرير المختصر خلص و أتمنى انه يكون عجبكم و أن شاء الله هغرقكم تقارير عنها لما أستلمها
و كان معكم مراسلكم سمارت من عند محمد زكى القطامية....موسكو
قديم 18-01-2011, 07:37 AM
ramy____ ramy____ غير متواجد حالياً

ramy____ is on a distinguished road
افتراضي رد: أسعار بعض قطع غيار السول و صور ليها بالتفصيل بعدسات كاميرتى

wallahy ya basha alf shokr bs el swr msh kollaha zahra, bs allah ynwr 3ala elmghoood
قديم 21-01-2011, 06:40 PM
محمود سامى محمود محمود سامى محمود غير متواجد حالياً

محمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really nice
افتراضي رد: أسعار بعض قطع غيار السول و صور ليها بالتفصيل بعدسات كاميرتى

الله ينور عليك يا باشا .. تقرير رائع بجد