العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 23-10-2010, 10:05 AM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل اللوجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ali farouk مشاهدة المشاركة

مع ان كلام حضرتك هيزعل كل محبى اللوجان ولكن انا مع كل حرف حضرتك قولته وموفقك تماما عليه
أتقوا الله جميعاً يصلح بالكم يا أخوتي

لوجي الجميلة

أنضموا لحملة المليار صلاة على الرسول صلى الله عليه وسلم

قديم 23-10-2010, 10:56 AM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل رينو لوجان واسعار قطع الغيار

أعتقد انها عربيه فاشله تماما . وتعرف ده من مشاكل العربيه من القراء
- مره الفيتيس فيه عيب عايز تغيير في فتره الضمان
- مره أخري صوت السياره بيعلي بعد سرعه 100 كم , وانا لاحظت ارتفاع الصوت في بدايه تحرك السياره زي السيارات القديمه
- واخري توجد رعشه في الدواسه مع السرعه
- واخري استهلاك البنزين زياده ولكن بعد الإصلاح رجع كويس ( ده والعربيه لسه جديده ) الرحمه ياناس
- العربيه بدون أدني رفاهيه مقارنه بالسيارات الكوري من نفس الفئه ( او أغلي 10 آلاف جنيه
- تقفيل السياره زي سيارات السبعينات تماما
- قطع غيار السياره غاليه بالنسبه للفئه وبالنسبه انها معفيه من الجمارك , يعني هي معفيه للتوكيل مش لينا , واذا خفضوا اسعار قطع الغيار شويه بكره يغلوها تاني لأن دي السياسه الأصيله في السيارات الرينو ( اسعارغير منطقيه في قطع الغيار) واتفضل ادفع اذا كان عاجبك , وعلشان تصدقني اسأل علي مرايه الحنب في السياره الميجان ( بكام الف جنييه ) وفي السياره اللوجان سعرها تقريبا الف جنيه غيرالتركيب وضريبه المبيعات وشويه حاجات
- الخامات البلاستيكيه المستخدمه في السياره من الداخل ذات جوده رديئه رديئه الخ يعني انت تدفع 68 الف جنيه وتقعد تشحت منهم , طيب عليهم 10آلاف جنيه واشتري عربيه كوري محترمه
أنا أول مرة أسمع الكلام ده ،،، حتى اللى كارهين العربية بيقولوا مفيش غير حكاية صوت المتور اللى أصلا بيخف خالص بعد مرحلة التليين ،،، قطع الغيار مشكلة حلها بمرور الوقت
و التقفيل جيد جدا و أفضل بكثير من سيارات كثيرة فى نفس الفئة ..........

و بعدين أنا عايز أقول لحضرتك حاجة مكنتش عايز أقولها عشان مزعلش حد ....
زميل ليا معاه لوجان لسببب ما أعطى عربيته لأخوه يقضى بها مشوار ،،،،، حصل معاه ظرف طارئ و كان عايز عربية أخد عربية جاره اللى هى فيرنا ،،،،،،،،،،،

الراجل بيقولى : " قضيت مشوارى بالفيرنا و بعد ما طلعت منها قولت الحمد لله الذى عافانا من هذا و فضلنا على كثير من خلقه ،،، "

و ما هى العربية الكورى اللى أحسن من اللوجان : لا فيرنا و لا لانوس
الأكسنت و الأفيو رغم أنهم أعلى من فئة اللوجان إلى أن فيهم عيوب قد تكون أخطر من مجرد صوت متور اللوجان زى مشكلة الRPM بتاع الأفيو

و لو فى واحد معاه 10 آلاف جنيه زيادة مش محتاجلهم هيجيب ليه عربية ب60 ألف ...

اللوجان ثم اللوجان ثم اللوجان
<!-- / message --><!-- edit note -->

That is My Renault

قديم 24-10-2010, 11:19 PM
ali farouk ali farouk غير متواجد حالياً

ali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant future
افتراضي رد: مشاكل اللوجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسد الله مشاهدة المشاركة

أتقوا الله جميعاً يصلح بالكم يا أخوتي
يا استاذ اسد الله حضرتك زعلان ليه مننا الراجل قال كلام مش اول مرة يتقال عن رعشة الفتيس وعدم جودة خامات الطبلوه والسخونه اللى بتحس بيها عند الدوسات .....الخ وانا قلت رائى بعد ما رحت معرض المهندس اللى فى اكتوبر وركبت العربية وكان ليه ملاحظة وقلتها ان فعلا جودة خامات الطبلوة مش اد كدة ومع ذلك قلت على اد فلوسها وكمان فى مداخلة على نفس الموقع المحترم ده انا قلت ان اللى بيشترى اللوجان بيجازف من حيث سعر اعادة البيع لان الله اعلم بالغيب وقلت كمان انى مش متفائل خير بالنسبة لسعر اعادة البيع يبقى حضرتك زعلان لية ديه آراء وتعال الى كلمة سواء بيننا وبينكم ونتكلم ونسمع بعض بصوت العقل ولكن بدون جدل وكلام عن غير بينة او دليل وعالعموم <جعلنا الله واياكم من المتقين >
قديم 26-10-2010, 01:42 AM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute

برغم انها داتشيا لوجان وده اسمها انما طبعا احسن من الانوس والفيرنا بس البروتون ساجا تكسب وانا متحييز للبروتون جدا وربنا يبارك ليك فيها
قديم 27-10-2010, 09:43 PM
د/حسام د/حسام غير متواجد حالياً

د/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to behold

برغم انها داتشيا لوجان وده اسمها انما طبعا احسن من الانوس والفيرنا بس البروتون ساجا تكسب وانا متحييز للبروتون جدا وربنا يبارك ليك فيها
اللوجان اوسع بكثير
والصاج امتن

الكلمات الدليلية
2010, 323, 504, للرينو, لانوس, مسلم, مصر, أوتوماتيك, موتور, مقارنة, مقاس, اللوجان, التو, البنزين, البطاقة, الي, الجي, الجيل الجديد, اسعار قطع غيار, رينو لوجان, مراكز خدمة وصيانة سيارات