العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 27-07-2012, 06:59 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: تجربتى الشخصية مع مصر للتامين

شوف ياابو هيما انا كنت بردعليك بس على شان اعرفك حاجات معينه مش للجدال و الموضوع مش شخصى بينى و بينك و ايوة انت مش زى السعوديه و لا لبيبا حتى قبل الثوره هناك يا ابوهيما سلوك كواطن مش زى السعودى يعنى مثلا ما فيش فىالدنيا طفل بيمشى يجرح بمسمار فى العربيات

صلى على النبى و برده لو سمحت ما تحرمش حاجه لم يتم تحريمها

بالنسبه للاستاذ صاحب الموضع استاذه ايمان ردت عليه والى فهمته انه عاوز يجدد السياره

عمرو احمد
01003388954
قديم 28-07-2012, 12:48 AM
1alsakka 1alsakka غير متواجد حالياً

1alsakka will become famous soon enough
خبر جديد رد: تجربتى الشخصية مع مصر للتامين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامين سيارات مشاهدة المشاركة

شوف ياابو هيما انا كنت بردعليك بس على شان اعرفك حاجات معينه مش للجدال و الموضوع مش شخصى بينى و بينك و ايوة انت مش زى السعوديه و لا لبيبا حتى قبل الثوره هناك يا ابوهيما سلوك كواطن مش زى السعودى يعنى مثلا ما فيش فىالدنيا طفل بيمشى يجرح بمسمار فى العربيات

صلى على النبى و برده لو سمحت ما تحرمش حاجه لم يتم تحريمها

بالنسبه للاستاذ صاحب الموضع استاذه ايمان ردت عليه والى فهمته انه عاوز يجدد السياره
استاذ عمر ممكن تخلى الانسة ايمان تديك صورة محضر الشرطة ومعاينة التوكيل وبعد كدة تتهمنى باننى اطالب بغير حقى حسبيى الله ونعم الوكيل

التعديل الأخير تم بواسطة Saif eldien ; 29-07-2012 الساعة 04:25 PM سبب آخر: لفظ الجلالة
قديم 28-07-2012, 03:41 AM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 1alsakka مشاهدة المشاركة

استاذ عمر ممكن تخلى الانسة ايمان تديك صورة محضر الشرطة ومعاينة التوكيل وبعد كدة تتهمنى باننى اطالب بغير حقى حسبيى الله ونعم الوكيل
يا استاذ انا مش بتهمك خالص انا بتكلم فى العام انا بكلم ابو هيما فى حاجه تانيه خالص و على فكره الموضوع فىالمحضر حسب معاينه السياره اما الاشياء المساحه و بقيه الكماليات

الموضوع على شقين على شان نوضح الموضوع لانى مش عارفه بصراحه يعنى بكلم فى العام

الحاله الاولى ::: لو المعاينه وقت اصدار الوثيقه هذه الاشياء كانت غير صالحه و تم استثنائها من الوثيقه و دة تبقى الشركه عندها حق

الحاله الثانيه :::: لو الوثيقه تقر هذه الاشياء و يمكن تركيبها مره اخرى يبقى لازم تتركب اما لو فسدت مع الحادث يبقى من حقك تغيرها و فىالحاله دى تروح التعويضات فى مصر للتامين و تطلب تعمل ملحق مقايسه من التوكيل

و الاحسن انك كنت تتصل بمستشار التامين الخاص بيك يخلصلك الاجرءات دى

يااستاذى التامين عقد زى اى عقد اتفاق بينك و بين الشركه و يجب على كل طرف الالتزام بشروط العقد ده

والاستاذه ايمان اكيد درست الملف كويس و هيه خدمت ناس كتير هنا فى المنتدى يعنى هيه معاك مش ضدك كانت ممكن تقولك انالملف مش باسمها

وان شاء الله هاتصل باستاذه ايمان افهم منها الموضوع كويس و ارد عليك

بس لازم تتقبل لومش من حقك هذه الاشياء اتفقنا

عمرو احمد
01003388954

التعديل الأخير تم بواسطة Saif eldien ; 29-07-2012 الساعة 04:26 PM سبب آخر: لفظ الجلالة
قديم 28-07-2012, 04:08 PM
1alsakka 1alsakka غير متواجد حالياً

1alsakka will become famous soon enough

استاذ عمر لما التوكيل تقولك غير كفر الاستبن الانة مكسور فى الحادث ومندوب التامين يرفض يبقى دة حقى ولا اية مع العلم ان مندوب التامين نفسة وافق على تغيير الشنطة الساج يبقى الزاى اغير شنطة وكفر الاستبن الى راكب على الشنطة يطلع سليم وميتغيرش العربية اسبرانزا تيجوا
قديم 29-07-2012, 10:57 PM
الصورة الرمزية eman2205
eman2205 eman2205 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تسويق ( مصر للـتأمين )

eman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant future

احنا مش بنقول انك مش بتطالب بحقك و اعتقد ان المندوب ما قصرش مع حضرتك
هو كل اللى رفضة الحاجات الى ممكن تتصلح و اللى حضرتك مصر انها تتغير
هو دة ملخص الموضوع
و التلفيات بتاعة العربية و قت الحادث هى ( تطبيق شنطة خلفية و كسر زجاج خلفى و كسر فانوس عاكس خلفى و كسر اكصدام خلفى و تطبيق كبود )
و المندوب وافق على تغييرهم
و بالنسبة لتلفيات الاصدار هى ( الاكصدام الامامى و الزجاج الامامى و تجاريح بالاكصدام الخلفى من اليسار و تجاريح برفرف خلفى شمال و باب امامى شمال و خلفى شمال )
بالنسبة للاشياء اللى المندوب رفضها هى :
كفر استبن خارجى
قاعدة استبن خارجى
فانوس شبورة يمين
كفر مراية جانبى شمال
ريشة مساحة خلفية
جنط استبن
كبود ( رفض تغييرة ) مش الاصلاح
اعتقد كدة انى وضحت الموضوع و مستنية رأى اخصائين التأمين
و كل الشكر لاستاذ عمرو لاهتمامة و منتظرة ردة على الموضوع

ايمان زكريا
شركة مصر للتأمين