العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 26-12-2010, 07:54 AM
a_saladen a_saladen غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد صلاح الدين
التخصص العملى: IT Supervisor
هواياتي: الكمبيوتر - السيارات

a_saladen has a spectacular aura abouta_saladen has a spectacular aura about
افتراضي رد: بدء حجز جين تو وساجا 2011

السلام عليكم
الف مبروك على زياده سعر السجا 68 الف و73

وعليكم السلام
الله يبارك في حضرتك
قديم 26-12-2010, 10:57 AM
booooy booooy غير متواجد حالياً

booooy will become famous soon enough

بصراحة حاجة تحير ازاى ينزلوا نفس موديل 2010 ويغلوا السعر ويقولوا لنا ده موديل 2011 مبروك عليكوا
دى حاجة تفقع المرارة هو مولد وصاحبه غايب ولا ايه
قديم 27-12-2010, 09:21 AM
kae kae غير متواجد حالياً

kae is a jewel in the roughkae is a jewel in the roughkae is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MEGAREKAB مشاهدة المشاركة

الأساتذة الأفاضل اللى بيقولوا باى باى ساجا ولا ساجا كده بح ...

ممكن أعرف حضراتكم بتفكروا ازاى ...

ال باء تجارة إسمها عرض وطلب وسعر ...

والكل عارف جدا جدا بلا شك ان الساجا عليها طلب جامد جدا وغير متوقع ...

مع قله المعروض من السيارة فى مصر ...

يبقى النتيجة لأى حد هيفكر مش مهم يكون خريج تجارة ....

النتيجة هى ارتفاع السعر ...

والله العربية دى لو ثمنها زاد عشرة الاف جنيه مش ثلاثه ولا اربعه ....

برضه تستاهل وتستحق عن ثقه وجدارة وإمتياز ومش خسارة فيها ...

قارنوها بأى عربية ثانية بالمواصفات دى وشوفوا سعرها كام ...

للأسف ...

اللى مش معاه ساجا ..... كأنه مش معاه حاجه
بلاش حقد
يا أستاذ محمد , أنا لو هانزل اشتري عربية b-70 ألف ماشي , لييه هافكر في ال ساجا علشان هي عربية هايلة ومواصفات جميلة و كماليات برضك حلوة بس أهم حاجة هي في مصر السعر المنافس , كل ماالسعر بيكون منافس كل ما مبيعاتك بتزيد كل مادورة راس المال مابتكون سريعة وتكسب أكتر. و التاجر الشاطر مش اللي يفرح بالمكسب اللي تحت رجليه , هو لما يفقد أهم قوة في عربيته وهي السعر المنافس.

أنا المشتري اللي بشتري عربية في الحدود بتعة el-70 ألف أكيد مش هكون فرحان وانا بدفع دم قلبي في قطع غيار غالية واقعد ادور واوافق قطع تركب زي الأصْلي فبلتالي وانا مغمض هاقوم مغير رأيي بمنتهى السرعة على أي عربية تانية سوقها ماشي وقطع غيرها موجودة في كل حتى زي حاجات كتيرة في نفس الفئة من فرنا - لوجان - لانوس وطبعا عائلات الصيني كلها .

أنا شايف إنه كان ممكن يعلي تمن الجين على أساس إنها في فئه عالية وكده كده اللي هيدفع 85 ألف مش هتفرق معاه قوي 2 أو 3 كمان ويسيب الساجا تنافس خاصة الاوتوماتيك اللي كان فعلا ممكن يضرب حاجات كتير في السوق زي الفرنا و البيكنتو w-i10 اوتوماتيك

الموضوع مش حقد ولا حاجة بس المشكلة إن التجار في مصر شايفين الملعب فاضي والناس اللي بتحط تخطيط الاسعار في غيبوبا كاملة.

أستمع لأحلى تلاوات القران
http://www.tvquran.com
اللهم اغفر لي و لوالدي
قديم 27-12-2010, 07:47 PM
الصورة الرمزية MEGAREKAB
MEGAREKAB MEGAREKAB غير متواجد حالياً

MEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really nice

/ KAE

شكرا على ردك المتواضع .. موضوع الحقد ده لازمه عندى بهزار مش المقصود بيه الحقد الحقد يعنى ...

أنا معاك فى كلامك وأنا أول واحد يتقرص فى موضوع قطع الغيار ده لما الزجاج الخلفى للساجا اتسرطن ومالاقيتهوش الا فى التوكيل وفى المركز الرئيسى فى القاهرة كمان وإضطريت إنى أستنى أسبوع على ماجابوه من القاهرة للإسكندرية بالاضافة الى الجرح الكبير فى جيبى اللى خر 950 جم ....

لعلمك عز العرب هامش ربحه فى السيارة نفسها قليل جدا جدا فوق ماتتخيل لكن هما بيعوضوا ده فى أسعار قطع الغيار زى مانت شايف ....

أنا عرفت إن الوكالة بين بروتون وعز العرب بتشترط على بروتون ماليزيا عدم تصدير أى قطع غيار لسيارت بروتون فى مصر الا لعز العرب فقط ... يعنى إحتكار ..

الامل كبير أوى عندنا نحن البروتوناويه وخاصه الساجاويه فى إن قطع الغيار أسعارها تنزل زى الجين تو ... أول ما نزلت الجين تو كانت نااااااار لكن دلوقتى تعتبر معقولة شويه ...

الاسعار هتنزل أكيد لما العربية نفسها تنتشر ويزيد سؤال ملاكها للتجار عن قطع الغيار .... ولما الصين تشم خبر بالموضوع ده مش هتستنى اكيد وهيقلدوا قطع الغيار وينزلوها مصر...

بالفعل تم البدء فى خطوات الحل من خلال الزج بالعديد من الناس للسؤال عن قطع غيار محددة للساجا عند تجار قطع الغيار لخلق صورة عن الطلب المتزايد وبالتالى التجار هيبتدوا يوفروها ..

إحنا بنسأل التجار عن قطع غيار للساجا وإحنا متأكدين مليون فى الميه إن التاجر مش هيقول اه عندى وندبس فى ثمن حاجة إحنا مش عاوزنها دلوقتى والخطه هتنجح إن شاء الله ..

أضف على ذلك ظهور وإكتشاف بدائل مطابقة 100% لقطع الغيار فى سيارات أخرى زى ما الاستاذ / صلاح حكيم ما إكتشف وجرب بنفسه وقال للساجاويه كلهم والموضوع ده عمل فرق كبير جدا جدا ..

أضف على ذلك أيضا ... خطوة قمت بها بنفسى لما دوخت على زجاج الساجا .. ذهبت لأكبر مصنعى الزجاج فى الاسكندرية وتم رفع مقاسات الزجاج فى سيارتى .. الامامى والخلفى وزجاج الابواب ليتم تصنيعه بأسعار تصل الى ربع الاصلى بالتوكيل ..

بالنسبه لموضوع الدعاية والاعلان .. العربية نفسها بتعمل إعلان فى الشارع من شكلها وأدائها وسط السيارات الاخرى والدليل سؤال الناس
" هى العربية جنسها إيه يا أستاذ "
... بالاضافة الى الاعلانات اللى بيعملها أصحاب الساجا نفسهم عن العربية من خلال الفخر والانبهار بأداء السيارة وإعلام الناس بهذه السيارة الجديدة الاكثر من رائعه ... يعنى انا مثلا لم أسمع عن الساجا فى الجرنال ولا فى مجله .. لكن سمعت عنها من مالكيها اللى شكروا فيها وبالتالى إشتريتها وانا مغمض ولن أندم أبدا أبدا بإذن الله ...

تحياتى .....

محمد عبد المجيد

مع خالص الدعاء من الفؤاد بدوام النعمه والفضل من الله تعالى.
وأن يهديكم لما فيه خير لكم ولسيارتكم
وأن يحفظكم ويحفظ ما وهبكم من كل شر وسوء ومن كل نفس أثمه ومن كل عين حاسدة.
وأن يكتب لكم حسنه فى كل خطوة تخطوها بسيارتكم ويحط بها من ذنوبكم.
وقدر الله لكم وكتب عليكم فعل الخير وراحة البال والغنى عن السؤال.

محمد عبد المجيد
المشتريات الخارجية
شركة الاسكندرية للإضافات البترولية ( اكبــــا)

0116007025
قديم 27-12-2010, 07:59 PM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute

السلام عليكم
محمد عبد المجيد بيك (حبيبى )
كلامك كله صح
انا فهمت الخطه كده وجارى التنفيذ ياباشااااااااااااااا