العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 18-12-2010, 09:24 PM
KARIMO KARIMO غير متواجد حالياً

KARIMO will become famous soon enough
افتراضي مساعده بالنسبه للساجا

انا بقالى فتره بدور على عربيه زيرو نضيفه فى فئه اسعار ال 60-70 الف جنيه واستقريت على الهيونداى الفيرنا او البروتون الساجا لكن انا فضلت الفيرنا عن الساجا لاسباب معينه
سمعت ان توكيل الساجا ( عز العرب ) توكيل سىء جدا جدا جدا... هل ده صحيح؟
قطع غيار السياره داخل التوكيل ( الاصليه ) غاليه

يا ريت اللى عنده معلومات عن التوكيل وقطع الغيار يفيدنى عشان متحسرش لانى بصراحه من عاشقى البروتون عموما
قديم 19-12-2010, 05:40 AM
ahmedciw ahmedciw غير متواجد حالياً

ahmedciw is a splendid one to beholdahmedciw is a splendid one to beholdahmedciw is a splendid one to beholdahmedciw is a splendid one to beholdahmedciw is a splendid one to beholdahmedciw is a splendid one to beholdahmedciw is a splendid one to behold
افتراضي رد: مساعده بالنسبه للساجا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة KARIMO مشاهدة المشاركة

انا بقالى فتره بدور على عربيه زيرو نضيفه فى فئه اسعار ال 60-70 الف جنيه واستقريت على الهيونداى الفيرنا او البروتون الساجا لكن انا فضلت الفيرنا عن الساجا لاسباب معينه
سمعت ان توكيل الساجا ( عز العرب ) توكيل سىء جدا جدا جدا... هل ده صحيح؟
قطع غيار السياره داخل التوكيل ( الاصليه ) غاليه

يا ريت اللى عنده معلومات عن التوكيل وقطع الغيار يفيدنى عشان متحسرش لانى بصراحه من عاشقى البروتون عموما
لو حضرتك مقيم بالقاهرة او قريب منها مش هيبقى فيه مشكلة مع التوكيل ... التوكيل الرئيسي في أبو رواش جيد و الناس هناك متعاونه و بيحسنوا الخدمه مع الوقت ..... بالنسبة لأسعار قطع الغيار فهيى زي أي عربية بتنخفض مع الانتشار وكلها شوية و تلاقيها بره التوكيل زي الجينا و البرسونا .
قديم 19-12-2010, 05:45 AM

شكرا لردك

انا فى اسكندريه وهو تقريبا مركز خدمه واحد اللى موجود هنا على طريق اسكندريه - القاهره الزراعى
ومش لاقى حد اتعامل معاه عشان يدلنى ايه الاخبار هناك

قطع الغيار انا عندى سؤال محيرنى واعذرنى انا خبرتى ضعيف فى العربيات ... انا لو غيرت تيل او ما شابه ذلك فى العربيه خارج التوكيل وهى لسه فى فتره الضمان ده يطلعها خارج الضمان؟
وانا سمعت اسعار خياليه فى حجات زى الفانوس الامامى ب 400 وحاجه هلى ده خارج التوكيل ولا فى التوكيل؟
اسف لازعاجك وشكرا مره تانيه
قديم 19-12-2010, 04:29 PM
shand0 shand0 غير متواجد حالياً

shand0 will become famous soon enough

أعتقد الساجا أفضل من الفيرنا بمراحل، و قرأت عدة مواضيع تؤكد أن توكيل عز العرب يتحسن. و بعدين إنت ليه بتقدر البلاء قبل وقوعة، إنشاء الله مش هاتخبطها ولا حاجة..
قديم 19-12-2010, 04:39 PM

انا اؤيد ان البروتون افضل من الفيرنا وده لا خلاف عليه وانا فعلا لقيت مواضيع كتير بتؤكد ان التوكيل اتحسن

انا مبقدرش البلاء قبل وقوعه بس النظريه ان قطع الغيار عموما نااااااااااااااار للبروتون بالمقارنه مع اعلى قطع غيار فى نفس الفئه السعريه يعنى تعتبر اعلى قطع غيار للرينو ودى مثلا فانوس امامى ب 400 جنيه وطبعا قياسا على كده تيل الفرامل وباقى قطع الغيار وانا كنت فاكرها غاليه لكن لقيت ان الساجا قطع غيارها اغلى الضعف تقريبا يعنى مثلا الفانوس الامامى ب 850 جنيه تقريبا .... الخ

وطبعا يا باشا انا مبقاش مشترى عربيه بالسعر ده وقطع غيارها تغطى على البى ام دبليو .. ولا انت ايه رأيك؟ ولا هى اسمها عربيه موفره فى الاستهلاك ازاى
وغير ان انا سألت سؤال ومدش جاوبنى عليه هل انا لو غيرت الفلاتر مثلا او تيل الفرامل بحاجه اقل زى البدائل اللى الاعضاء مشكورين وضعوها هنا فى المنتدى ده يطلع العربيه خارج ضمانها ولا لا ؟

وشكرااااااا