العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 01-01-2011, 05:42 PM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الساجا سفاحة بنزين

للأسف ليس هذا هو السبب لأن المحرك الموجود فى الساجا هو
IAFM Cam Pro
وهو نموذج معدل من الكام برو المعتاد ذو ال CPS وهو فى الحقيقة أفضل من الكام برو القديم تحديداً فى سعة ال1300 سى سى لأنه كان يعيبه قديماً إنخفاض العزم عند عدد اللفات المتوسطة للمحرك و هو ما تم تلافيه فى التعديل الجديد IAFM
أما بالنسبة لل1600 سى سى فلم يحقق التعديل زيادة ملحوظة فى الأداء
على فكرة يوجد توبيك مثبت فى منتدى بروتون يشرح الموضوع بكل تفاصيله
بصراحة موضوع زيادة الإستهلاك مشهور فى البروتون بصفة عامة و لكن أنا أعتقد إن طريقة القيادة ليها عامل لإنى أشك إن ممكن حد يكون معاه موتور بيجمع بسرعة زى الكام برو و يمشى بالعربية بهدوء
أكد هيكون فى شد و غرز وطلعات جامدة لإن الواضح إن أغلب مشترى البروتون من الشباب
الخلاصة: عربية بسم الله ماشاء الله سحب و ثبات و أمان و بالثمن ده أكيد لازم يكون هناك حاجة واقعة فى الموضوع
يعنى لو إستهلاك ال1300 يتساوى مع ال 1600 يبقى يا سيدى قدرها 1600 و حصل خير لإن الكمال لله عز و جل
أما لو أكتر من كده يبقى الموضوع محتاج تظبيط و أعتقد إن أحد الأعضاء عمل تنظيف للحساسات فى التوكيل و الموضوع فرق معاه كتير
قديم 22-01-2011, 01:39 AM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.elhasafy مشاهدة المشاركة

IAFM Cam Pro
وهو نموذج معدل من الكام برو المعتاد ذو ال CPS وهو فى الحقيقة أفضل من الكام برو القديم تحديداً فى سعة ال1300 سى سى لأنه كان يعيبه قديماً إنخفاض العزم عند عدد اللفات المتوسطة للمحرك و هو ما تم تلافيه فى التعديل الجديد IAFM
بصراحة موضوع زيادة الإستهلاك مشهور فى البروتون بصفة عامة و لكن أنا أعتقد إن طريقة القيادة ليها عامل لإنى أشك إن ممكن حد يكون معاه موتور بيجمع بسرعة زى الكام برو و يمشى بالعربية بهدوء
الخلاصة: عربية بسم الله ماشاء الله سحب و ثبات و أمان و بالثمن ده أكيد لازم يكون هناك حاجة واقعة فى الموضوع
يعنى لو إستهلاك ال1300 يتساوى مع ال 1600 يبقى يا سيدى قدرها 1600 و حصل خير لإن الكمال لله عز و جل
أما لو أكتر من كده يبقى الموضوع محتاج تظبيط و أعتقد إن أحد الأعضاء عمل تنظيف للحساسات فى التوكيل و الموضوع فرق معاه كتير
السلام عليكم
انا موافق 100% مع الكلام الجامد ده

SALAH HAKIM
قديم 22-01-2011, 12:35 PM

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

نورت بمرورك يا أ/ صلاح

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 22-01-2011, 07:52 PM
الصورة الرمزية MEGAREKAB
MEGAREKAB MEGAREKAB غير متواجد حالياً

MEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.elhasafy مشاهدة المشاركة

IAFM Cam Pro
-------------------------------------------

سيدى الفاضل / محمد الحصافى ....

عاوز رأى حضرتك فى إستهلاك ساجتى ..

داخل المدينه = 8 :9 كيلو متر لكل لتر بنزين.
(وبمنطقه بلا إشارات أو مطبات)

خارج المدينه وسفر مباشر ( فى أول الصحراوى فولت لزور التنك وفى أخر الصحراوى فولت تانى لزور التنك ، يعنى الموتور مالفش لفه واحدة بس على السلانسيه (N) أو بدون تحرك السيارة مع العلم إنى طول الطريق لما بلاقى الطريق فيه منزل يساعد العربية على الجرى بمور العربية وأسيبها لحد ماتنزل سرعتها لــ 50 كم وبعدين بعشق الفتيس تانى على (D)......

" كل ده لتوفير البنزين "

المهم ..... (وأسف على الإطالة)...

فى السفر المباشر : 10.5 كيلومتر لكل واحد لتر بنزين ....

إشتكيت للمهندسين فى التوكيل إنهاردة وأنا بعمل صيانه الألف الأولى وقالولى الإستهلاك ده نورمال جدا وهتتظبط معاك بعد الـــ 5000 كم ..

للأسف ليا صديق عزيز ساجته عامله 20000 وبرضه نفس معدل الإستهلاك ....

يعنى ما إتحسنتش أو وفرت بعد الــ 5000 كم..

المهم ....

أرجع وأقول زى ماحضرتك قلت .....

بكبر دماغى وبعتبر نفسى سايق 1600

ده غير الإمكانيات والكماليات ووسائل المساعدة والحمايه اللى فى الســـاجــــا تخليك ماتبصش لموضوع الإستهلاك ده نهائى ..

العربية دى بجد عن ثقه وتجربة وأشهد الله على كلامى .....

العربية دى رقم (1) فى السوق المصرى بالمقارنه بمثيلاتها فى الفئه السعرية زى..... ( VERNA - LOGAN)

أنا نفسى بخاف أحسد عربيتى والله ..

كفاية كده بقى أحسن أنا رغاى أوى ..

مستنى تعليقك بالنسبه لإستهلاكى ....

مع خالص دعائى لك من القلب بالصحه والعافيه وحسن الحال والغنى عن السؤال...

مع خالص الدعاء من الفؤاد بدوام النعمه والفضل من الله تعالى.
وأن يهديكم لما فيه خير لكم ولسيارتكم
وأن يحفظكم ويحفظ ما وهبكم من كل شر وسوء ومن كل نفس أثمه ومن كل عين حاسدة.
وأن يكتب لكم حسنه فى كل خطوة تخطوها بسيارتكم ويحط بها من ذنوبكم.
وقدر الله لكم وكتب عليكم فعل الخير وراحة البال والغنى عن السؤال.

محمد عبد المجيد
المشتريات الخارجية
شركة الاسكندرية للإضافات البترولية ( اكبــــا)

0116007025
قديم 23-01-2011, 12:17 PM

أ/ محمد عبد المجيد
هو الإستهلاك يعتبر عالى حتى بالنسبة لل 1600
أنا لقيت ناس بتقول إن الفيرنا بتمشى 12 كيلو لكل لتر جوه البلد و 16 كيلو فى السفر
بس مش عارف هل الأرقام دى صح ولا لأ و مقالوش كانوا ماشيين كام و بالتكييف شغال و لا لأ
هو حضرتك فى السفر كنت ماشى كام و كنت مشغل التكييف ولا لأ ؟
طبعاً الساجا فى البروشور بتاعها مكتوب: إقتصادية فى البنزين ... طب بناء على إيه الكلام ده ؟!...
الأستاذ صلاح جرب البوجيهات الثلاثة شمعة و بيقول إنها وفرت معاه
الغريبة إن فى ناس مش بتشتكى من موضوع زيادة الإستهلاك خالص و بالرغم من كده أنا سبق و قريت مشاركات لناس معاها جين 2 و بتشتكى برده من زيادة الإستهلاك مع العلم إن الجين 2 1600 سى سى و موديل المحرك CPS يعنى مالوش دعوه بالتعديل المتهم بزيادة الإستهلاك
أنا بأفكر نراسل بروتون ماليزيا علشان يفيدونا ... يمكن المشكلة فى البنزين بتاعنا ولا حاجة؟

Mohamed Elhasafy
Abo Farida