العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 02-02-2010, 09:56 PM
ahmed-alaa ahmed-alaa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

ahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond repute
افتراضي تقرير عن بروتون ساجا

البيانات العامة للسيارة
سيدان
الفئة
سحب أمامى
منظومة الدفع
المحركات
العزم / ن – متر القوة / حصان السعه / لــــتر عدد الإسطوانات مسلسل
120 94

1.3
4 المحرك الأول
- - - - المحرك الثانى
- - -
- المحرك الثالث
- - -
- المحرك الرابع
ناقل الحركة
متوفر 5
ناقل يدوى / عدد النسب
متوفر 4
ناقل اوتوماتيكى / عدد النسب
معدل إستهلاك الوقود – لتر / 100 كم
غير متوفر
داخل المدينه
غير متوفر
خارج المدينه
غير متوفر
الإستهلاك الوسطى
الأبعاد / مم
الطول العرض الإرتفاع ق – العجلات الوزن – كجم
4275 1680 1502 2455 1035 : 1065
الأسعار / جنيه مصرى
MT 62.900
الموديل الأول
AT 68.900
الموديل الثانى
-
الموديل الثالث
-
الموديل الرابع
-
الموديل الخامس
نظام الضمان
ثلاث سنوات
الفتره الزمنيه
60.000 عدد الكيلو مترات

قديم 05-02-2010, 12:15 AM

ahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير عن بروتون ساجا

feen rododko ya shabab
قديم 06-02-2010, 12:23 AM
dexter dexter غير متواجد حالياً

dexter is on a distinguished road

شكرا على المعلومات بس هي العربية بدأت تتسلم فعلا ولا لسة؟ لأني مشفتهاش خالص و هل حد جربها؟ لأن سعرها حلو و انا بفكر اجيبها بس متردد.
قديم 06-02-2010, 01:04 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dexter مشاهدة المشاركة

شكرا على المعلومات بس هي العربية بدأت تتسلم فعلا ولا لسة؟ لأني مشفتهاش خالص و هل حد جربها؟ لأن سعرها حلو و انا بفكر اجيبها بس متردد.
العفو يا باشا
بصراحة انا معنديشش فكرة بدات تتسلم ولا لا بس حضرتك اللينك ده في عناوين ونمر تليفونات لتوكيل http://ezz-elarab.com/contactus.html
حضرتك كلمهم واسئلهم
وبالنسبة للعربية انا رايي ان العربية رائعة علي سعرها يعني لو حضرتك عايز تجيب الاتوماتيك منها اتوكل علي الله لان دي تقريبن ارخص عربية اتوماتيك سيدان (مش صيني) انما لو عايز تجيب المانيول يبقي رايي اللوجان مانيوال احسن لسببين فقط
اولا متجربة ووتوكيلها محترم جدا ومعمولةة للطرق الزبالة
ثانيا قطع غيارها رخيصة وانتشارها اكبر
وحضرتك في مقارنة بين اللوجان والساجا هتلاقيها في توقيعي
قديم 06-02-2010, 01:25 AM
dexter dexter غير متواجد حالياً

dexter is on a distinguished road

انا فعلا عايز اجيب الاوتوماتيك انا شفت المقارنة بتاعة حضرتك و بصراحة شايف انها افضل من اللوجان و هورس باور اعلى رغم ان الموتور اقل انا مش متردد غير عشان العربية لسة متجربتش.