العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 27-04-2010, 08:54 AM
modsaid modsaid غير متواجد حالياً

modsaid is on a distinguished road
افتراضي رد: تقـريـر شــامل عن بروتون ساجا (القنبله الجديده)

شكرا جدا يا دكتور اسلام على الاضافة الجميلة

انا مازلت في حيرة من أمري.... محتار اختار مابين الساجا واللوجان والفيرنا واللانوس والاسبرانزا ال A516 وكلهم في سعر متقارب جدا
طبعا رأي الناس في العربيات ده بيكون نسبي.. يعني انا جربت الفيرنا من تلت سنين وكانت معقولة.. جربت اللانوس من شهرين ومش بطاله.. وجربت اللوجان من اسبوع كده.. تحس انها ماسكة نفسها اكتر وفيها رفاهية اكتر
بس طبعا ماعرفش اخبارهم على من حيث عمر العربية وقطع غيارها وكده

انا مازلت حابب الساجا قوي

رحت امبارح اسأل عند واحد بتاع قطع غيار بروتون الوحيد اللي لقيته في اسكندرية على فانوس ال Gen2 على اعتبار انه لو موجود وسعره كويس يبقى اكيد الساجا حاجتها حتنزل برضه كمان سنتين ولا حاجة. الراجل قال لي الفانوس اللي ورا مش بينزل منه للاسف ولا حتى صيني... لقيت واحد تاني عنده فوانيس معدله بشكل اروش اللي ورا ب 1400 جنيه واللي قدام ب 1900.... غالية جدا

لسه حاسأل على سعرهم في التوكيل

عشان الناس ماتتلخبطش... انا باسأل عن الGen2 على اعتبار ان الساجا ممكن تاخد نفس المنحنى في خلال سنتين

في النهاية العربية جميلة.... والاحمر بتاعها شيك جدا
لكن الخوف من قطع الغيار هو اللي موقفني

الغريب انني ماشفتهاش في الشارع ولا مرة

هو ماحدش جابها خالص ؟؟؟؟

ولا هما كانوا جايبين مجموعة للعرض بس لحد دلوقتي؟؟؟
قديم 28-04-2010, 11:40 PM
الصورة الرمزية صفوت دريم
صفوت دريم صفوت دريم غير متواجد حالياً

صفوت دريم has a spectacular aura aboutصفوت دريم has a spectacular aura about

الأخوه الأعزاء /السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عزالعرب راجل محترم جدا وبيقدم سيارات أكثر من رائعه أمتلكت منهم البرتون واجا واللى قبلها لكن المشكله أنه مبالغ جدا فى قطع الغيار وخدمة مابعد البيع مثال كاست الواجا عطل ومش نافع رحت ليهم أسأل على السعر لقيته ب9500جم لكن ربنا كرمنى ولاقيته بسوق الحرفيين مستعمل شبه زيرو ب800جم فياريت يراجع نفسه فى أسعار الخدمه وقطع الغيار وشكرا
قديم 29-04-2010, 01:05 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صفوت دريم مشاهدة المشاركة

الأخوه الأعزاء /السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عزالعرب راجل محترم جدا وبيقدم سيارات أكثر من رائعه أمتلكت منهم البرتون واجا واللى قبلها لكن المشكله أنه مبالغ جدا فى قطع الغيار وخدمة مابعد البيع مثال كاست الواجا عطل ومش نافع رحت ليهم أسأل على السعر لقيته ب9500جم لكن ربنا كرمنى ولاقيته بسوق الحرفيين مستعمل شبه زيرو ب800جم فياريت يراجع نفسه فى أسعار الخدمه وقطع الغيار وشكرا
ptmnlo123per1106ptmnlo123 per1106ptmnlo123per1106pt mnlo123per1106
يانهاااااااااااار مش فايت دا كاست دا الي ب 9500 جم لييييه بألف الأغاني ويلحنها ويغنيها.
طيب أولا أحب أشكر المجهود الي قام بيه الأخ في إنه نزل وسأل على أسعار قطع الغيار ومشكور على محاولة إستنتاجه قاعدة يستشف عليها أخبار المستقبل ونبقى نتكلم في النقطة دي بعدين.
ثانيا بقى إيه الأسعار الجميلة دي مش ممكن ياجماعة كدة عز العرب يبقى بيموت العربية أو زي مانقول بيخنقها بعد مايبيعها ودا غلط جدا جدا جدا.
ptmnlo123per111ptmnlo123p er111ptmnlo123per111
ثانيا بقى بالنسبة لحكاية إني الجين تو فات عليها سنتين دي؟ والساجا كمان سنتين هتبقى عاملة إزاي؟
طبعا مشكور يا أخونا العزيز على المحاولة ولاكن العربيتين فئتين مختلفتين وسعرين مختلفين والي مالك للعربية دي مش هوا الي إشترى العربية دي.
بس تعالوا نشوف كدة إييييه الي وصل مستهلك إنو يشطح بتفكيره كدة ويلف ويسأل ويستنتج ويشبه ونبط على كل حاجة حوالين الوكيل وياريتها حتى العربية الي هيشتريها..... دا معناه غمووض كبير في سياسات الوكيل المستقبلية وتعتيم على أسعار قطع الغيلر وخدمات مابعد البيع.
ياجماعة برووتن لو مع أبو الفتووح والله لاكان الشعب كله ركبها زي كدة ما مصر كلها ركبت بي إم دبليو216 218 فاكريين
مصر كلها ركبت لانووس ونوبيرا
نسبة كبييييرة قوي بتفكر تشتري 516 الصيني ولا التيجوو
ياجماعة عز العرب مين الي خلاه وكيل محترم ليه بنقول عليه محترم لما هوا ماسك عربية كويسة أهو وخانقها ياعني بيدحك عليا بيبيعلي عربية رخيصة وييغلي قطع غيارها وخدمتها يبقى إزاي بقى أقول عليه محترم.
طيب يا إخوانا في الله الي عندوا أي إفادة عن أسعار قطع الغيار للساجا يفيدنا لأني فعلا العربية دي عاجباني جدا بس كمان مخوفاني.
كمان بقى فين البروتوناوية الجدعان الي يقولولنا إلي عايز ينضم للنادي البروتوناوي يخش ولا بلاش أحسن يشوف غبور ولا أبو الفتوح ولا الشركة العالمية بقى.
ياعني من غير لف ولا دوران أنا عايز أسأل حد ذوسابق تجربة عن أسعار الصيانة في مراكز عز العرب للخدمة أخبارها إييه وخاصتا بعد إنتهاء فترة الضمان.ptmnlo123per144

قديم 30-04-2010, 03:13 PM
سالم ملوح سالم ملوح غير متواجد حالياً

سالم ملوح will become famous soon enough

تسلم استاذ اشرف على هذا المجهود
قديم 01-05-2010, 09:02 AM
modsaid modsaid غير متواجد حالياً

modsaid is on a distinguished road

تحديث يا دكتور اسلام

كلمت مركز الصيانة وعرفت ان سعر فانوس الجين2 500
وده سعر معقول جدا بالنسبة لحاجة من التوكيل

ده خلاني ابتدي اتقبل العربية من تاني

انا مستني يكلموني عشا ال TEST DRIVE
وهناك حاسال على قطع غيار الساجا مباشرة واتمنى يكون عندهم ارقام... ولو اني عارف ان الارقام ممكن تتأثر بحجم المبيعات

حابقى احكيلكم

على فكرة انا خوفي من عز العرب مبنى على كلام وخبرة الناس.. لكن لحد دلوقتي ماشفتش حاجة وحشة منهم