العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 28-10-2011, 07:44 PM
الصورة الرمزية hhhesham
hhhesham hhhesham غير متواجد حالياً
من انا؟: هشام
التخصص العملى: ضابط شرطه
هواياتي: اقفل العدادات

hhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud of
افتراضي رد: لسه خابط خبطه النهارده بالعربيه ، قولولى مين الغلطان ؟ وتكلف الخبطه كام ؟ يوجد صوره

بسيطه و ممكن تعملها بره لتوكيل ارخص

Hesham Samir
قديم 29-10-2011, 11:57 AM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لسه خابط خبطه النهارده بالعربيه ، قولولى مين الغلطان ؟ وتكلف الخبطه كام ؟ يوجد صوره

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

سائق النقل مخطئ بدرجه 35 %
سائق الملاكي مخطئ بدرجه 60%
سائق النقل لا يمكن دخوله الملف الا بهذه الطريقه و لكن يجب ان يأخذ حذره
سائق الملاكي لا يجوز له المشي في حاره اليوتيرن
و يجب ان يتحاشي هذا
إحم ... أ/ حازم باقى 5% ... يا ترى عند مين؟!..:w6w20050411224734 61

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 29-10-2011, 12:52 PM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

يابشا فين الخبطه الى حضرتك مصورها دى حاجه من وسط حاجات كتييييير فى عربياتنا كلنا الموضوع بسيط و متزعلش نفسك بكرة هتتعود

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 29-10-2011, 08:27 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Elhasafy مشاهدة المشاركة

إحم ... أ/ حازم باقى 5% ... يا ترى عند مين؟!..:w6w20050411224734 61
ال 5% عندي انا يا باشا هههههههههه
تصدق فعلا انت اخدت بالك من حاجه غير ملفته بالمره
تحياتي اليك و لقدراتك
هو ممكن نحمل ال 5% علي النقل مش مشكله اهو يقدر يشيل

حـازم خـضـر

قديم 29-10-2011, 08:33 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة queen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا جماعه
انا كمان لسه مستلمه عربيتى جديده اسبيرانزا 113 ولسه باتعلم سواقه عليها وللأسف الشديد حصل معايا نفس قصة الخبطة دى وخبطتها مرتين الأولى خبطه جاااااااامدة حزينه عليها اوى ولسه لم اصلحها والله المهم انا هاعرض عليكم اللى حصل فى المرتين وياريت تفيدونى هل انا الخطأ عندى ام الخطأ مشترك علشان اتعلم واتفادى اللى جاى ان شاء الله
  • المره الاولى :
كنت ماشيه على التانى وواخده اقصى اليمين وبعدين لقيت عربية نص نقل واقفه فهديت واديته كلاكس وبعدين بدأت اخد شمال سنه عشان اطلع منه وفجأه لقيته بيطلع من غير ما يدينى اى اشارى لا يدوى ولا اضاءة ولا حتى كان عامل اشارات انتظار وهو واقف فطبعا خبط جانب عربيتى جامد واتكسر فانوسه الخلفى فقط اما انا الرفرف الامامى اتفعص خالص ومكان المرايه اليمين اتشرخ وهيقع من مكانه + تجريح بطول البابين اليمين لدرجه ان الباب الامامى مبيفتحش غير نص فتحه ومش قادره استخدمه خالص. وبعدين نزل وقالى تيجى ازاى دى وحرك لى العربية سنه عشان ما اتحكش فيه تانى ومشى.
المره الثانيه :
كنت ماشيه على التانى بردو وواخده يمين وكان فى ملف وانا مش هالف كنت هاكمل طوالى وبالتالى ما اديتش اى اشاره والطريق كان فاضى جدا فلقيت العربيه اللى ورايا فا المرايه مش عاجبها تقريبا سرعتى فحبت تتخطانى وبدون كلاكس ولا اشاره ولا اى مقدمات طلعت من شمالى زى الصاروخ ولفت الملف وانا اتفاجئت وفرملت لكن كنت اتخبطت فيها وانا مقدمة عربيتى اتجرحت بسيط وهى اتفعص الرفرف الخلفى بتاعها خفيف ونزلت تقولى انى غلطانه وكنت المفروض امشى فى النص لان اللى هيلف الملف بس هو اللى ياخد يمين فقلتلها انا مديتش اشارة انى هالف يعنى انا مكمله وانتى بتتخطينى وكان المفروض تنبهينى انك هتلفى باشارة لانى معرفش هتلفى ولا هتسبقينى وتكملى دوغرى فسابتنى ومشيت...:08da300846c84943 ae1

اسفه للإطاله لكن ياريت تعرفونى الغلط من مين ودعواتكم ليا فى التصليح لانى مش عارفه هيتكلف كام وهى لسه جديده
اهلا وسهلا بيكي يا كوين في مصر موتورز
الحاله الاول سائق النقل غلطان ..و لكن احذر خطأ الغير
يعني بمجرد انك تعديه يبقي لازم تاخدي بالك انه ممكن يتحرك في اي وقت و الموضوع دا هتتعلميه بالممارسه مش هيجي مره واحده
بالنسبه للحاله التانيه ..الخطأ يقع عليكم انتوا الاتنين
اولا انت مخطئه انك لم تنتبهي اليه حتي لو دخل من غير اشاره
لازم يبقي بينك و بين اللي قدامك مسافه امان تسمح ليكي بالوقوف الآمن قبل حدوت اي تصادم
و هذا لم يحدث
اما خطأ السياره الاخري هو عدم اتباع الاشارات و الدخول امامك قبل الملف مباشره

عموما خدي بالك و انت ماشيه و دائما احذر خطأ الغير

حـازم خـضـر