العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 08-12-2010, 01:09 AM
bassol200 bassol200 غير متواجد حالياً

bassol200 will become famous soon enoughbassol200 will become famous soon enough
افتراضي رد: أخيرا جبت Proton Gen.2 2010

كلام معقول .. انا بس كنت مستعجب لان ماجربتش بصراحه العربيات دى يعنى .. معظم العربيات اللى استخدمتها لفتره و ماكنتش كيتير بس عربيات كويسه و كانت بتجيب عدادها و ماكنش فيها اى اختراعات و حوارات و سياسات تسويق [m3 , gt500 shelby , accord ] .. ربنا يباركلك فيها و حافظ عليها .. اجري زى مانت عاوز .. اهم حاجه خد بالك من المطبات .. و خد بالك و انت بتاخد غرز .. ماتزنقش على حد غير لو زنق عليك .. ماتخنقش على حد عشان تاخد غرزه .. او تهزر مع سواق نقل على طريق سريع .. هههههههه دى نصايحي ليك من واحد بيحب السرعه بس بعقل !!
قديم 09-12-2010, 10:25 PM
gladuter gladuter غير متواجد حالياً

gladuter will become famous soon enough

اولا الف مليون مبروك علي العربية وربنا يباركللك فيها
من ضمن الاشاعات اللي سمعتها عنها ان التقفيل الداخلي وخامات التابلوه مش جيده
ياريت لو توضحلي النقطة دي صح ولا غلط ولو تكرمت واديتنا صورة للتابلوه بالنهار وبليل وهوه منور يبقي كرم منك
G IFT4U
قديم 17-12-2010, 12:22 AM
احمد سعيد عفيفى احمد سعيد عفيفى غير متواجد حالياً

احمد سعيد عفيفى will become famous soon enough

ألف مبروك بارك الله لك فيها ورزقت خيرها ووقيت شرها وأعانتك على قضاء مصالحك إن شاء الله
قديم 19-12-2010, 12:20 AM
lolyy love lolyy love غير متواجد حالياً

lolyy love is on a distinguished road
خبر جديد رد: أخيرا جبت Proton Gen.2 2010

(what)انا بجد كنت محتارة ومازلت محتارة شوية في اني اجيب افيو اللي شكلها كان عجبني ولكن في كتير اوووي مش بيشكرو فيها خالص ولا جيب جين 2 او بيرسونا بس انا حسيت من كلامك ان البروتون فعلا احلي وانتو طمنتوني اوووي والعيوب اللي هي قطع الغيار وسعر اعادة البيع مش مهم ااوي يعني بس كلام اخير يعني اصرف نظر عن الافيو ولا ايه

ياريت تفيدوني عشان زهقت بقي ونفسي اجيب العربية واستني ل2011 علي ما الجين 2 الجديدة تنزل ولا ايه والبرسونا 2011 لسة بردو هتنزل مع الجين 2

وميرسي اووي ليكم
وممبروك للي اشترووا العربية
قديم 23-12-2010, 02:53 AM
tech_lover tech_lover غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ماجد مصطفى
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

tech_lover has a spectacular aura abouttech_lover has a spectacular aura abouttech_lover has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gladuter مشاهدة المشاركة

اولا الف مليون مبروك علي العربية وربنا يباركللك فيها
من ضمن الاشاعات اللي سمعتها عنها ان التقفيل الداخلي وخامات التابلوه مش جيده
ياريت لو توضحلي النقطة دي صح ولا غلط ولو تكرمت واديتنا صورة للتابلوه بالنهار وبليل وهوه منور يبقي كرم منك
G IFT4U
الله يبارك فيك.
بص يا سيدي بالنسبة لخامات التابلوه هي معقولة جدا بس الزراير عموما محتاجة استعمال نضيف بالذات زراير الفوج لايت و مسخن الزجاج الخلفي. احساس بعض الناس بأن الزراير ضعيفة لأنها إليكترونيه مش ميكانيكية. (يعني وضع الزرار دايما هو هو بس بضغطة ينور و ينفذ و بضغطة يلغي زي الزراير التتش بس بيتضغط).
برضه في ناس ما بيعجبهاش إن الجزء اللي في نص و البرواز اللي حوالين قاعدة الفتيس مرشوشين فضي زي الرش بتاع الموبايلات أو التلفزيونات اللي لونها بيبقى فضي لأنه باستخدام خشن شوية هيقشر. بس دي مشكلة أي حاجة مرشوشة فضي عموما، بتحتاج استعمال نضيف.
بس غير النقطتين دول التابلوه خاماته عادية زي معظم الكوري اللي في نفس الفئة ده حتى فيه حاجات أحسن شوية من الكوري.
بالنسبة للصور هحاول أعملها و عموما ده شكل التابلوه من عربية دركسيون يمين:

الكلمات الدليلية
2010, بروتون, gen2, بروتون جين 2