العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 05-02-2013, 09:19 PM
mr.lanos mr.lanos غير متواجد حالياً

mr.lanos is on a distinguished road
رأى عاوز اعمل صيانة للانوس بتاعتي ... بنفسي بره التوكيل ... ياتري ممكن

مساء الفل علي احلي منتدي ....
انا معايا لانوس 2012 و دلوقتي هي عاملة 11 الف
و طبعا علشان التوكيل المحترم بياخد فلوس علي كل حاجة .... انا قررت اني اعمل الصيانات المطلوبة في الكاتالوج بس بره التوكيل .... امال انا جايب لانوس ليه ... ما انا جايب عربية الناس كلها بتفهم فيها .... يبقي استريح بقي شويه من التوكيل ....

انا غيرت زيت الماتور لما كانت العربية عامله 9 الف ... و حطيت زيت 10 الف يعني هاغيره انشاء الله علي 18 الف كده

بس بفكر و انا بغير الزيت و فلتر الزيت عند الـ 18 الف اني
أغير فلتر بنزين - اشييك علي العفشة - و بصه علي التيل - و كده ....

بس طبعا مش هاعمل حاجة من غير رائ الخبراء ...
و ياريت تقولولي امشي علي نظام للصيانة ما يخليش العربية تزعل و تتقمص مني

شكرا لحضراتكم مقدما
قديم 06-02-2013, 11:57 AM
الصورة الرمزية sokaroz
sokaroz sokaroz غير متواجد حالياً

sokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to behold
افتراضي رد: عاوز اعمل صيانة للانوس بتاعتي ... بنفسي بره التوكيل ... ياتري ممكن

بارك الله لك فى سيارتك وكفاك شرها نحن واياك
المهم بقى استفسر الاول عن عمل الصيانه بره التوكيل هتخرجك من ضمان الوكيل الاول ولا لاه
ثانى هام ياريت لو هتغير زيت الموتور غيره قبل 18 الف اللى انتا محددها ليه بقى لان زيت الموتور محدد فيه تغير الزيت بعد 10 الاف كيلو وده اللى انتا هتعمله طيب ياترى حسبت وقفت او هتقف قد ايه بالعربيه وهى دايره من غير سير على الطريق اكيد والماتور داير بيستهلك الزيت
فالنصيحه انك تغير الزيت قبل كده شويه يعنى لو زيت 10 الاف غيره على 8 الاف وكده فرق الوقفه والاشارات وانتا عارف الباقى وده نظافه للموتور ده فيه ناس بتقعد بالزيت 15 الف مش عشره (وبراحتك)

بالنسبه بقى لموضع فلتر النزين بلاش تغيره دلوقتى ده انتا لسه فى 12 الف كيلو يعنى ماشا الله الفلتر لسه زيره انا راى بلاش

اما بقى بصه على التيل وتشيك على العفشه دة كلام حلو وياريت تعمله باستمرار بس مش كل 500 كيلو يعنى ممكن كل 10 الاف حلو اوى واعتقد ان الحركات ديه مش هتخرجك من الضمان

بالنسبه لنظام الصيانه انتظر مشرف الصيانه الاستاذ احمد على
فهو قائد فريق الصيانه واجدر منى على الرد فى ذلك الموضوع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 09-02-2013, 06:58 PM
mr.lanos mr.lanos غير متواجد حالياً

mr.lanos is on a distinguished road
افتراضي رد: عاوز اعمل صيانة للانوس بتاعتي ... بنفسي بره التوكيل ... ياتري ممكن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sokaroz مشاهدة المشاركة

بارك الله لك فى سيارتك وكفاك شرها نحن واياك
المهم بقى استفسر الاول عن عمل الصيانه بره التوكيل هتخرجك من ضمان الوكيل الاول ولا لاه
ثانى هام ياريت لو هتغير زيت الموتور غيره قبل 18 الف اللى انتا محددها ليه بقى لان زيت الموتور محدد فيه تغير الزيت بعد 10 الاف كيلو وده اللى انتا هتعمله طيب ياترى حسبت وقفت او هتقف قد ايه بالعربيه وهى دايره من غير سير على الطريق اكيد والماتور داير بيستهلك الزيت
فالنصيحه انك تغير الزيت قبل كده شويه يعنى لو زيت 10 الاف غيره على 8 الاف وكده فرق الوقفه والاشارات وانتا عارف الباقى وده نظافه للموتور ده فيه ناس بتقعد بالزيت 15 الف مش عشره (وبراحتك)

بالنسبه بقى لموضع فلتر النزين بلاش تغيره دلوقتى ده انتا لسه فى 12 الف كيلو يعنى ماشا الله الفلتر لسه زيره انا راى بلاش

اما بقى بصه على التيل وتشيك على العفشه دة كلام حلو وياريت تعمله باستمرار بس مش كل 500 كيلو يعنى ممكن كل 10 الاف حلو اوى واعتقد ان الحركات ديه مش هتخرجك من الضمان

بالنسبه لنظام الصيانه انتظر مشرف الصيانه الاستاذ احمد على
فهو قائد فريق الصيانه واجدر منى على الرد فى ذلك الموضوع
شكرا لـsokaroz علي الرد

و ما زلت في انتظار اراء الاعضاء

الكلمات الدليلية
لانوس, صيانة سيارات