العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 20-09-2012, 07:05 PM
الصورة الرمزية طارق المحلاوى
طارق المحلاوى طارق المحلاوى غير متواجد حالياً

طارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to behold
افتراضي رد: كل ما تريد معرفتة عن زجاج السيارة ( اهداء لأاحلي منتدي )

الف شكر على المعلومات القيمة .. وياريت المزيد

يا شعب مات ومات ومات ..

يا شعب طيب وكتير بينضحك عليه ..

عربجى دكتور مهندس جاهل مثقف كله بينضحك عليه ..

ياخد الزمبة يضحك .. يغنى .. يقول النكتة يضحك ويضحك الناس عليه ..

يا شعب طيب .. امتى تفوق .. أرجوك تفوق يفتح الله عليك ..
قديم 05-10-2012, 07:49 PM
الصورة الرمزية ameer900000
ameer900000 ameer900000 غير متواجد حالياً

ameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق المحلاوى مشاهدة المشاركة

الف شكر على المعلومات القيمة .. وياريت المزيد
الشكر لك علي المرو و الرد

ان شاء الله سوف نضيف المزيد قريبا

و أي شئ تريد أن تسأل عن أرجو أن لا تتردد

تقبل خالص تحيتي
قديم 14-10-2012, 01:04 AM
phar,acology phar,acology غير متواجد حالياً
التخصص العملى: pharmacist

phar,acology will become famous soon enoughphar,acology will become famous soon enough

جزيت خيرا يا استاذ امبر علي هذه المعلومات الرائعة وربنا يجعلها في ميزان حسناتك

عندي بقي استفسار من حضرتك وهتحلهولي يعني هتحلهولي ) انا داخل علي تركيب ازاز امامي وجانبي وعايز اشتري زجاج جريش لكن المشكله عندي اني من محافظة دمياط ومش هينفع اسوق العربية من دمياط للعاشر عشان اركبه في المصنع .. هل عندكم فرع مثلا في منطقة الدلتا او تنصحني بحد ممكن يركبلي الازاز بنفس كفاءة واحترافية التركيب داخل المصنع ؟؟؟ ياريت لو تقدر تساعدني يبقي كتر خيرك .. وشكرا لك مقدما
قديم 14-10-2012, 09:55 PM
الصورة الرمزية ameer900000
ameer900000 ameer900000 غير متواجد حالياً

ameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phar,acology مشاهدة المشاركة

جزيت خيرا يا استاذ امبر علي هذه المعلومات الرائعة وربنا يجعلها في ميزان حسناتك

عندي بقي استفسار من حضرتك وهتحلهولي يعني هتحلهولي ) انا داخل علي تركيب ازاز امامي وجانبي وعايز اشتري زجاج جريش لكن المشكله عندي اني من محافظة دمياط ومش هينفع اسوق العربية من دمياط للعاشر عشان اركبه في المصنع .. هل عندكم فرع مثلا في منطقة الدلتا او تنصحني بحد ممكن يركبلي الازاز بنفس كفاءة واحترافية التركيب داخل المصنع ؟؟؟ ياريت لو تقدر تساعدني يبقي كتر خيرك .. وشكرا لك مقدما

ربنا يكرمك علي الكلام الجميل دة

شوف يا عمنا المشكلة مش في زجاج جريش ممكن تجيبة من محلات في دمياط وممكن احدد ليك محل عندك - دة مش قضية كبيرة - المشكلة في التركيب
نبدأ بالمكان احنا اقرب فرع لجريش بالنسبة ليك في المنصورة و في طنطا و بعدين اسكندرية و لو عايز تروح فرع منهم كلمني علي الرقم دة 01111317744 و هعمل معاك الواجب بس مفيش عندهم تركيب
لو هتركب عند تاجر ممكن اقولك علي ملاحظات تاخد بالك منها و التركيب هيكون جيد لو الزجاج جريش و اخدت بالك جدا من الاتي
أولا بعض التجار لا يقوم بازالة السليكون القديم حتي لا يضع سليكون جديد بكمية كبيرة و بكدة يوفر معاة لكن الزجاج لا يكون ملصوق بقوة كما ان التركيب لا يكون منتظم و هذا يؤدي الي ( دخول هواء للسيارة - دخول ماء أثناء الغسيل - دخول أتربة للسيارة - يؤثر علي كفاءة التكييف -يجعل صاج السيارة يصدأ - يجعل الزجاج مع المطبات يتعرض لاجهاد و كسر ) لازم تقف و تشوف بنفسك و تطلب منة ازالة السليكون القديم حتي الصاج و لازم تصر علي ذلك
ثانيا يقوم بعض التجار ( اغلبهم مش بعضهم بس ) بوضع سليكون ردئ للتوفير مع انة لا يزيل السليكون القديم و هذا السليكون الردئ لا يجف من الداخل و يؤثر علي الصاج و يتفاعل معه و من الخارج يجف بصلابة و يؤثر علي الزجاج يجعلة يتحرك مع المطبات القوية ليخبط في الصاج و مع الاجهاد ينكسر الزجاج التركيب الصحيح بسليكون ( سيكا ) و هذا لا يكون في انبوبة بلاستيك بل يشبة ( كوز اللانشون ) و ملفوف بورق ألومنيوم هو دة الي لازم تصر انة يركب ليك به
ثالثا البراكيت و هي قطعة حديد يتم لصقها في الزجاج ليتم تعليق المراية عليها و دي بعض التجار يقوم بلصقها ( بأنبوبتين ) مثل التي يتم لصق الحديد بها بعض خلطهم علي بعض و دي مخصصة للصق السطح الصلب علي آخر صلب و هي تؤدي الي سقوط المراية مع جزء من الزجاج أرجو ان ترفض تماما ان يتم التركيب بها و هناك مادة ( تشبة صابع أمير ) و لكن حجمها أكبر وهي مخصصة للصق الاسطح الصلبة مع اللينة و هذة المادة تتحرك مع المطبات لتمتص الصدمات و لا تجعل الزجاج ينكسر كما أنها قوية جدا
لو عايز أي نصائح انا موجود و لو هتروح فرع من فروعنا وعايز تكلمني انا تحت أمرك

تقبل خالص تحيتي
قديم 15-10-2012, 12:58 PM
الغريب71 الغريب71 غير متواجد حالياً

الغريب71 is on a distinguished road

أستاذ أمير
جزاك الله كل خير على هذا الموضوع الجميل
و يسعدنى أن تكون أول مشاركة لى فى هذا المنتدى الرائع ردا على موضوعك

الكلمات الدليلية
اصلاح السيارات, اصلاح زجاج السيارات, اصلاح كسور وشروخ الزجاج, اسعار زجاج السيارات, تركيب زجاج السيارات, تركيب زجاج سيارات, laminated glass, زجاج السيارات, زجاج السيارة, زجاج تريبلكس, زجاج سيارات, زجاج سيارات فى مصر, زجاج سيارات فى القاهرة, زجاج سكيوريت, tempered glass