العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 07-09-2013, 09:53 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة catsweb مشاهدة المشاركة

انا عندى تعليقة فى النقلة الثالثة .... فكشفت كمبيوتر .... طلع المشكلة فى حساس الحرارة .... ده بيتباع
نوع العربية وسنه الصنع

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 16-09-2013, 12:17 AM
waelamin123 waelamin123 غير متواجد حالياً

waelamin123 will become famous soon enough
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

انا بسأل على الفتيس dsgفى اﻻوكتافيا 2014 كيفية الحفاظ علية علشان الكل بيقول بيبوظ من الزحمة
قديم 16-09-2013, 01:39 AM
osamamady osamamady غير متواجد حالياً

osamamady is on a distinguished road

انا عربيتي مرسيدس معدله موديل 81 ماكينه بيضاء وفتيسها اتوماتيك فيها مشكله مش عارف دي مشكله فتيس ولا ماكينه العربيه لما ببطلها واجي ادورها مش بتتحرك مع العلم اني بكون جايب علي الدي ازود وازود بردك مش بتتحرك لحد مصوت الماكينه يعلي او اسمع صوت عالي اكنه جرار شغال وتبتدي تتحرك ولما تتحرك خلاص تنقل عادي وتمشي عادي بس صوت الماكينه عالي روحت للمكاينيكي بيقولي الماكينه خفيفه بس مفيش مشكله والموضوع دا فتيس روحت لبتاع الفتيس فكانت العربيه ماشيه فجربها الاول قالي هي بتقل عادي وبعدين لما قولتله لا فيه مشكله فقالي اه فيه مش عارف درام مكسور او محروق بس هي بتنقل يعني ممكن يكون مكسور عامه هنفك ونشوف صراحه مش استريحت لكلامه وحسيت انه بينصب فياريت الافاده
قديم 16-09-2013, 10:53 AM

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelamin123 مشاهدة المشاركة

انا بسأل على الفتيس dsgفى اﻻوكتافيا 2014 كيفية الحفاظ علية علشان الكل بيقول بيبوظ من الزحمة
1- بلاش تخلي الفتيس ينقل كتير في الاماكن المزدحمة (Don't let the gears shift too often)
وعشان كده لازم نستخدم (S) او (M) لان الـ (S) بينقل عند سرعات ار بي ام اعلي.
2- خلي الكلتش شغال او مش شغال بمعني اصح واقف او ماشي
Minimize the partial clutch engagement time as short as possible
بالضبط زي العربية المانيوال يعني في الزحمة بلاش تدوس نصف دوسة علي الفرامل اما دايس فرامل تماما او ماشي ولو هناك مضطر ارجع للنقطة رقم 1 عشان الكلتش (K2) ميتكلش زيه زي المانيوال
3- بلاش زي الاتوماتيك العادي وانت واقف ترجع علي (N)

ونصيحة اخيرة في الزحام وبالذات عندنا في مصر استخدم (S) باستمرار.

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك

.
قديم 16-09-2013, 11:24 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamamady مشاهدة المشاركة

انا عربيتي مرسيدس معدله موديل 81 ماكينه بيضاء وفتيسها اتوماتيك فيها مشكله مش عارف دي مشكله فتيس ولا ماكينه العربيه لما ببطلها واجي ادورها مش بتتحرك مع العلم اني بكون جايب علي الدي ازود وازود بردك مش بتتحرك لحد مصوت الماكينه يعلي او اسمع صوت عالي اكنه جرار شغال وتبتدي تتحرك ولما تتحرك خلاص تنقل عادي وتمشي عادي بس صوت الماكينه عالي روحت للمكاينيكي بيقولي الماكينه خفيفه بس مفيش مشكله والموضوع دا فتيس روحت لبتاع الفتيس فكانت العربيه ماشيه فجربها الاول قالي هي بتقل عادي وبعدين لما قولتله لا فيه مشكله فقالي اه فيه مش عارف درام مكسور او محروق بس هي بتنقل يعني ممكن يكون مكسور عامه هنفك ونشوف صراحه مش استريحت لكلامه وحسيت انه بينصب فياريت الافاده
The hard shifting is caused by a bad shift modulator, or the vacuum line came un dun that runs down to it. the modulator is on the drivers side of the trans, and has a black round cap on it. ( not sure how you got 4th gear out of a 3 speed trans ) The valves are adjustable and should be every 30k miles. The blinkers, you need a new hazards switch, yes it is that red button

ان شاء الله كل مشكلتك في خراطيم الفاكيوم او الموديولاتور الموجود علي جانب الفتيس محتاج يتظبط

............

الله العظيم أعلي وأعلم

.

الكلمات الدليلية
الاوتوماتيك, ويربول, ونة