العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > مازدا MAZDA

قديم 10-09-2011, 12:57 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شوية اسئلة عن المازدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momsam مشاهدة المشاركة

احنا اخوات يا حاج
بس انا ردى متقدرش توصفه بانه هجومى اكتر من انه رد واحد محبط ومستنى يشوف حد يرد عليه وعلى قد فرحتى بسرعة الرد على قد الصدمة ان مفيش معلومة وده خلانى اسأل نفسى انت رديت ليه اصلاً
وكمان بتقول ان فى عربيات فى نفس الفئة السعرية ما هو انت برضه مدتنيش بدائل عشان ادول واعرف وده برض ه استغربتله
يعنى كنت مستنى مثلاً رد زى ده
"اشمعنى 323 ما فيه .....و ......و......"

تانى حاجة هو ميفرقش تانى مشاركة ليا او 1000 انا رديت على كلامك
وثالثاً اعتذارك لانشغالك وعدم تركيزك ده يدل لى كرم اخلاقك وتسامحك
وانا واجبى بقى انى انا اللى اعتذر يكفى زوقك
بس سامحنى
بس عارف انا مضايق ليه ؟
عشان المنتدى ده مفيش زيه تانى فى التخصص يعنى فرصة انى هسأل وحد يجاوبنى وخايف الفرصة تضيع
فردك ده خلانى حسيت ان الموضوع بتاعى باظ وهيضيع فى الجدل واللى هيدخل عشان يجاوبنى هينسى ويفضل يقرا كلامنا وفرصة الاستفادة تضيع منى وكمان انا مستنى عشان اقرر

اكرر شكرى ليك على موضوع السلفية هى الفهم الصحيح للاسلام رغم ان الموضوع التانى بتاع اعتراف سلفى بدخول الحمام برجله الشمال مكانش واضح الهدف منه
وده بسبب برضه نفس المشكلة اللى خلتنا ممكن نزعل وهى ان النت مبينقلش مشاعر
وانا اعرف مشاكل كتير حصلت فى منتديات قبل كده بسبب المشكلة الاساسية ان الناس مبتفهمش بعض كويس بسبب قصور وسيلة النت وعشان كده لازم كلامنا يكون واضح جدا عشان ميبقاش عرضة للفهم الغلط
تقبل تحياتى وجعل اللى موضوعاتك فى ميزان حسناتك
جزاك الله خيرا
لو أقدر أفيدك إن شاء الله أفيدك مش حاتأخر
بس انت أضفتلي معلومة جديدة مكنتش عارفها
إن فيه مازدا كوري !!!!!
أنصحك تتصفح شوية في شتى مواضيع المنتدى و إن شاء الله سوف تجد ما تريد
تقبل تحياتي

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 10-09-2011, 01:11 PM
momsam momsam غير متواجد حالياً

momsam is on a distinguished road

الف شكر يا باشا على النصيحة
انا فعلا مسجل من يوليو 2010 ومن قبلها بفترة كمان وانا بتصفح المنتدى واتعلم منه
وانا سجلت فى يوليو عشان احمل كاتلوج السيارة البولونيز
وانا كنت مقرر بولونيز بسبب المنتدى وكنت بتعلم منه ولما غيرت للمازدا برضه بسبب المنتدى
وفعلا تصفحت معظم الموضوعات والحاجات دى نقصانى
انا مكنتش بشارك عشان انا مبفهمش حاجة فى السيارات تماما وعشان كده مبحبش اتكلم حاجة معرفش فيها عشان كده بحب اقعد اتعلم يعنى اى حد هنا فى المنتدى بيعرف احسن منى فى السيارات وعشان كده انا مينفعش اشارك

المهم انا اللى اعرفه عن المازدا الكورى انها يابانى تقفيل كورى وكانت جاية لظباط الجيش وكانت مغلباهم ....على فكرة ده من كلام الناس اللى ممكن يكون غلط اصلا بس لكن انا معرفش الكلام ده صحيح ولا لأ وعشان كده بسأل اهل الذكر
على فكر عندة قرايبينى عندهم سيارة مازدا 3 زى بتاعتك وانا ركبتها مرة وبسم الله ماشاء الله لا قوة الا باالله جميلة جدا ربنا يباركلكوا جميعاً ويرزقنى بحاجة كويسة على قدى
تقبل خالص تحياتى
قديم 10-09-2011, 01:22 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

اسمحولى ادخل فى المناقشة دى بس لو سمحتوا عشان خطارى اهدو شوية
هو حتى المنتدى فى خناقات .......... الظاهر انها بقت ظاهرة فى كل مكان
بالنسبة للاخ السائل انا هاجاوبك على كل حاجة ولو عاوزنى انزل اشتريها معاك والله تحت امرك
كلامى نابع من امتلاكى لهذة السيارة
المازدا هى احسن سيارة فى الفئة السعرية دى من 20 الى 25 الف
المازدا عموما يابانى ما فيش منها كورى لان سنة فى التمانينيات ما كانتش كوريا بتعمل عربيات اساسا الا العربية الهيونداى بونى كانت يابانى كورى مشترك
وطبعا المحركات والات الجر وخلافة كولة يابانى
موديلات المازدا فعلا 80 ،81 ، 82 ، 83 واكتر موديل موجود 83 معرفش لية يمكن عشان السنة دى نزلت عربيات للجيش كتير منها .....الله اعلم
المزادا زى ما قلنا هى افضل سيارة فى رنج المبلغ المرصود للشراء ( وجهه نظرى )
العربية دى موتور رخيص جدا جدا جدا
اى حاجة ميكانيكية فيها رخيصة قطع غيار ببلاش فعلا
اما الاكسسوارات الخارجية غالية بعض الشىء
العربية دى لو فعلا سليمة تحس انك راكب عربية حديثة
اتزان كويس جدا جدا جدا على الطرق السريعة
مريحة فى السفر الى حد كبير
اسرية لان صالونها بامنة انا بعتبرة اد صالون ال504
كانت معايا فى نفس الوقت اللى معايا فية اكسل وصدقنى اما كنا بنخرج ومعايا ناس كتير كنت باخد المازدا مش الاكسل
يا سلام بقى لو ربنا كرمك بعربية 1500 سي سي خمسة غيار ياااااااااااة
العربية دى سافرت بيها سينا والغردقة وكل حتة عمرها ما قالتلى بتعمل اية !!!!!!1 يابانى بقى
بالنسبة للتكييف انا مجربتهوش بصراحة لان عربيتى كانت من غير بس ساعات بشوف على كونتاكت ناس عارضة مكتوب فيها تكييف انما اية حالتة الله اعلم
ملخص الكلام العربية كويسة جدا ومحترمى اوى وشكلها انا بعتبرة سابق لزمنها
عيبها غلو اجزاء العفشة الى حد ما
تصدق مش لاقى عيوب تانى بعد تفكير اكثر من دقيقة اة والله
اتكل على الله ودور على حاجة كويسة وادامك سوق الجمعة لان دة ترمومتر السوق وبتشترى من هناك ارخص من اى حتة تانى لانى كنت ساعات بقابل ناس من اسوان جاية تبيع فى السوق
اى اى سؤال تانى تحت امرك وربنا يكرمك

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 10-09-2011, 01:33 PM
momsam momsam غير متواجد حالياً

momsam is on a distinguished road

الف مليون شكر على ردك ليه وتطمينك ليا يا mr_astra
واكيد الف مليون شكر على عرض ك ليا المساعدة وربنا يباركلك مليون مرة فى سيارتك الجميلة
ممكن تقولى بتحطلها بنزين كام ومعدلها ايه (مش لازم عربيتك يعنى انا بسأل عن العادى )
وعلى فكرة احنا هدينا خلاص وبيقنا اصدقاء ان شاء الله
انا فعلا من ضمن الاسباب اللى عايز اجيب العربية انه تبقى عائلية ليا ولولادى
بس يا ريت لو حد يعرف ايه بقى نظام المكيفة هلى بتنزل من بلادها كده ولا لأ
وانا كنت سمعت ناس بيقولوا انها كتير جدا فى الوقازيق عشان كده ممكن تبقى ارخص هناك
حد سمع يا جماعة عن الموديلات اللى بعد 85 وقبل التسعينات شكله الخارجى جميل جدا بس معرفش اى حاجة تانية هنا حتى انا ملقيتش ولا اعلان عناها غير اعلان واحد كاتن طالب قطع غيار وده خوفنى بس شكلها جامد
قديم 10-09-2011, 01:57 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

كنت بحطلها بنزين الشعب طبعا 80 وكانت كويسة بس الطمع بقى
رحت اشترتلها كربراتير استيراد بتاع المكنة الـ 1500 وفكيتة ساعتها من على مكنة وركبتة وعمل 250 كيلو فى الصفيحة ( ممتاز جدا طبعا )
معتقدش انها كتير فى الزقازيق او بلد تانى انا بعتقد ان السوق افضل افضل من اى مكان تانى الكلام بتاع الزقازيق وفاقوس وميت غمر والمنصورة بيكون خاص بالنقل بس
عارف اى واحد فينا بيكون رايح السوق يبيع عربيتة بيحس انها احسن عربية فى الدنيا اما بقى بيقف هناك ويشوف عربيات احسن من بتعتة وارخص لازم غصب عنة بينزل فى السعر عشان يبيع انما لو رحت لواحد بيتة وبتتفاوض معاة فى عربية بيكون صعب فى البيع اوى
واذكرك بالكلمة المشهورة اشترى من السوق وبيع برة السوق
الموديلات بعد 85 دى بتعمل 30 الف واكتر كمان وشكلها مختلف عن الـ 323

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا