العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 14-03-2013, 02:34 PM
solm2020 solm2020 غير متواجد حالياً

solm2020 is on a distinguished road
افتراضي عندي سؤال صغير يا بشمهندسين بس مهم بالنسبالي

سؤالي بالنسبه للفتيس لما اجي اجيب الخامس بدري اوي مثلا علي 60 بسمع صوت صفاره كده اما لما بشبع الغيار الرابع واجيب الخامس مش بسمع حاجه فهل ده كده في مشكله في الفتيس او حاجه ؟؟؟؟
اصلي خايف الصوت بعد كده يزيد وبعد كده اسمعه برضه لما اشبع الرابع فارجو منك يا يا رجاله تساعدوني وشكرا ليكم ..... العربيه شيفروليه سبارك2011
قديم 14-03-2013, 04:56 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندي سؤال صغير يا بشمهندسين بس مهم بالنسبالي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solm2020 مشاهدة المشاركة

سؤالي بالنسبه للفتيس لما اجي اجيب الخامس بدري اوي مثلا علي 60 بسمع صوت صفاره كده اما لما بشبع الغيار الرابع واجيب الخامس مش بسمع حاجه فهل ده كده في مشكله في الفتيس او حاجه ؟؟؟؟
اصلي خايف الصوت بعد كده يزيد وبعد كده اسمعه برضه لما اشبع الرابع فارجو منك يا يا رجاله تساعدوني وشكرا ليكم ..... العربيه شيفروليه سبارك2011
طيب ما يمكن الصوت بيفضل موجود ولما بتشبع ما بتبقاش سامعو من علو صوت المتور اتاكد اكتر :fun_ 36_3_1[1]:

قديم 14-03-2013, 06:24 PM
solm2020 solm2020 غير متواجد حالياً

solm2020 is on a distinguished road

لأ هو مش موجود غير في الغيار الخامس بس لما يجي بدري يعني لما انقل من الرابع علي الخامس عند مثلا 2 اربي ام او اقل اما لو شبعت الرابع ونقلت علي 3 او 3.5 ار بي ام مش بسمع حاجه وبعدين انا سمعت ان الناس بتقول لو الفتيس في صوت او حاجه استحاله صوت الموتور يغطي علي صوت الفتيس لان الترس كل ما تجري ويزيد صوت الموتور الترس هو كمان بيلف اسرع ولو فيه حاجه صوته هيعلي لانه بيلف اسرع ، بس لما اجيب الخامس بدري بسمعه ولما الخامس ياخد سرعته ويبدا يخش علي ال 80 فيما فوق يروح الصوت تدريجيا اما لو ماشي علي 80 او 90 ونقلت علي الخامس مش بسمع اي حاجه ويفضل الخامس مكمل معايا لغايت اخر العداد من غير ما اسمع حاجه ارجو المساعده.... وشكرا

ملحوظه :
انا سمعت ان ده طبيعي علشان انا مدي غيار غير مناسب مع السرعه فكده بيبقي في حمل علي الترس وبيعمل الصوت ده علشان عايز يعوض فرق السرعه ...

التعديل الأخير تم بواسطة solm2020 ; 14-03-2013 الساعة 07:03 PM
قديم 15-03-2013, 04:27 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solm2020 مشاهدة المشاركة

لأ هو مش موجود غير في الغيار الخامس بس لما يجي بدري يعني لما انقل من الرابع علي الخامس عند مثلا 2 اربي ام او اقل اما لو شبعت الرابع ونقلت علي 3 او 3.5 ار بي ام مش بسمع حاجه وبعدين انا سمعت ان الناس بتقول لو الفتيس في صوت او حاجه استحاله صوت الموتور يغطي علي صوت الفتيس لان الترس كل ما تجري ويزيد صوت الموتور الترس هو كمان بيلف اسرع ولو فيه حاجه صوته هيعلي لانه بيلف اسرع ، بس لما اجيب الخامس بدري بسمعه ولما الخامس ياخد سرعته ويبدا يخش علي ال 80 فيما فوق يروح الصوت تدريجيا اما لو ماشي علي 80 او 90 ونقلت علي الخامس مش بسمع اي حاجه ويفضل الخامس مكمل معايا لغايت اخر العداد من غير ما اسمع حاجه ارجو المساعده.... وشكرا

ملحوظه :
انا سمعت ان ده طبيعي علشان انا مدي غيار غير مناسب مع السرعه فكده بيبقي في حمل علي الترس وبيعمل الصوت ده علشان عايز يعوض فرق السرعه ...
طب جرب تدى غيارات تانية مش مناسبة زى التالت والرابع فمواعيد مش مناسبة وشوف الصوت بيظهر والا لاء جايز تكون صاجة سايبة او الشكمان منفس

قديم 15-03-2013, 05:56 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

اكشف على زيت الفتيس

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا